"ok class sekarang kita masak telur dadar... faham apa itu telur dadar??"
"faham cikgu~~ " kata aisyah mendatar...
tak semangat aku di buatnya... ingatkan masak menu apa lah tadi.. setakat telur dadar.. adik sebelah rumah punya sepupu tu pun terer masak telur... ini pulak aku yang gedabak nie... sabar cak... sabar... layan kan ajer... tak de kawan la tu...pap!!! ketukan yang kuat dihadapan mukanya...
"Astarghfirullah-hal aziim... apahal tuan nie?? main tepuk2 pulak?"
"saya tengah sedap bercakap kat depan nie ...boleh pulak awak mengelamun yer!! awak dengar tak soalan saya tadi??"
Aisyah terpinga2 ... jap dia ada tanya soalan ker?? huhuhu
"erm.. ta.."
"heish kamu nie.. susahla macam nie... awak tahu tak kalau awak hilang satu fokus dalam memikirkan masaalah negara.. boleh hancur tau!! lagi2 kalau mende remeh nie.. itu penyebabnya kenapa saya ajar awak telur dadar... sedangkan saya tahu awak terer masak.. pejam mata pun boleh buat kan??"
"erk.. erm" terangguk-angguk aisyah macam belatuk...
"Dengar sini and fokus betul-betul!!"
"BAIK TUAN!!"
"telur dadar banyak cara orang ketengahkan berbanding nasi lemak... walaupun senang.. tapi macam 2 kita boleh jumpa... dan saya ajar awak nie cara yang menjadi kegemaran saya... telur dadar yang berkuah... pernah buat??"
"tta"
"ok.. bahan dia senang jer saya dah tulis tu.. baca!!"
Aisyah mengambil stiky note dengan kasar.. setiap kali dia nak jawab... asyik tahu nak potong jer... mentang2 ketua dalam rumah nie... sampai suara aku yang merdu nie pun tak nak dengar...
Duhai ecak!! asal kau merepek!! hah!! tak tau halal haram??..."halal haram tak tau ker??"
"apa dia?? halal haram?? saya suruh baca.. bukan pertikaikan halal ke haram!.."
"erk ttak tak tuan.. bukan macam tu... saya cuma... erhem.. saa"
"mula2 saya nak awak potong bawang nie.. cepat!!.. cara dia.. potong 4 bahagi 2 kali kan dengan sepuluh faham?"
'see... korang sendiri boleh tengok.. tuan aku nie sebenarnya nak ajar aku masak ker nak ajar aku math??!'
"tak payah nak kutuk saya ... ingat saya tak tahu??"
erk ergh....
"sama macam carrot.. tapi carrot setiap satu potongannya harus 2 cm dan kelebarannya setengah.. mungkin tak sampai setengah pun.. so potongnya harus sedarhana tidak perlu kecil sangat atau besar sangat.."
"ooo... kan senang kalau tuan cakap.. potong dadu... tak perlu kena kira segala bagai.."
"what?? potong dadu?? apa tu??"
plapap!!
aisyah mengetuk dahinya... ada jugak ker orang spesis camnie..."potong dadu tu... macam nie..." aisyah menunjukkan step by step cara nak POTONG DADU !! pada tuannya..
"no.. no... no... awak tau tak setiap masakan itu ada kehalusan... and.. kalau awak potong tebal2 macam nie siapa nak makan?? silap hari bulan tercekik tahu tak!!"
Aisyah hanya mampu ternganga dengan karenah tuannya ..
"tuan....tuan pernah dengar tak istilah masak pakai campak jer?? masakan yang mementingkan kehalusan ini adalah masakan orang hipokrit... kehalusan itu adalah bonus... and masakan itu sebenarnya memerlukan kasih dan sayang.. tanpa kasih dan sayang itu.. satu masakan itu tidak akan menarik senyuman dari seseorang.. dan membuat orang di sekeliling bahagia... kita pun bahagg...."
YOU ARE READING
Dia lah Aisy hidupku
Romanceibarat cerita cinderella... penuh suka duka... tatkala detik 12 malam apa akan jadi?? hanya putri Aisyah Dania.. yang mampu mengubah hidup Putra Aisy Daniel...