Nak tido mana?

23 2 0
                                    

Abang menyeka peluh. Sakit pinggangnya mengangkat beg2 dan segala neka dari alphad Atok. Kalau sekali kelik kelate, tak penuh satu van, tak sah. Baru cecah punggung kat sofa.

Nenek: Abang nak tido mana? Nanti nenek bentang tilam. Abang nak tido dalam bilik? Abang nak tido kat ruang tamu? Abang nak tido bilik tengah?

Abang: Jap nek. Abang penat. Tak pe, nenek rehat dulu. Nanti abang bentang sendiri tilam.

Nenek pun berjalan ke dalam biliknya. Dalam 30 saat nenek keluar lagi. Pandang kiri kanan.

Nenek: Abang nak tido mana? Nanti nenek bentang tilam. Abang nak tido dalam bilik? Abang nak tido kat ruang tamu? Abang nak tido bilik tengah?

Abang: Tak pe nek. Abang nak mandi dulu. Melekit badan ni. Nak sejuk badan dulu.

Nenek mula membebel seorang diri. Tak dengar butir apa dibebelkan. 30 saat berlalu. Abang masih duduk di sofa. Nenek terjah abang lagi.

Nenek: Abang nak tido mana? Nanti nenek bentang tilam. Abang nak tido dalam bilik? Abang nak tido kat ruang tamu? Abang nak tido bilik tengah?

Abang: Aduh nek. Abang ni dah besar. Abang pandai bentang tilam. Tak pe nek.

Nenek: Tu lah kau, dah besar tak de nak dengar cakap orang.

Terangkat kening abang, penat tak abis. Tetiba kena sembur pula. Abang angkat kaki masuk bilik umi. Bilik umi dah siap pasang air con. Konon nak sejukkan badan dan hati sebelum mandi. Nenek yang tadinya membebel kecil sambil masuk kebiliknya muncul lagi setelah lebih kurang 30 saat.

Nenek: Engkau nak tido dalam bilik umi engkau pulak? Mana ada tempat? Ko kan dan besar? Nak nenek bentang tilam sini ke?

Abang terus tekup muka dengan bantal. Stress yang amat. Menitik air mata abang, abang tekup muka dengan bantal adik, tak nak nenek nampak. Nenek pun berlalu sambil membebel2 kecil. Abang tau, kejap lagi datang lagi nenek tu. Sabar lah Abang.

Adoi hai... dugaanWhere stories live. Discover now