Marie se narodila 8.prosince 1542 v paláci Lintlihgow. Její otec zemřel týden po jejím narození a ona se tedy automaticky stala královnou Skotů, byl jí pouhý týden a už byla korunována. Skotsko mělo už podruhé za sebou vládce-nemluvně, a tudíž to nestabilitě země nepřispělo. Skotská šlechta sestavila Radu regentů, která se měla o zemi starat, než maličká Marie vyroste a bude schopna sama vládnout. Ovšem již jako malé dítě se stala obětí diplomacie. Anglický král Jindřich VIII. měl v úmyslu, aby si malá Marie vzala jeho šestiletého syna Eduarda. To mělo hned dvě výhody pro Anglii – první výhoda – pokud by se Eduard a Marie vzali, znamenalo by to, že Jindřich VIII. by se mohl stát regentem obou zemí, a – druhá výhoda – po smrti Jindřicha by se spojila Anglie se Skotskem, a tudíž by Anglie byla ještě mocnější a díky Mariiným francouzským příbuzným by měli podporu ze strany Francie. Skotští protestanti by s tím nesouhlasili, a t z jednoho prostého důvodu, nechtěli se spojovat s Anglií, tkvěla v tom jejich hrdost a moc dobře znali povahu krále Jindřicha. Do této doby měli po celou dobu navrch protestanti, ovšem situace se otočila a navrch měli katolíci. Ti spojenectví odmítli ještě tvrději než protestanti, pokud by se s Anglií spojili, museli by se katolíci zřeknout své víry, což bylo v té době nepřípustné a raději by za to zaplatili životem než se zřeknout víry. Katolická šlechta tedy odmítla podepsat smlouvu, kterou sepsal sám Jindřich. Mariino první zasnoubení se zrušilo a jí ještě nebyl ani rok.
Marie byla korunována 10. 9. 1543. A jak tedy řekl anglický velvyslanec, který se korunovace zúčastnil - ,,To dítě bylo korunováno s takovou slavností, jaká je v téhle zemi zvykem, takže to moc nákladné nebylo.'' Tím chtěl říct, že korunovace ve Skotsku nikdy nebyly brány jako velké ceremoniály. Možná, že to bylo hodnoceno i ze vzájemné nevraživosti mezi těmito zeměmi. (Monarchům ve Skotsku se vždy říkalo král/královna Skotů, tzn. že vládnou Skotům – lidu, ne Skotsku – zemi. Skotové by klidně svého monarchu sesadili a našli si nového a lepšího panovníka nebo panovnici.)
Jakmile se Jindřich VIII. dozvěděl o tom, že Skotové roztrhali smlouvu a odmítli zasnoubení své malé královny s korunním princem Anglie – Eduardem. Proto nařídil, aby anglická vojska zaútočila na Skotsko. Ničila pohraniční města, a postupovala dál na sever, po cestě hojně zabíjeli skotské obyvatelstvo, dostali se až k Edinburghu, který vydrancovala a zničila také královský palác Holyrood. Malá Marie se musela stěhovat z hradu na hrad, aby nepadla do anglického zajetí.
Ovšem nejen anglická vojska pustošila Skotsko, samy Skotové vedli proti sobě válku. Byli rozděleni na dva tábory – Katolíci a Protestanti. V čele katolíků stál kardinál Beaton a v čele protestantů byli Georgie Wishart a John Knox. Vše zvrhlo v březnu 1546, když byl upálen jeden z vůdců protestantů Georgie Wishart, tím se vztahy mezi nepřáteli ještě zhoršily a protestanti se zanedlouho pomstili. Vtrhli do hradu, kde zrovna pobýval kardinál Beaton. Našli ho v posteli s mladou prostitutkou. Surově ho odvlekli a ubodali ho k smrti. Poté jeho zubožené tělo pověsili z věže, jako na znamení pomsty. Pro vrahy si přijelo katolické vojsko, to obléhalo hrad, ale protestanti se nadále odmítali vzdát a čekali na příjezd anglických protestantů. Nakonec hrad St. Andrews znovu dobyli Francouzi, které povolala Marie de Guise. Protestanti, kteří zabili kardinála, byli odvezeni do Francie jako zajatci, zde mučeni a nakonec popraveni. Rok 1547 byl ve znamení smrti. V tento rok zemřeli dva největší tehdejší rivalové na trůně. A to anglický král Jindřich VIII. a francouzský král František I. Nový francouzský král Jindřich II. si chtěl zachovat dobré vztahy s rodem Guiesů a obnovit tzv. Staré spojenectví (Skotsko a Francie). Došlo tedy k dohodě, Marie Stuartovna si vezme dědice francouzského trůnu dauphina Františka a bude vychovávána ve Francii na dvoře krále Jindřicha a francouzské vojsko pojede do Skotska a ochrání ho před anglickými nájezdy.
Shrnutí:
Narození – 8. prosince 1542
Korunovace – 10. září 1543
Boje mezi katolíky a protestanty, Angličany a Skoty
První zasnoubení – s Eduardem VI. (synem Jindřicha VIII.) – zrušeno
1548 – zasnoubení s Františkem II. Francouzským ( 6 let) – poslána na výchovu do Francie.
MÍSTA A OSOBNOSTI MARIINY DOBY
Palác Lintlihgow – rodiště Marie Stuartovny. Dnes z něj zbyly jen obvodní zdi. A kdysi velká sláva a důležitost hradu upadla.
Hrad St. Andrews, umístěný na pobřeží. Strategické místo ve skotských dějinách. Zde se opevnili protestanti, kteří zavraždili kardinála Beatona. Hrad dobyli Francouzi, které povolala Marie de Guise.
Jeden z vůdců protestantů – Georgie Wishart. Upálen na hranici za své přesvědčení.
Kardinál David Beaton, který byl načapán v posteli s prostitutkou a nakonec ubodán a jeho tělo bylo vystaveno na provaze visícím z okna hradu St. Andrews.
John Knox, zapřísáhlý protestant, který v pozdějších letech vystupoval proti Marii Stuartovně a přál si její smrt.
Jindřich VIII. – náruživý král, šestkrát ženatý, dvě ze svých manželek nechal popravit. Podnikal nestálé výboje do Skotska a přál si, aby se Marie Stuartovna provdala za jeho syna Eduarda VI. Jeho záměry se nevydařily. Kdyby se jeho přání vyplnila, možná se mohla celá historie odehrávat jinak.
Eduard VI., potencionální manžel Marie Stuartovny. Eduard ovšem umírá kolem 15 roku života. Byl jediným synem Jindřicha VIII. Syn Jany Seymourové, v pořadí třetí manželka Jindřicha VIII., která zemřela po porodu, díky poporodní horečce.
Dcera Jindřicha VIII. prvorozená Marie Tudorovna, zvaná Krvavá, dcera Kateřiny Aragonské, kterou Jindřich zapudil. Jindřich ji nazýval svou perlou. Marie byla manželka Filipa, krále španělského. Nakonec zemřela na rakovinu. Před svou smrtí prohlašovala, že je těhotná se svým manželem Filipem, ale její ,,těhotenství'' trvalo více než rok. Nakonec se ukázalo, že to byl nádor. Zemřela na stejnou nemoc jako její matka Kateřina Aragonská.
Francouzský král František I. z Valois. Velký rival Jindřicha VIII. a Karla V. Byl nucen si vzít sestru Karla V., ale z tohoto svazku nevzešlo ani jedno dítě. Byl zajat v bitvě se Španělskem, a nechal se vykoupit tak, že se vyměnil za své dva syny. Byl to otec tchána Marie Stuartovny, Jindřicha II. a dědeček Františka II. Francouzského, manžela Marie Stuartovny. Tento muž je považován za prvního renesančního monarchu.
ČTEŠ
Marie Stuartovna - královna Skotů
Non-FictionŽena, která se stala královnou už v šesti dnech a v devíti měsících byla korunována. Odjela do Francie, kde si vzala budoucího francouzského krále a stala se tak královnou Francie. De facto byla celý život i královnou anglickou a po celý svůj život...