Bab 5

4K 143 56
                                    

Di rumah

" Rose naik atas mandi and tukar baju yang mommy beli tadi lepastu nanti turun bawah . Ada tetamu nak datang kejap lagi " tetamu? Ehh jap jap mommy ke yang buat event? Bukan pegi event kat rumah org? Mommy yang buat eveng ke?

" eh jap jap mommy . Maksud mommy event tu kat rumah kita ke ? Aduiii rose ingatkan kat rumah kawan mommy ke apa .. curious tau mommy ni adududu.. tapi kan momy event apa yang mommy buat ni? Anniversary daddy dengan mommy ke ni acececey " aku mengelip ngelip mata acah acah comel gitu .

" ROSE !! kamu jangan nak melalut eh . Anniversary daddy dengan mommy lambat lagi la . Ni event ada orang nak masuk minang kamu ha ! Dah pegi mandi sekarang . Nanti diorang datang tengok anak mommy macam orang pantang ni terus tak jadi nak masuk minang " yelatu mommy . Ni mesti kes nak sakat aku . Lepastu nak suruh aku diam . Sebabtu cakap pasal kawin . I muda lagi ok nak kawen hahahaha .

" yelatu mommy hehehe . Okok rose gi mandi dulu . Bye mommy ! "

" ha pakai tu lawa lawa eh "

" aipp aipp capten " aku mengangkat tabik ke arah mommy .

Skip

" mawar kau tak berubah kan dari dulu macam ni je kan . Lawa . Tak nampak pun kau punya berumur tu hahahaha "

" yelaatu kau tu ku zah . Kau dari zaman uni asyik nak perli aku je kan hahaha "

" eh apa pulak . Dulu tu muda muda biasalah . Sekrang ni dah berumur kita ni mawar . Dah tak main dah perli perli ni . Tu tengok laki kita uban tu dah separuh kepala dah " Datin mawar memandang ke arah suaminya yang sedang rancak bersembang dengan Tengku Amran .

" hahaha kau dari dulu pun tak berubah . Gila gila jugak . Ha sembang sembang ni mana anak lelaki kau ? "

" ada je kat buaian kau kat luar tu . Kau pun tahu kan dia tu pemalu . Sebab tu la aku nak anak aku dan kau disatukan . Lagi pun dari dulu kita dah berjanji nak berbesan kan . Aku yakin dari cerita kau yang rose tu gila gila macam kita dulu . Aku yakin dia boleh pulihkan ash dari sikap pemalu dia tu dengan orang luar. Suami aku dah tua mawar . Kalau ash tetap macam tu macam mana dia nak ambil alih syarikat keluarga kami mawar . Adik dia tu perempuan tak boleh nak ambil alih syarikat haih . " tengku izzah kelihatan muram ketika bercakap tentang anak teruna nya itu .

" sabar la ku zah . Aku yakin rose mampu pulihkan ash . Anak aku tu aku harap kau bersabar la kalau jumpa dia . Sebab dia tu sengal dan gila gila sikit . Macam aku dulu . Tapi yang ni terlebih sikit hahaha " datin mawar tersenyum senyum sambil memikirkan anaknya .

Aliyana Maisara POV

Aku turun ke bawah setelah besiap . Sebenarnya dari tadi aku dengar suara riuh rendah mommy bersembang . Tapi tak hairan sangat la kalau mommy bersembang memang riuh rendah macam kat pasar hahaha .

Aku menapak ke arah kami yang kelihatan sedang bersembang dengan seorang aunty mak aii lawa giler doh . Dengan mata hijau bukan beshe beshe .

" hai mommy ! " aku terus duduk menempel sebelah mommy siap peluk lengan mommy lagi .

" astaghfirullahalazim kamu ni rose . Cuba jangan sergah sergah orang kalau nak tegur tu . Tak nampak ke kita ada tetamu ni " aku tersengih sambil garu kepala . Lupa pulak aku ada aunty ni .

" hehehe ampun mommy . Hai aunty ? Sihat ? Saya aliyana maisara rose . Boleh panggil liy jer " aku bersalam dengan that aunty sambil menayang nayang gigi putihku .

" hai rose . Tak kenal aunty ke? Aunty zah ? Jiran kamu dulu merangkap kawan baik mama kamu. Dulu kan kamu selalu main dengan anak aunty ash tu? Dah tak ingat ke ? Sampai hati rose ye tak kenal aunty ? " aunty zah mencebik kan mulutnya menandakan dia tak puas hati tapi hahaha comel la pulak aunty zah buat macam tu . Sebenarnya tadi aku ingat tapi takut tersalah orang heheh .

" hehehe alalala aunty jangan merajuk . Sebenarnya rose ingat time tengok aunty tadi tapi takut salah orang . Yelaa dah lama tau tak tengok aunty . Sejak aunty dengan ash pindah rose takde kawan tau " aku memuncung menunjukkan aku protes . Yelaa aku tak penah lupa dulu aku selalu bermain dengan teman sepermainan ku dulu . Sampaikan satu hari aunty zah pindah and aku dah takde kawan sehinggalah aku masuk sekolah darjah satu .

" rose sayang . Aunty pindah dulu ada sebabnya . And sekarang aunty dah taknak jauh dah dari anak aunty ni sebab tu la aunty datang nak meminang rose untuk ash hehehe "

Eh jap jap . Meminang aku untuk ash? Biar betul ? Ehh tapi aku dah ada crush kot . Eeeeee tak mungkin la . Aku taknak . Tak kira aku taknak jugak .

" eh apa ni aunty . Taknak la rose . Aunty ni memain pulak haha . Dah lama la rose tak jumpa ash tu "

" eh apa pulak aunty memain . Betul la . Mommy tak bagitau rose ke . Aunty datang ni nak meminang rose la ni "

" srsly? Rose ingatkan mommy memain tadi . Sorry aunty mommy . Rose taknakla . Sebab rose dah ada crush rose sendiri dah hehehe " mengaku aku sambil tersengih sengih .

Tiba tiba ada seorang lelaki berjalan menunduk masuk ke rumah . Eh jap jap . Mamat tunduk? Aku perhatikan betul betul . Ehh ehh memang betul laa . Tapi macam mana dia datang rumah aku ni?

" mommy !! Aunty !!!! Ni laa crush rose !! " aku yang excited terus berlari ke arah mamat tunduk itu . Siap pusing pusing keliling mamat tunduk tu lagi . Yang mamat tu pulak macam takdak perasaan . Tunduk je dari tadi . Ahh aku tak kisah . Aku tengah happy gila ni .

Tapi aku perasan mommy dgn aunty zah siap melopong tengok aku . Memang la aku menjerit . Crush kat depan mata kot sapa je tak happy .

" err rose ni la ash . Kawan kamu time kecik tu . Anak aunty zah " aunty zah beritahu aku sambil terkebil kebil matanya .

" omg !! Srs ke aunty ? Kalau macam ni rose setuju la kawen dengan ash ... yeayyyy kawin dengan crush kitee " disebabkan terlalu happy aku menepuk nepuk bahu ash sambil tergelak gelak sebab tak sangka beb .



Sorry sapa yang tunggu update bab baru tu . Maneh tak update sebab sibuk beraya . And nah bab baru . Tq sesapa yang dah baca tu . Keep reading !! Maneh taknak la cliche cliche suruh vote semua ni . Sapa yang rasa nak baca silakan . Tiada paksaan . Bye semua . Kalau nak bagi cadangan ke apa boleh comment or just pm me okay .

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 29, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Crush Aku Pemalu Where stories live. Discover now