Eski Yunan mitolojisinin baş tanrısı, gökler egemeni, Yunan tanrılarının en güçlüsü olanıdır. Roma mitolojisindeki adı Jüpiter olan Zeus Tanrıça Hera ile evlidir. Hera, Hades, Poseidon kardeşleri; Athena, Apollon, Artemis, Ares, Dionysos çocuklarıdır. Doğuşu şöyle olmuştu: Kronos, tacını tahtını elinden almasınlar diye, Rheia'nın doğurduğu çocuklarını yutardı. Zeus doğunca Rheia, doğurduğu çocuk yerine bir kaya parçası yutturdu eşine, çocuk Zeus'u Girit'te bir mağarada gizlice büyüttü. Zeus büyüyünce babası Kronos'u tahtından indirdi. Dünya egemenliğini, kardeşleri Poseidon ve Hades ile bölüştü: Poseidon'a denizleri, Hades'e yeraltı ülkesini verdi.
Zeus çocukları içinde en çok Athena'yı severdi ve ona güvenirdi. Korkunç Apollon'un ikiz kardeşi Artemis, Zeus ile Leto'nun kızlarıdır. Afrodite, Zeus ile Dione'nin kızıdır. Hermes'in de babası Zeus'dur. Babasının haberciliğini yapardı.
Yunanlıların pek değer vermediği Ares de onun oğlu sayılırdı (Savaş Tanrısı). Gençlik Tanrıçası Hebe de, Zeus ile Hera'nın kızlarıyla Zeus'un aşk ilişkilerinden sayılmayacak kadar tanrı doğmuştur. Zeus, kızı kaçırıldığı için yaşama küsen kız kardeşi toprak Tanrıçası Demeter'i yeniden yeşerip ürün vermeye de razı etmiştir.
Zeus gökle ilgili doğal güçlerin hepsini kişileştiren tanrıdır. Ama Zeus daha ilkel bir evren görüşünde Uranüs: Gök Tanrı diye adlandırılan doğanın kendisi değil doğayı insan düzenince benzer bir biçime sokup yönetimini ele alan bir insan tanrıdır.
Nitelemeleri: Bulutları devrişen, göklerde gürleyen, şimşek savuran, yıldırım seven, bütün krallar, oğlu Hephaistos'un yaptığı hükümdarlık asasını ondan alabilirlerse kral olurlar; çünkü bütün krallar diotrephes: Zeus'tan doğmadırlar.
Heykel, antik Yunan döneminin baş tanrısı Zeus için yapılmıştır. Zeus heykeli, Atina'daki Parthenon Tapınağı için Athena heykelini yapan Phidias adlı ünlü heykeltıraş yapmıştır.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
EFSANELER VE MİTOLOJİLER
Random''Bilgi '' beş harflidir , beşte dördü ''ilgi''dir! Mümin SEKMAN Eğitimin pahalı olduğunu düşünüyorsanız , cehaletin bedelini hesaplayın . SOKRATES