Dragetreneren

Detter er historien om hvordan jeg trente en drage!

Kapittel 1. VELKOMMEN

Hei jeg heter Hikken. Jeg er 11 år og er høvdingens sønn og arving til øya. Øya heter Bårkøy. Bårkøy er hjemmet til oss vikinger gjennom generasjoner. Men vi har våre problemer. Noen har kanskje termitter, mark på åkeren, men vi har Drager.

Kapittel 2. DRAGER

Det finnes mange forskjellige drager. Det finnes gronkler, de er grønne store drager med en klubbe hale. Dødlig hoggtann er utstyrt med skarpe giftige pigger som kan skytes ut på kommando. Den har også den varmeste drageilden i drageverdnen. Det er også monstrus mardraug som har en tendens til å tenne på seg selv. Den er rød med lange vinger. De dragene er de vanligste her på øya. Så har vi en drage som skiller seg ut fra alle andre drager. Nemlig Mørkevreden. Den er det vannhellige avkommet av lynet og døden selv. Hvis du ser den, hjem deg og håp på at den aldri finner deg. Det var en søndag da de kom. Drager overalt. De tok mange dyr. Sauer, jak okser og fisk. Steinur den store( faren min) ba alle vikinene om og passe på dyrene. Gugge langrap var smed og vennen til Steinur. Jeg var lærlingen hans og svidde våpen til vikingene. De satte opp katapulter og kaste feller. Gugge sa at jeg skulle bli inne og smi våpen til de andre. Men Gugge da, jeg vil bli med og drepe en drage, sa jeg. Nei gutt, du må bli her, sa Gugge. Etter at han hadde gått, snek jeg meg ut med en kaste felle skyter. Jeg satt og venta på at en drage skulle passere. Pluserlig begynte alle å skrike, MØRKEVREDE!!! Jeg kunne ikke se den. Den var kjapp som et lyn og umulig å se. Den søkt et plasmaskudd på en katapult så den raste sammen. Jeg sikta meg in på den og venta. Jeg så litt av den og skøt. Jeg falt bakover og dalt på ryggen. Jeg så den falle ned fra himmelen og treffe bakken på den andre siden av øya. Jeg jubla og sa, var det noen som så det. Da kom det en månsterus mardraug drage over meg. Untatt deg da, sa jeg. Jeg løp så fort som jeg kunne. Jeg hoppa unna noen skudd fra dragen. Jeg hjemmte meg bak en trestubbe i håp om at den ikke fant meg. Den skøt ild på kubba så den ble varm. Da kom Pappa og slo dragen hart i trynet. Ka gjør du her sønn, sa han. Jeg sa at du skulle holde deg inne. Han fikk dragen til å flykte. Unnskyld far, men jeg ville bare ta en drage. Jeg tok på stubba så den falt og trilla nedover brygga. Unnskyld, sa jeg.

Kapittel 3 JAKTEN

Mandags morgenen lette jeg etter dragen jeg skøt ned. Jeg gikk rundt hele Borkøy uten hell. Jeg begynte og tro at jeg imbilte meg at jeg skøt ned dragen. Så så jeg brukne grener. Jeg fulgte sporene til en liten ås. Der var dragen. Bundet fast og lag på bakken. Det var Mørkevreden. Pluserlig åpnet den øynene og så på meg. Jeg tok fram kniven jeg hadde i lomma og sa, Jeg er en viking. Jeg ska bringe hodet ditt til faren min så jeg kan bli en ekte dragedreper. Den sukket og la seg ned. Jeg klarte nesten ikke å røre meg. Så tenkte jeg at dette er ikke den jeg er. Jeg begynte å kjære løs tauene som bindte fast ham. Da åpnet han øynene og gjorde seg klar. Han kom seg ut og trakk meg in til en stein. Så brølte han i ansiktet mitt og løpte vekk. Jeg fulgte etter han og så han nede i en dal. Hvorfor flyr du ikke bare vekk, sa jeg og tegnet et bilde av han. Så så jeg på halevingen hans. Den manglet en vinge. Den ble sikkert skada inder kræsjet. Jeg hviska ut den ene halevingen på tegningen av han og tenkte Noe for meg selv.

Kapittel 4. DRAGETRENINGEN Del 1

Det var onsdag og solen skinnte på fjeset mitt. Jeg gikk ned til Dalen med en fisk i hånda. Da jeg kom dit så jeg ingen tegn til dragen. Den gjemte seg bak en stor Stein. Så kom den ned til meg. Den luktet fisken og kom nærmere.

Plutselig ryggan den tilbake og knurret. Jeg tok opp kniven jeg hadde i lomma og slapp den på bakken. Så tok jeg den med foten og kasta den i sjøen. Så satt dragen seg ned og virka som en tam katt. Jeg holdt fram fisken og venta. Mørkevreden kom sakte framover mot meg. Så opnet den munnen. Tannlaus, jeg kunne huske å...., det vokste ut tenner på et nanosekund og så snappan til seg fisken og spiste den. Jeg tror jeg skal kalle deg Tannlaus. Jeg dro hjem og fant ut hvordan jeg skulle trene Tannlaus. Jeg begynte å lage en halevinge. Det tok lang tid. Det var veldig bra at jeg var lærling i smed. Etter jeg hadde justert litt så var den ferdig. En fin, svart lærhale vinge. Så gikk jeg for å hente en kurv med god fisk. Laks, torsk, ål, og abbor. Etterpå gikk jeg til Dalen og fant Tannlaus lete etter mat. Jeg satt fra meg kurven og helte ut fisken.

DragetrenerenDonde viven las historias. Descúbrelo ahora