Pindah ja masuk rumah yang baru, saya susun-susun barang la macam biasa kan lepas berpindah ni.
Malam tu, saya pergi mandi la .. Tandas rumah time tu di belakang. Rumah teres la katakan. Time saya tengah syiok-syiok mandi, ada orang nyanyi bersenandung di belakang rumah.
Memang belakang rumah la. Saya buat tidak tau seja la sebab manatau jiran belakang yang menyanyi kan.. Lepas saya siap mandi, saya pergi cubuk la di luar, hairan saya jiran belakang saya bergelap. Maksudnya memang teda orang la ba tu kan. Terus saya ada ternampak tu pokok pisang ngam-ngam di belakang rumah saya, saya nampak macam ada orang ba sana berdiri-diri.
Teringat la cerita kawan2 di sekolah, kunun pokok pisang ni tempat tinggal benda halus. Cepat-cepat saya pergi bilik saya terus saya tidur.
Pukul 3 pagi saya terbangun, mau pg shishi. Saya pergi tandas tapi saya malas mau on lampu, bergelap la saya di dalam tandas.. Tiba-tiba ada orang ketawa-ketawa di belakang rumah. Mengilai lagi dia sana. Saya pun mamai2 time tu pun boleh segar terus dengar tu ketawa.
Lepas saya pergi tandas tu, saya pergi cubuk la di belakang. Kasi berani diri ja la, manatau pencuri kan , saya nampak ada tu nenek berdiri-diri dekat tu pokok pisang. Macam tunggu orang ja. Tapi saya rasa dia sedar ada orang tengok dia, tu nenek tengok ke arah saya, punya la saya ketakutan, merah mata dia..
Saya pun berlarian pergi cari bapa saya, bagitau dia apa yang saya nampak. Bapa saya bilang salah nampak ba kali kau ni. Saya pun percaya la cakap dia sebab saya mengantuk juga kan..
Keesokan harinya, saya nampak daddy saya pergi tengok tu pokok pisang, saya tanya lah, "kenapa?" dia cakap "teda." Saya okay ja la. Tidaka lama gitu saya nampak dia bercalling sama kawan dia. Saya pun ikut mendengar la.
Bapa saya suruh datang pergi pagar ni rumah. Terus dia cakap lagi "nana tu kena kacau sudah kemarin". Terus saya pun kebingunan, bapa saya bilang teda apa2 juga tu saya tapi dia ckp sama kawan dia saya ni kena kacau. Lurus betul ba saya dulu.
Bila sudah besar panjang sekarang, baru la saya faham daddy saya tidak mau kasi takut saya pula. Bila kawan daddy saya datang, dia tengok-tengok la di rumah tu, terus dia tengok saya dia senyum2. "Banyak benda nda bagus ni di rumah" dia bilang sama daddy sa. Terus dia baca tu ayat-ayat untuk kasi pagar itu rumah. Then, daddy bilang sama sa, "kalau kau nampak-nampak apa-apa lagi jangan kau tegur." Saya okay ja la. Mana lah saya mau tegur kalau saya penakut..
Masuk seja time saya form 1........
To be continued....
YOU ARE READING
Hijab Terbuka
HorrorI've wrote this before somewhere in some group. Let it be secret. This is based on real story. How she's got her sixth sense eyes open. Short story and horror. Cc; Nana. Language : SABAHAN DIALECT