Part 5

657 30 0
                                    

#kayuPugai
#silentkiller

Part 5

Tiba lah masa kami btolak..nsib cuaca hari tu cerah btl....kami naik bot laju p sna..siokk naik bot..c Rudy smpai tmuntah2...😂😂😂..siapa suru tgok hp smbil naik bot..

smpai sja dpulau Bangi tu,pulau balabak..kami cari hotel yg sederhana sja..save bajet bha...lpas kami check in,kmi kluar cari makan...c Rudy jak yg sibuk dgn dunia nya sndri..ada satu restoran kami msuk..dsiring2 jalan banyak btl org bjualan bmcm2..ada ikan masin,ada sayur2...mcm2 la...

sy order trus sy makan cpt2...sy sgja cpt2 makan sbb ada sy mau pigi..

"atòook lapar btl ko dony..mcm tu ayam bha ko makan ni..lahap btl.."-marsha

sy snyum...sy lap mulut pakai tisu trus sy mnum air...

"bgus sy cpt2 makan,c Rudy nah...blm lagi dia tgok tu makanan...main hp sja dia...lgpun sy mau jalan2 sna luar bha..."-sy

"bha rehat la dlu..nnti kita sma2 jalan p sna bha.."-Nia

"alah..sy sna ja luar bha..kmu nmpk juga..."-sy

c nia sma c marsha tpksa mgalah apa sy mau..c Rudy jgn cakap la..mghadap Hp dia dgn games shja..

"bha ko jgn jalan2 jauh kio...susa nnti ko hilang..."-marsha..

"bha..yalah..."-sy

sy cepat2 kluar dri restoran trus sy tgok kiri dan kanan...sy nmpk sturang lelaki tua mcm jual2 tangkal..kayu2 gitu..sy jalan p tmpat dia..smpai depan tu org Tua,sy mcangkung..belek2 jualan dia...

"pakcik..sy ada mau tanya bha ni???"-sy

"apa tu nak???"-pakcik

"sy ni skrg buat projek kajian tu sejarah bha pakcik..sy ada dgar tu crta pugai balabak..betul ka tu???"-sy

lama tu pakcik diam..dia mgeluh..

"emmmmmmm.....nak...btl tu...sbnarnya tu kayu pugai pakcik ada..."-pakcik

"yaka...???"-sy

senang crta..mgkin rezeki sy kan..dtg sja trus jumpa kayu balabak..mnipu sja sna artikel tu.susah knun mau dpt tu kayu...dlm hati sy..

"jadi ni mna kayu pugai tu???"-sy

"ada druma sy...tpi nak...."-pakcik

teragak2 tu pakcik bcakap sma sy..mcm  dia xda pcaya sy sja...

"pkcik...sy ni mgkaji sja..klu ada tu kayu pugai bagus juga..brapa mahal sy sggup beli...sy mau ksi jadi bukti d kajian sy nnti.."-sy

mgkin kalu sy cakap sy beli tu pakcik xda teragak2 mau jual sma sy kan...

"bgini nak...mmg pakcik jual tu...murah2 shja pkcik jual dua ribu ringgit shja...bukan senang mau dapat tu nak.."-pakcik

dgr shja dua ribu trus kecut sy...sy ingat tu duit simpanan yg mamy bagi..cukup ka???

"alah pkcik xda boleh kurang ka???sy mau kasi tgok2 tu ckgu dskolah bha pakcik..."-sy

"alah nak..xda  boleh kurang tpi ksian bha pakcik tgok ko ni....kalu btl2 ko mau,pgi cari pkcik cni malam...tpi bwa duit...dan ada syarat dia..malam baru pkcik ksi tau.."-pkcik

"bha.."-sy

hati sy girang...xda sabar dpt tu kayu balabak...syarat apa pun,sy sggup juga...tnpa rsa syak wasangka trus sy p masuk balik d restoran...

"ada apa ko bcrta sma pkcik tu tdi???"-Rudy

nda sgka bha c Rudy baru mnanya sma sy..tdi dgn Hp sja..

"ko xda main hp ka????"-sy

c Rudy ketawa...
"habis cas...power bank sna hotel.."-Rudy

c marsha sma nia sibuk selfie...drg bayar trus kami round2 tu tempat...

xda sabar suda sy malam mjelang...sy risau tu pkcik xda dtg...smpat sy p Atm p ksi keluar duit..habis smua simpanan sy...slma ni sy boros bha..hp balik2 sy tukàr sbb tpengaruh sma drg c Nia kan..

kami balik hotel kira2 jam 4ptg..c nia sma c marsha pun mgeluh suda kepenatan...sy xda pula rsa penat tpi xda sabar jumpa tu pakcik bha...sy sma c Rudy satu bilik..c nia sma c marsha satu bilik,jdi snang sikit sy kluar..c Rudy bukan fokus btl sma sekeliling tu..kalau sy hilang kjp,bkn juga mcari dia tu..sedar pun xda kali...

slpas siap mandi...sy tgok gambar c janet d hp sy yg sy screenshot d fb dia...

"xda lma lagi..ko akan tunduk sma sy janet...dan smua pmpuan sy boleh dpt..."-dlm hati sy

jam 6 ptg sy kluar dri bilik..btl2 c Rudy xda perasan sy kluar..bha ni kali la peluang...sy tutup snyap2 tu pintu bilik...

"dony..ko p mna????"-marsha

tiba2 bha c marsha ddepan sy..tgagap2 sy mau jawab...sy nmpk c marsha pegang tapau dua...mgkin utk dia dan c Nia...

"sy kluar kejap..p mnapau makanan.."-sy

alasan shja...
c marsha tgok sy dgn pndangan tajam..mmg sy xda keruan suda tu...tiba2 dia ketawa...

"bha pi

gilah ..jgn lama2..jgn melencong xda tentu..dsni bnyak org xda bgus...menipu...jaga diri ko..."-Marsha

tanpa bcakap sma dia...sy cepat2 blah dri sna...takut c pakcik brubah fikiran pula..lebih baik sy dluan smpai dia..peluang baik jgn d ambil ringan..nnti melepas...

smpai dtempat tu pkcik mjual,sy duduk2..sambil tekan2 hp...tiba2 dtg saturg lelaki umur dlm 30 an bgtu...

"c pakcik billy ka ko tggu???"-lelaki tu

"ya..."-sy

"oohhh...sy anak buah dia..nama sy rafi...c pakcik suru ko ikut sy..p druma dia..dblg dia bgus ko sndri tgok tu benda yg ko mau...xda bgus brurusan sni"-Rafi

dia tnjuk kereta dia...kereta proton sga flx wrna hitam...

"bha..."-sy

tnpa mbuang msa,sy ikut c Rafi naik kereta...sy on Gps sy..mnatau sesuatu blaku sma sy...seripalis..jgn la dminta2....sy mmg ada rasa takut tpi sy ksi tenggelam shja tu perasaan xda sedap hati...tujuan mesti dcapai..tu lah dlm fikiran sy..

To be continued

Kayu Pugai (Completed) ✔Where stories live. Discover now