>Źródło ImieniaPochodzi ono ze starosłowiańskich słów, które oznaczały coś złego/cierpienie, oraz od słowa jędza.
>Historia w skrócie:
Zapewne Baba Jaga kojarzy ci się ze starą babą, mieszakającą gdzieś w lesie. Jeśli tak, to zapewne na tym kończy się twoja wiedza.
Ale, kiedyś, przed wszechobecnym chrześcijaństwem prawdopodobnie była całkiem inną postacią. Była boginią dojrzała i opiekowała się leśnymi stworzeniami oraz młodymi pokoleniami. Stąd wzięło się jej zamiłowanie do pożerania dzieci.
Po transformacji chrystianizacyjnej, czyli zapanowaniu chrześcijaństwa w dużej części świata, Baba Jaga zmieniła swój wizerunek.
Z być może atrakcyjnego ciała, zaczęto ją postrzegać jako poczwarę, staruchę z garbem i podartymi ubraniami. Często również kulejącą na jedną nogę.
Podsumowując, stwór dosyć odpychający. Przez to nie ma przyjaciół, nikt nie chce się z nią kolegować i jedyne towarzystwo na jakie moze liczyć to diabła i wilczycy. Powszechnie uważa się, że rzuca ona czary i sprowadza choroby.
(Hello darkness my old friend... I've come to talk with you again :( )
>Atrybuty:
Atrybutami Baby Jagi są kotły, flaszki, zioła i magiczne księgi. Towarzyszą jej kot i kruk. W różnych opowieściach Baba Jaga może latać na czymkolwiek, najczęściej miotle, chociaż może tez użyć pieca, kotła albo wrót do stodoły.
>Stosunek do innych
Baba Jaga rzadko jest przedstawiana jako pozytywna postać, ale np. w folklorze rosyjskim jest jej dobra wersja, której towarzyszy zwierzę, najczęsciej nazywane smokiem
>Miejsce życia
Obecnie mieszka w głębokim lesie, w chatce na kurzej stopce i uprowadza dzieci. Kanibalizm i porywanie? To nieźle po 2 tysiącach lat starań zepsuli biednej staruszce wygląd i reputacje.
Wszystkie Baby Jagi regularnie, według podań ludowych, zlatywały się na Łysą Górę w Górach Świętokrzyskich i o północy bawiły się do upadłego.
CZYTASZ
Księga Słowiańskich Demonów
No FicciónCzyli informacie o słowiańskich demonach (no tego się nie spodziewałeś/łaś) i ogólnie ciekawostki ze słowiańskiej mitologii