Bab 1

685 41 4
                                    

Loceng yang menandakan tamatnya waktu persekolahan berbunyi. Aku yang masih berdengkur menungkup meja di dalam makmal tersedar dari lena. Rakan baikku, Zikry sudah bersiap-siap untuk keluar dari makmal tersebut.

"Zara bising tak aku tidur ni?"

"Kau tidur memang taklah dia nak bising. Cuba kalau orang lain. Memang mampuslah."

Aku baru hendak menyambung lelap sebelum guru Biologi aku merangkap teman wanita aku juga memanggil namaku. Kami mula bercinta sejak tahun lepas walaupun hampir semua manusia yang mengenali kami berdua ragu-ragu dengan ketahanan hubungan kami berdua. Tapi itulah yang membuatkan hubungan kami unik.

Aku mengangkat langkah menuju ke meja guru di dalam makmal tersebut. Seorang demi seorang pelajar kelasku berlalu keluar dari situ hinggalah tinggal kami berdua sahaja. Sempat aku memberi pesan kepada Zikry supaya memberitahu adikku bahawa dia akan balik dengan mama aku seorang sahaja pada petang itu.

Zara masih tidak memandang aku. Aku menongkat dagu memandangnya dengan wajah comel namun dia masih tidak memberikan perhatiannya kepada aku. Menyedari akan hal itu, aku pun memejamkan semula mata yang sememangnya masih mengantuk.

"Tak cukup-cukup lagi ke tidur dekat sejam tadi tu, sayang?" Baru nak bersuara girlfriend seorang ni.

"Sayang, I tidur lambatlah malam tadi. Dahlah balik kerja pukul satu pagi tadi. Tidur dekat pukul dua."

"I thought I told you to only work at weekend night. Memanglah semalam is Ahad but today is Isnin, sayang. Plus, mama you Lana Amelia. Dah kenapa gigih sangat nak kerja?!"

"Now you behave as you are Lana Amelia. Sayang, if we determined to get married by next year, of courselah I dah nak kena cari duit sendiri."

"Whatever you say. Tapi kan you, are you sure you want to marry me by next year? It's not that I don't put faith in your credibility but yeah, my future jugak kan?"

"Cik Zara Phyllis Sheridan, trust me please. I can be a good husband and a good daddy too, okay."

Dia hanya tersenyum. Aku menungkupkan mukaku tapi pantas dia mengangkat mukaku kembali menghadap wajahnya. Aku merengus sedikit kerana sesungguhnya aku memang sedang mengantuk gila ketika itu.

"Apa lagi?"

"How's Harrizh anyway? Come on. Takkanlah tak nak story pasal your brand new stepfather tu kut?"

"Do I get any profit from it? Rasanya tak, kan?"

"Sayang, kenapa you really despise him? I mean, he is a nice guy from my impression."

"Yeah, I know. I tak cakap pun yang dia tu jahat ke apa?"

"So kenapa you macam not very fond when we would like to talk about him? Be matured, please."

"Are you trying to say that I'm being childish?" Aku mulai panas hati. Memanglah aku jauh lagi muda daripadanya tapi kalau nak panggil aku kebudak-budakan, macam melampaulah pulak kan.

"Nilah masalah you. I baru cakap sikit je. Boleh tak kalau you make out your mind and thinking like an adult?"

"I am an adult, Zara!"

"You behave like you are not. Tell me. Spill out. Make me as someone you can tell whatever you want."

Aku malas hendak melayan lantas aku terus melelapkan mata. Aku terdengar Zara sudah mula membebel tapi rasa mengantuk aku melebihi segalanya. Cari pasal dengan aku yang sememangnya mengantuk nak mampus memang menempah mampuslah namanya. Aku memang tak kuasa nak melayan dia ni kalau dah melampau sangat.

Teruna (A thriller)Where stories live. Discover now