Marie Stuartovna, královna Skotů pocházela z velice starého rodu Stewartovců. Slovo stewart znamená ,,zemský správce'', což znamená, že Mariiny předci byli správci Skotska, jacísi rádcové a posluhovači skotských vládců. Jako první král z rodu Stewartovců je označován muž jménem Robert II. Stewart v roce 1371. K moci se dostali díky svatbě Robertova otce s nejstarší dcerou, krále Roberta I. Bruce, Marjorií Bruce.
Shrnutí:
První král Skotska – Robert II. (jeho matka byla dcera krále Roberta I. Bruce)
Rok – 1371
Země – Skotsko
Stewart – zemský správce
Jelikož Francouzi nevyslovují ,,W", tak si Marie své rodové jméno nepatrně pozměnila a to ze Stewartovny na Stuartovnu. Tento název přijali i její potomci a celá Evropa, dokonce i sami Skotové. Stuartovci vládli od roku 1371 až do roku 1707 ve Skotsku a v Anglii a jejich vláda definitivně končí v roce 1714, pouhých 7 let vládli Velké Británii.
Shrnutí:
Změna jména ze Stewart na Stuart
Konec vlády – ve Skotsku a v Anglii – 1707, ve Velké Británii – 1714
JAKUB V. STUART
Mariin otec byl Jakub V. Stuart, který se v pouhých dvou letech, po smrti svého otce Jakuba IV. Stuarta, stal králem celého Skotska. Jelikož byl ještě v dětském věku, nebyl schopen vlády, a tudíž se o zemi starala jeho matka Markéta Tudorovna (sestra nechvalně proslulého Jindřicha VIII.). Markéta zastávala úřad regenta. Za regentství Markéty vypukly ve Skotsku boje o moc a skotští šlechtici vystrnadili Markétu na 10 let ze Skotska a začali si vládnout sami. Markéta shromáždila vojsko a se svým druhým manželem earlem Argusem znovu dostali Skotsko pod své područí. Earl Angus se stal de facto správcem Skotska a mistrně ovládal i mladého krále Jakuba V., kterého nakonec uvěznili na Falklandském hradě. Když bylo Jakubovi 17 let, uprchl z vězení v převleku za čeledína a převzal moc nad Skotskem – rok 1528.
Na svého nevlastního otce a jeho příznivce byl velice tvrdý. Posílal je do vyhnanství, mučil je k smrti, zabavoval jim majetek. Ukázal se jako nedůvěřivý panovník, nikdy totiž nevěřil svým šlechticům. Také byl známý tím, že rád chodil po zemi převlečený za žebráka nebo za služebníka. Přezdívalo se mu Gaberlunzie (tj. dráteník, tulák). Ze svého bohatství financoval stavby a rekonstrukce skotských hradů a zvelebování statků. Jakub V. netoleroval reformaci a řada reformátorů byla popravena včetně protestantského kazatele Patricka Hamiltona, který byl upálen 1528 v St. Andrews.
Jakub byl dvakrát ženatý. Jeho první ženou se stala Magdaléna z Valois, dcera francouzského krále Františka I., aby utužil vztahy Skotska z Francií. Sňatek se uskutečnil 1.ledna 1531. František I. nerad pouštěl nemocnou dceru do divokého Skotska, ale nakonec se sňatkem souhlasil a Magdaléna odjela dle dohody. Avšak v červenci v pouhých 16 letech umírá.
Jakub V. byl tedy znovu bez legitimního potomka, ovšem nemanželských dětí měl 9. A to s jeho milenkou Markétou. Nejznámější je Jakub Stuart, Robert Stuart, Jana Stuartovna a Jan Stuart.
Jakub se musel tedy znovu oženit. A jeho volba padla na velice bohatou a krásnou vdovu Marii de Guise. Vysoká Francouzka odjela do Skotska a zanechala ve Francii svého syna z prvního manželství, Františka. Svou druhou ženu potkal na své první svatbě s Magdalenou, ale tehdy byla ještě Marie vdaná za vlivného francouzské šlechtice. 22.února 1540 byla korunována Skotskou královnou a o necelé tři měsíce později mu porodila prvního syna Jakuba a o rok později přichází na svět druhý syn Robert. Malý Robert ovšem po dvou dnech umírá a za velkého zármutku rodičů umírá i prvorozený syn Jakub. Po smrti svých synů upadl do depresí a k jeho stavu nepřispěla ani rozpínavost Anglie. Svého strýce Jindřicha, který se spojil s jeho nepřáteli, nakonec porazil, ale definitivní porážka pro Jakuba se uskutečnila 25. listopadu 1542, kde byl poražen v bitvě u Solway Moss. Porážka a spory o následníka ho naprosto zlomily. Kdysi ze silného krále se teď stal skoro šílenec a zhroucený člověk. Ještě naposledy navštívil svou manželku, která byla ve vysokém stupni těhotenství a poté sám odjel na Falklandský hrad, kde se ještě dozvídá o narození své dcery Marie, ale ani toto mu nedá chuť do života a nakonec po týdnu umírá na choleru. Bylo mu 30 let.
Údajně prohlásil – Dívkou to začalo a dívkou to skončí – skotsky – It came wi a lass, it'll gang wi a lass.
Měl zrzavé vlasy.
Miloval červenou barvu, a způsobil tím i pozdvižení ve Francii, kde jen zástupci církve mohli nosit tuto barvu.
Neuměl ani slovo francouzsky.
MARIE DE GUISE
Marie de Guise byla dcerou Klaudia Lotrinského, vévody de Guise a Antonie Bourbonské. V osmnácti se poprvé vdala za Ludvíka Orleánského v kapli, která se nacházela v Louvru. V roce 1535 porodila svého prvního syna Františka. O dva roky později v červnu 1537 umírá její první manžel Ludvík. Marie se tedy stala vdovou v pouhých 21 letech a o dva měsíce později porodila druhého syna Ludvíka, který ovšem zemřel ve čtyřech měsících. Po smrti Jakubovi první manželky Magdalény se Jakub vydal do Francie a rozhodl se najít novou manželku. Marie byla velice dobrá partie i pro krále, dokonce se o její ruku ucházel i Jindřich VIII., král Anglie. Ovšem Guisové dali přednost katolíkovi Jakubovi, a tak se Marie stala královnou skotskou a manželkou Jakuba. Když jí bylo její rodinou oznámeno, že se má provdat byla zcela šokována. Bylo logické, že se jí nechce z vyspělejší, kulturnější a krásnější Francie než podle ní do drsného a barbarského Skotska. Navíc byla čerstvou vdovou a svého druhého syna pochovala před krátkou dobou. Nakonec se ovšem podvolila a v katedrále Notre-Dame se vdala za Jakuba V. v zastoupení.
Její odchod z Francie byl velice emotivní, protože ve své vlasti musela zanechat svého milovaného syna Františka. Ve Skotsku přistála v roce 1538 a ve Fife jí přivítal manžel Jakub V., Marie byla mile překvapena. Skotsko vůbec nebylo barbarskou a nehositnou zemí, tak jak si představovala. S Mariiným příjezdem přišla do Skotska i renesanční móda i zvyky. 22. února byla korunována královnou Skotska v Holyroodském opatstvím.
O tři měsíce později porodila syna Jakuba, a pak syna Roberta. Oba chlapci bohužel zemřeli. A týden před úmrtím jejího manžela se narodila příští královna Marie Stuartovna.
Po Jakubově smrti se několikadenní Marie stala královnou, ale jelikož nebyla schopna sama vládnout. Vlády se ujala právě Marie de Guise, stala se regentkou. Její regentství bylo ve znamení neustálých bojů s protestanty, které tajně podporovali anglický král a anglické královny. Jelikož v zemi nebylo bezpečno, rozhodla se, že svou dceru Marii pošle na vychování do Francie, kde si měla vzít příštího krále Francie – dauphina Františka. Marie se nepřestávala zajímat o pokroky své dcery, ale ve Francii ji navštívila pouze jednou. V roce 1559 jí skotský parlament zbavil regentství a nechal ji uvěznit. Marie de Guise zemřela 11.června 1560 v Edinburghu na vodnatost. Její tělo bylo posláno do Francie a pohřbeno v ženském klášteře v Remeši, kde zastávala úřady matky představené, její sestra Renée.
Shrnutí:
Otec Marie – Jakub V.
Matka Marie – Marie de Guise
Nevlastní sourozenci – Jakub, Robert, Jan, Jana, František a další...
Předci – mocný francouzský rod Guisů a skotští Stuartovci
Ahoj! Jak už jsem psal, tak tato kniha bude spíše o faktech, takže to nemá ani nějak navozovat příběh, ale spíše kdyby Vás něco zajímalo nebo něco potřebovali nějak dohledat, tak tohle by Vám mohlo posloužit. Přeji příjemné počtení a co nevidět. Bude další část. :)
ČTEŠ
Marie Stuartovna - královna Skotů
Non-FictionŽena, která se stala královnou už v šesti dnech a v devíti měsících byla korunována. Odjela do Francie, kde si vzala budoucího francouzského krále a stala se tak královnou Francie. De facto byla celý život i královnou anglickou a po celý svůj život...