✍BAB 3✍

7.6K 50 0
                                    

👀Sabtu:0920👀
"Apa mi ma?Orang dah besarlah.Zaman bile kahwin aturan ni.So childish lah."

"Kalau k.lang x nak kahwin,x payah pergi overseas dah."

"Mana boleh macam ni.Alang dah besarlah."

"Besar apanye?Alang baru 19thn.Bahaya tahu tak pergi negara orang.Kes budak perempuan warganegara kite yang kene rogol dekat sana pun masih jadi buah mulut orang. Lagi² Alang ni anak dara.Kalau abanglong Mama x kesah sangat.Mama x paksa,tapi kalau Alang nak pergi juga,Alang kena kahwin.No marriage,no study at oversea."

Lepas dengar mak aku cakap benda tu,aku terus lari masuk bilik.Buat apa?Menangis lahhhhh.Aku ni agak cengeng. Kadang² benda kecil macam mak aku x wish birthday pun aku dah sedih. Aku capai bluetooth speaker yang berada dekat atas almari laci tepi katil aku.Lepas dah connect dengan handphone aku,aku terus buka lagu favorite aku.Volume yang paling maximum aku buka.Biar semua orang dalam rumah ni tahu yang aku tengah stress gile babi.

🎶semut berkawad satu satu hoora hoore
semut berkawad satu satu hoora hoore
semut berkawad satu satu didi kutip gula batu
dan semut berkawad pulang ke busut berjumpa ratu semut
boom boom boom boom boom boom boom boom🎶

Korang mesti tertanya-tanya kenapa tibe² je aku hilang mood.Ok,macam ni cerita dia.Petang tadi,pukul 0330pm,ada surat sampai dekat rumah mak aku.And surat tu atas nama aku.Aku masuk rumah and terus masuk bilik.Lepas dah masuk bilik and dah kunci pintu,aku terus buka surat tu.Hati ni berdebar² juga.

Nak tahu apa isi kandungan surat tu?AKU DAPAT SAMBUNG BELAJAR DEKAT SAN FRANCISCO AMERICAN!Dalam course fashion.Lepas bace tu,aku terus melompat-lompat macam beruk yang cantik.Nilah benda yang aku tunggu gile².Alhamdulillah dapat juga.Walaupun kos tanggungan yuran semua mahal (no biasiswa),tapi aku dah ada duit.Duit dari kerja aku menghack acc orang dan kerja part-time dekat Tesco extra.

For sure,aku akan bagitahu parents and family aku.So aku tunggulah sampai dinner.Lepas dah makan dinner semua,kiteorang satu family (tapi xde kakak aku,sebab dia dekat u) pun duduklah dekat ruang tamu.Aku pun,bukalah topic pasal study.Bla bla semua,and lastly aku cakap yang aku dah dapat surat tawaran sambung belajar dekat American.Mula² semua cakap tahniah.Tapi,tibe² mak aku cakap x boleh.

Mak aku cakap risau,bahayalah,takutlah.So sebab tu keluar topic kahwin.Mula² aku ingat mama gurau pasal topic kahwin tu,tapi,rupa²nya betul.Mak aku cakap,kalau aku kahwin,senanglah nanti,ada laki yang boleh tengok²kan and jaga aku.Ceh,ye lah tu.Kalau dah kahwin,kite yang perempuan ni yang kena jaga husband.Pakaian,makan minum,rumah, semua benda!

Calonnya sapa? Mak aku cakap kalau aku ada calon baguslah. Masalahnye sekarang ni, aku mana ada calon! So, disebabkan aku xde calon, mak aku cakap biar dia yang cari. Hell no! Zaman bile arranged married  ni.

Macam tulah kisah malam aku yang suram. Aku pun tak tahu apa yang akan jadi lepas ni.

Aku bangun dari baringanku. Almari baju aku buka. Singlet putih atas pusat aku capai. Seluar pendek hitam atas paha, aku amik.Aku terus tukar baju dan seluar di situ. Lepas dah siap misi menukar pakaian, aku terus baring semula atas katil. And bermulalah mimpi-mimpi aku yang x indah.

👀Rabu:0230👀
"Alang,sini sat."

Kerja membasuh pinggan mangkuk jadi terganggu dengan panggilan mak aku. Aku cuci tangan yang penuh dengan buih² dan terus pergi ke ruang tamu di mana mak aku berada.Aku duduk di kerusi yang berhadapan dengan mak aku.

"Kenapa?"

"Yang pasal minggu lepas tu."

"Apa dia?" Aku ni pelupa. So aku x berapa ingat benda² yang agak remeh temeh bagi aku.

"Hish dia ni! Pasal kahwin tu. Dah buat keputusan ke belum?"

Muka aku yang berkerut tadi kerana blur terus jadi kaku. Shit betul. Aku ingat mama dah lupa or berubah fikiran. Aku tak ambik pusing pun pasal benda alah ni.

"Mama tanya dia termenung pulak.Kalau xde calon, mama ada calon . Mama pun dah bincang dengan pihak sebelah."

"Hah?!Like seriously?What the heck! Alang x cakap pun Alang nak kahwin. And lagi satu, Alang muda lagi kot. X nak lah kahwin awal. Lelaki tu pun bukannya Alang kenal." Selagi mampu aku sedaya upaya untuk mengatakan TIDAK! Ni semua tak masuk akal. Aku harap sangat ni semua cuma April fool walaupun sekarang baru bulan 2.

" Lepas dah kahwin, sambung lah belajar. Alang ada calon ke? "

Aku terdiam.Dalam fikiran aku tiba² muncul babi gemuk yang sedang mengketawakan aku sampai berguling².

"Xde.But,how about Singapore? Singapore x jauhkan? So Alang ingat nak study kat Singapore lah."

"No way. Selagi keluar dari Malaysia, selagi tu X boleh. And kalau nak juga, kena kahwin. "

Buat kali yang ke seratus aku terdiam lagi. Aku berfikir sejenak. Perlu ke aku ikut cadangan mama? Oh, wait I know what to do.

"OK fine. So, who is the lucky man?"

"Anak mak jang. Rusydi."

"What?!Seriously?! Cousin sendiri? OH MY GOD! HELL  NO!" Mama ni biar betul. X kan nak kahwinkan aku dengan cousin sendiri. Aku dengan Rusydi ni bukannya cousin sebab parents kiteorang adik beradik. Atuk aku (kalau X silap) dengan nenek dia ada hubungan persaudaraan. Mak aku dengan mak dia sedara. Mak aku memang rapat dengan Mak jang aku ni. Dia orang kawan dari kecik lagi. Sebab utama dia orang ni rapat, because my grandfather house was next to his grandmother's house. So kite orang ni kira  dua pupu macam tulah. So complicated right?

"Lah apa salahnya. Dia pun setuju je."

Aku okey je dengan Rusydi ni. But, untuk dijadikan suami maybe no? Mana taknye. Dia dengan aku bagaikan langit dengan bumi. Dia ni senang cakap boleh dikira memang alim and pandai agama. Dia pandai cakap Arab. And dia study amik course tafsiran al-quran dan yang berkaitan dengan agama yang aku langsung x tahu.

Aku bukan nak cakap yang aku ni rendah diri (malu saya). But I think he should deserve a better woman. And aku ni sudahlah agak so sial.Aku muda lagi, and maybe kalau aku kahwin ngan dia mana tau dia kongkong hidup aku. OH MY GOD! Aku x boleh bayangkan duduk dekat rumah yang mungkin seperti duduk dalam penjara. X boleh keluar malam. OH NO!

ExplotaciónWhere stories live. Discover now