01

2.1K 246 90
                                    

VIRUS


••••••


Point of view;
Kim Aiyshah.




Di Busan, Highschool



"Esok, pastikan semua siapkan kerja rumah ni. Kalau tak satu kelas kena denda jalan ketam pagi esok, faham?" arah cikgu mata pelajaran matematik ku sebelum melangkah keluar dari kelas.




Jalan ketam do, bapak arh. Pagi-pagi dah kena menari lagi Girl Generation (SNSD)




Aku segera mencapai beg galasku dan bangun untuk pulang kerana waktu persekolahan telah tamat. "Weh, awalnya kau nak balik. Ini lah, anak muda zaman sekarang, waktu datang sekolah macam siput babi jalan. Waktu balik kalah harimau bintang!" bebel Wanie lantang seolah meminta kaki ke muka.




"Amboi-amboi sedapnya mulut kau, kau pun sama juga, itu bag galas dekat belakang kau tu apa?" perliku. Manakala, gadis berhidung mancung itu hanya tersengih



Inilah aku, Kim Aiyshah adik sepupu kepada Kang Daniel. Jangan cuba-cuba untuk kau judge nama legend aku.

Jikalau hidup korang tidak sempurna tanpa telefun dan wifi

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Jikalau hidup korang tidak sempurna tanpa telefun dan wifi. Hidup aku pula tidak sempurna tanpa Wanie. Oleh kerana dia melengkapi hidupku.



Malah, hidup sebagai Kim Aisyah hanya ditemani dengan homework yang bertimbun menanti untuk disiapkan dan ditemani oleh Wanie lagi kerana dialah yang mengajarku untuk mengenali perkataan 'menangguh' dalam menyiapkan homework.






Aku mula melangkah keluar daripada kelas bersama Wanie yang berjalan di sebelahku.








"Esoh, petang nanti sekodeng crush terchinta nyuk. Aku jumpa tempat baik punya nak skodeng crush, confirm tidak akan kantoi punya," ajak Wanie padaku yang fokus dengan telefun pintarku.





"Sekejap Waniey. Aku tengah up status pasal budak laki kelas kita yang main tik tok acah cute tu!" kataku pantas sepantas jari-jemariku menaip keyboard.




"Alah kau ni tak baiklah... Nanti send dekat aku jugak video tu. Aku nak post dekat group kelas," kata Waniey yang pada awalnya acah baik semata.




"Bereh, beb. Tadi kau cakap nak pergi skodeng crush kan? Aku tak ikut. Malas. Harini BTS buat Bon Voyage siaran langsung dekat VLIVE," kataku selamba




"Alah marilah! Tak seronoklah kalau aku pergi sorang! Kau tak sayang aku kan?!" jerit Waniey setelah kami melangkah keluar daripada pintu pagar sekolah.








"Tak payah merajuk. Tak hingin nak pujuk kau!" kataku tanpa memikirkan perasaan Waniey yang terguris akibat daripada percakapanku.









Skip








Kami melangkah sehingga ke satu lorong kecil. Telefun aku masukkan ke dalam poket apabila baterinya sudah tinggal 7% dan asyik meminta untuk dicaj.





Manakala, Waniey telah berjalan sambil berpeluk tubuh jauh di hadapannya. Aku berlari anak kearah Waniey dan lantas bahagian pinggangnya aku cuit. "Askar tegak!" jeritku.



"Janganlah! Kau tak sayang aku pergi main jauh-jauh!" halaunya manja tanda protes.






"Alah, janganlah manjuk--."





Meow~ meow~





"Wah, kucing!" jerit Waniey sebelum berlari terkedek-kedek menghampiri kucing yang comot dengan cat merah itu.






"Sejak bila kau suka kucing, hanat?" Aku menyoal sambil berpeluk tubuh memandang Waniey yang sedang mengusap bulu comot milik kucing itu.





"Sejak, buku ni diterbitkan. Kau apa tahu-- Argh!"




Aku menoleh memandang Waniey yang baharu digigit oleh si kucing durjana.





"Weh, lakhnat punya kucing kau gigit sape tu?!" jeritku lantas menendang kucing itu menjauh. "Waniey, kau ok tak ni?" Aku menyoal risau memandang Waniey yang sedang menahan perit.





Teringkuk ringkuk badannya diatas tanah sebelum berbola matanya bertukar menjadi warna silver.





"Argh!" Waniey menjerit seolah dirasuk setan.





"Waniey-- Kau jadi zombie!!!" jeritku lantas membaling beg galasku ke wajahnya dan mula melarikan diri.





Dapat aku melihat Waniey yang sedang mengejar aku dengan riak wajah menakutkannya.




Itu bukan Waniey. Waniey yang aku kenal memang malas untuk berlari. Maraton pun dia tidak pernah ikuti.










••••••

to be continue

[✔] VIRUS Where stories live. Discover now