Dua 2⃣

23 1 0
                                    


📒 face to face 🎬


"Mama tunggu sape? Dari tadi asyik memanjang je leher tu." Erin bertanya bila dilihat mamanya asyik membelek jam sambil menjenguk ke luar.

"Sapa lagi Auntie Kismahlah. She's suppose be right here now."

"Alah tak payah risaulah ma. Kejap lagi sampai kot. Cuba mama relax, duduk dulu ke. Ini tak kalut semacam je."

"Macam mana tak kalut, hari ini ada hal penting kami nak bincang."

"Hal apa ma?" belum sempat Erin bertanya, mamanya sudah bangkit menuju ke tengah laman. Sekelip mata mama tenggelam dalam dakapan Auntie kismah.

"Ingatkan tak jadi datang tadi. Berpeluh I tunggu tau. Eh, mana anak teruna you? Tak datang ke?" Datin Katty menyoal teman baiknya itu.

"Kitorang tunngu dialah dari tadi kat rumah. Tapi dia kata nak pergi sendiri plak. Entah dia tahu ke tidak nak cari rumah you ni."

"Alah bukannya susah sangat pun nak cari I ni. Eh, jon makan dulu."

"Mana your daughter?" tanya Auntie Kismah. Melilau kepalanya mencari kelibat gadis manis itu sebaik sahaja dia melangkah memasuki rumah banglo itu.

"Ada kat dalam. Haii, dah tak sabar tengok bakal menantu ke?"

"Hish, you ni saje nak nak mengusik I tau." seraya mereka ketawa.

Erin yang di dalam rumah sekadar mengeluh seketika sebelum dengan agak malas, dia turut bangun menyambut kedatangan Autie Kismah. Tetamu yang ditunggu² oleh mamanya tadi.


KIMI segera menongkat motor dan meninggalkan helmet masih melekat di kepalanya. Dia melihat sekilas jam ditangan.

"Aduh aku dah lambat ni. Mengamuklah mama nanti ni. Ah lantak lah."

Kimi terus meredah lautan manusia di depannya. Dia yang agak tergesa² tak semena² terlanggar seorang gadis yang sedang menatang dulang yang berisi air. Habis tumpah air yang ditatangnya tadi.

'Aduh camne boleh tak perasan awek ni.' guman hatinya.

"Maaf... Maaf sangat². Biar saya tolang ambil yang lain."

"Eh, tak payah. Awak masuk ajelah. Nampak macam kejar masa je tadi. Tak pe saya boleh ambil sendiri."

"I sorry again. Ok I've got to go. Bye." Kimi terus beralih dari situ. Tak mahu membiarkan mamanya terus menunggu.



"KAMU dari mana Riz? Canada? America? Jauh sangat ke rumah Auntie Kismah ni sampai kamu tak jumpa jalan?" awal² lagi mama sudah menghentam aku. Aduh, bikin malu ajelah mama ni.

"Sorry ma, Auntie. I've another business to attend early. But I've made it tonight rite?"

"It's okay Riz. I understand young entrepreneurs like you doesn't have time to socialize especially met a girl. Your mom told me so."

Aku terpana mendengar bait kata Auntie Katty. Takkan sampai ke situ mama bercerita. Nampak benar aku ni desperado sangat.

"Sort of Auntie, but don't me wrong okay. I've a sosial life. Even though I'm a workaholic person, I do have many girlfriend but the serious one not yet." aku berseloroh menutup gugup.

"Hai semua, sorry lambat hidang air. " suara asing menjengah ke cuping telingannya macam pernah dengar. Tatkala menoleh hampir jatuh rahangnya melihat gadis tadi.

"Hi, nice meet you. Again! Kita tak sempat berkenalan tadi. Anyway I Erin, to be exact shazrin Aliya Rashid merangkap anak perempuan kepada makcik ni." seorang gadis beperwatakan ceria mengenalkan dirinya seraya memeluk erat Auntie Katty.

Oh, ini ke gadis pilihan mama dan papa? Comel tapi macam budak sekolah aje. Lansung tak sesuai dengan aku. Gumam kimi.

"Wait.. You guys knew each others? How is that happened. Wow advance. Tak payah susah² kita kita macam ni kis." Katty melawak. Wah sudah bagus kalau mereka berdua saling kenal.

"Eh takdelah Auntie, kitorang bump into each other kat entrance tadi. Actually it was me who drop the drinks. Sorry!"

"It's okay bro! Tak sengaja kan. Aku paham.. " Erin berlagak macho. Terlupa dia di tengah keramaian.

Masing² terdiam dan menumpukan perhatian pada Erin. Lebih² lagi Datin Katijah. Mungkin malu dengan tingkah laku serta perangai tak semenggah Erin. Hampir tersembur air minuman Datin Katty bila Erin berbahasa kasar sebegitu tadi.

Hakimi Tersungging senyum yang bisa dia sembunyikan. Bagus! Tak perlu aku susah payah cari alasan untuk singkirkan kau. She totally out of the list kalau dia berterusan berkelakuan begini.

Tanpa disangka² Datin Kismah melepas tawanya.

"Your daughter so funnylah kat. She remind me a lot of you... "

'Dah kenapa mak aku ni? Macam ni punya perangai pon dia suka? Tak faham sungguh!' getus hati Hakimi.

Sepanjang majlis Kimi cuma duduk memerhati tingkah gadis di depannya itu. Memang dia akui agak manis tapi hatinya tidak terusik apatah lagi mahu menjadikan dia sebagai suri di hatinya. Lagipun dia sudah ada Sherry meskipun dia belum betul² yakin Sherry benar²  mencintainya, hatinya kuat mengatakan Sherry adalah pilihan yang terbaik.

"Abang cuba tengok Riz tu. Dok telek anak kawan saya tu. Rasanya ada can nak teruskan rancangan kita sebelum ini." Datin Kismah menyiku Dato' Riezman.

Dato' Riezman sekadar mengangguk perlahan. Dia sebolehnya tidak mahu masuk campur urusan peribadi anaknya tapi bila Datin Kismah beriya² mahu menjodohkan Riz dan Erin, aku mungkin dia perlu selidik betul² sama ada Riz turut bersetuju. Dia tidak mahu Rizal menyesal di kemudian hari.

Continue...

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jan 04, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

I.L.Y (Slow Update)Where stories live. Discover now