Kapitel I - Planeringselement

1K 32 17
                                    

För att starta igång vår kurs i hur man planerar sin berättelse tänkte jag först och främst att vi ska ta en titt på de många elementen, eller sektionerna, inom skrivandet. Vi kommer att återkomma till dessa senare, men att lära sig grunderna kommer att hjälpa dig med att skapa en bild av skrivar-processen och konsten att skriva.

Här kommer några av de mest centrala aspekterna när man planerar sitt skrivande:

Setting: Inte bara den fysiska backdropen av din story. Settingen kan influera plot:en och val som karaktärerna gör. Det kan också vara ett sätt att förmedla ett tema eller något gömt budskap i din berättelse.

Karaktär: Visst, detta kan betyda karaktärerna i din berättelse (som protagonisten och antagonisten), men det kan också vara en svag, inre mening av ordet karaktär. Vad för val gör dina karaktärer? Hur ändras och hur växer dem på grund av deras val? Hur visar deras handlingar vilka personer de är innerst inne?

Karaktärisera: Detta är utsidan av dina karaktärer. Har dina karaktärer någon vana, besynnerlighet eller någon annan yttre attribut som hjälper oss att se dem mer? Och ... Matchar dessa yttre element med deras inre karaktär, eller finns det likheter mellan de två elementen?

Plot: Vad som fysiskt händer karaktärerna (helst som konsekvens av deras handlingar). Det är saker du kan lista... först så händer A, som leder till B och så fortsätter det.

Story: Detta är på riktigt kärnan av vad du skriver. Det handlar inte så mycket om plot:en i sig, utan snarare om det stora VARFÖR:et bakom allting. A, B och C händer kanske i din plot, men varför händer det och vad betyder det för dina huvudkaraktärer. Det är storyn.

Struktur: Struktur kan, om det görs rätt, binda ihop plot och story. Detta är ryggraden av allting som händer och en bra planerad struktur kan hjälpa läsaren att komma in i berättelsen, medan en slingrande, ofokuserad och repeterande struktur kommer att skrämma iväg den.

Konflikt: En av de mest avgörande delarna när man kommer till övertygande fiktion. En konflikt (ofta mellan protagonisten och antagonisten) kommer ofta ifrån två karaktärer som försöker fullfölja samma mål. De kanske tävlar om att hitta en skatt, eller kanske håller en mördare och en polis båda på med att bestämma någons öde. Oavsett vad så handlar det om två eller fler karaktärer som vill nå samma mål.

Stakes: Ofta lite bortglömda och ospelade. En klar idé om vad som är av betydelse (någons liv, framtiden, en chans till kärlek, osv.) hjälper till att visa hur viktig din story är för dina karaktärer, vilket kan göra den viktig för dina läsare med.

Tempus: Dåtid, nutid, framtid (preteritum, presens, futurum) ... Dessa är alla valbara tempus, med dåtid som det vanligaste och enklaste att läsa. Vad du än väljer, var konsekvent ... Inget irriterar en mer än när någon plötsligt byter tempus.

Synvinkel/Point of View: Första-, andra- eller tredje-person? Singular eller plural? Begränsad eller allvetande? Upplever vi historien genom en karaktärs ögon eller genom olika? Kom ihåg att i förstaperson ser vi världen från deras synvinkel, använder pronomenet "jag". I tredje-person berättar pronomenen han, hon och hen vad som pågår för en eller många karaktärer. Vi kanske bara får höra tankarna från en av dem, eller allihopa. Det sällan använda andra-person sätter läsaren i karaktärens sits genom att använda pronomenet "du".

Ton: Är berättelsen berättad på ett konverserande sätt? Eller kanske på ett mer formellt vis? Hur kan detta påverkas genom valet av synvinkel?

Röst: Man pratar ofta om en författarröst, och hur den kan vara väldigt distinktiv. Men detta handlar om något mer än en skrivstil. Det handlar också om det svaga intrycket man får av dina "point of view"-karaktärer. Deras individualitet kan influera rösten och få den att låta ännu mer unik.

Tema: Ligger rätt nära idén om en inre story. Temat är den stora bilden av vad du skriver. Det kan vara ett konstaterande: "Kärlek kräver hårt arbete." Eller så kan det vara en öppen fråga, som, "Kan två väldigt olika människor lära sig att leva tillsammans?"
Det är det gömda budskapet du vill att dina läsare ska tänka på när de är färdiga med din berättelse. Ett tips ... Håll det väl gömt, få dina läsare att tänka efter lite.

Symbolism: Detta är när något i din historia betyder mer än dess självklara mening. För att använda symboler på ett bra sätt måste du hitta balansen mellan att vara säker på att läsarna kan hitta små tecken kopplade till din symbol och att vara säker på att du inte slår in alla uppenbara tecken i huvudet på dem. Du kan göra allt mer komplicerat med tanke på att objekt, karaktärer, budskap, handlingar och situationer kan vara symboliska.

Dialog: Som motsats till monolog (där endast en person pratar) är en dialog en konversation mellan två eller fler karaktärer. Låter enkelt, sure ... Men detta element handlar om träning. Att få dialogen att visa läsaren viktiga poänger om storyn, plot:en och vissa karaktärers val är svårt ... Speciellt eftersom att det ska låta naturligt på samma gång. Detta innebär mycket träning och massor av finslipande, men det är värt varje omskrivning, för en läsare kan lukta sig till en dålig dialog på två mils radie.

Subtext: Det kan betyda en massa. Men låt oss bara prata om subtext i en dialog. När många skriver en dialog, så låter de varje karaktär säga exakt vad de tänker på. Men tänk efter ... När var senaste gången du hörde en riktig människa göra det? Vem säger på riktigt exakt allt de tänker på hela tiden? Hur många av oss säger eller frågar en sak när vi menar det exakt motsatta? Att visa vad karaktärerna egentligen menar när de säger något annorlunda... Det är en bra subtext.

Exponering: Detta är definitivt det dubbel-eggade svärdet gällande att skriva fiktion. Det är relevant bakgrundsfakta som läsaren behöver känna till för att förstå vad som händer. Det kan vara om settingen eller historien bakom karaktärerna. Men ... Om du går för hårt in så kommer handlingarna att börja halta och läsaren tappa intresse. Försök att dela upp det och få läsaren att vänta på det perfekta tillfället att släppa informationen.

Beskrivningar: Är det något som händer i din story? Är det några handlingar som du vill att dina läsare ska se när de läser? En bra beskrivning håller balansen mellan för lite och för mycket detaljer. Ge läsaren för många detaljer och de kommer att känna sig uttråkade, som att saker inte rör sig framåt tillräckligt snabbt. Ge du dem för få så kommer de inte att veta vad som händer. Och ännu en gång: detta kommer med träning. Läs de bästa böckerna och berättelserna som du kan hitta och försök hitta vad du gillar med beskrivningarna där.

Det är en väldigt kort översikt av dem olika aspekterna inom skrivandet, som kan influera i hur du berättar din historia och hur läsare interagerar med vad du skriver. Skänk dem en liten tanke och se över den lilla hemläxan under.

Kapitel I - Frågeställningar

Vilket/vilka av dessa element brukar du normalt använda när du skriver? (Alltså, vilka element är det som du aktivt jobbar med, bygger upp och utvecklar innan - men också under tiden - du skriver en berättelse?)

Vilket är det enklaste elementet för dig och vilket är det svåraste?

Tänk speciellt på synvinkeln du använder... Hur skulle historien förändras om du bytte perspektiv?

Posta gärna din läxa i kommentarerna!

Att Planera en berättelseWhere stories live. Discover now