bab 16

961 32 12
                                    

Assalamualaikum... Mama aiman dah balik ...kedengaran pintu masuk sudah ditutup.

ha.. aiman dah balik..maaf lah mama suruh kamu balik awal hari ni.... sebab atuk kamu nk datang sini katanya ..pasal tu lah mama suruh kamu balik awal..kamu x de urusan yang pentingkan?? mama harap kamu fhm ...kamu tahu kan atuk kamu tu macam mana dia..

mama aiman nk tanya atuk tahu ke pasal aiman dengan laila...??

mestilah atuk kamu tahu dia yang punya cadangan nk kahwin kan kamu dengan laila lagipun benda ni dah lama dibincang kan..mama pun sebenarnya baru tahu yang atuk kamu yang plan kan semua ni.... patutlah ayah kamu x pernah bantah apa apa...tapi x pe lah kamu pon dah selamat menikah degan laila ..mama dengar atuk kamu datang ni sbb ade benda yang nk dibincangkan pasal kaamu berdua...

ohh..kalau macam  tu nnti mama panggillah aiman....man masuk bilik dulu lah..

(Aiman masuk ke dalam bilik)

Haih..kenapa dunia ni kejam ha..kenapa aku dipaksa berkahwin..dahla bawah umur..apa sebenarnya atuk nak dari perkahwinan ini..bukannya mendapat keuntungan pun..hanya bebanan di bahu je..kalau la masyarakat tahu status aku...haih...aku x tahula nak cakap apa..ya allah..dugaan apakah ini.. Hidup aku dah terlampau banyak ujian...ya allah..aku takut nak menghadapi ujian ini...

(Mesyuarat keluarga)

Atuk adakan mesyuarat ini untuk kamu berdua aiman dengan laila..aiman lepas sahaja kamu spm atuk akan hantar kamu belajar luar negara..pada masa yang sama laila akan belajar di sini seperti biasa...atuk buat semua ini supaya kamu masih dapat mengejar cita cita kamu..walaupun terikat dengan perkahwinan ini...kamu kena ingat walaupun kamu sudah berkahwin status kamu pada masa ini adalah single...supaya masyarakat tak bercakap tentang buruk pasal kamu..faham.

Kenapa atuk tak publish je eh status kami..kata aiman. Bukan ke itu yang atuk nak..kenapa nak sembunyi kan benda yang baik kan tuk...aiman memang tak faham apa sebenarnya atuk nak dari kami...dengan ikat kan kami mcm tali yang tak bergantung... Ke sebenarnya atuk ada agenda lain yang kami tak tahu??

Aiman apa yang kamu cakap ni!??kata ayahnya. Kamu belum tahu apa yang kami buat kamu tak akan faham..ini semua demi kebaikan kamu dan keluarga kita

Ha??kebaikan?? Kebaikan apanya pa.. Ape yang aiman rasa sekarang ni adalah kesengsaraan...aiman tak rasa aiman boleh hidup tenang la mcm ni..

Aiman..atuk buat semua ni demi kebaikan aiman..atuk tak akan buat hidup cucu atuk menderita..atuk inginkan cucu atuk bahagia..

Bahagia atuk kata?!kata laila. Apa yang bahagianya..kalau kita terpaksa kahwin di usia muda...kalau kita terpaksa kahwin dengan orang yang kita tak cinta !! Laila terus berlari masuk ke dalam bilik sambil menagis.

Aiman tak tahu la apa yang berlaku sebenarnya...aiman rasa macam mimpi..tak pe lah tuk..kalau lah perkara ini boleh membahgia kan atuk...aiman akan terima dengan hati yang terbuka walaupun aiman terpaksa menahan semua ni..ma aiman masuk dulu..asalamualaikum


Aku Suka KauWhere stories live. Discover now