BAB 4

118 4 2
                                    

*Aidan POV*

Since aku dah dapat nombor Aira. Aku memulakan langkah. Cuma aku tak terlalu berharap. Tapi aku tak mampu nak bohong perasaan cinta aku pada dia. Mungkin cukup sekadar berkawan.

To: Aira❤

Assalamualaikum. Morning. Going to class already?.

From: Aira❤

Waalaikumusalam. Morning. On my way.

To:Aira❤

Okay then. Drive carefully. Chat later okay. Bubye.

Hanya bluetick ditinggalkan. Aku terus bersiap. Hati semakin berbunga.

*******************************
*Damia POV*

'Amboiii mamat ni.. Terus chat ye. Rindu lah tu. Tapi entah-entah dia cuma nak kawan je dengan aku. Hurmmm. Takpela. Keep crush on him boleh kan?' aku terus memecut kereta ke hospital. Sempat lagi sebelum mama jalani pembedahan harini.

Setiba di hospital, aku salam papa.

"Mia, adik pergi sekolah da?"

"Da pa. Tadi Mia hantar terus."

"Mia. We need to talk."

"Ada apa papa? Jangan buat Mia takut papa."

"Doktor cakap kat papa tadi. Operation mama ni 50-50. Kita kene sentiasa get ready. Mama lemah sayang. Kanser da merebak. Mungkin da banyak dalam badan dia. Papa harap sangat Mia kuat ye sayang."

Menitis airmata aku. Bagai direntap nyawaku sebentar. Bagai tak percaya.

"Papa. Mama kuat kan? Mama selamatkan nanti?" aku menangis.

"Shhhhhh.... Jangan macam ni... Kita doa banyak-banyak." papa memeluk aku.

"Along pa?"

"Nanti papa bagitau. Rasanya harini dia habis paper da."

Aku terus ditenangkan papa.

"Dah. Nanti papa whatsapp. Pergi kelas cepat. Nanti lewat."

"Okay pa. Mia gerak dulu. Assalamualaikum."

Setiba di kelas aku mencari Keisha.

"Sha..." dengan muka yang sembap aku menyapa Keisha dari belakang.

"Ehhh.. Mia.. Kenapa ni????"

"Terus aku memeluk Keisha mencari kekuatan...

"Ya Allah... Mia... Sabar... Kenapa ni???"

"Mama aku da nak oprate pagi ni. Aku- aku tak kuat Sha."

"Sabar sayang... Doa banyak-banyak.... Dah3.. Jom pergi cuci muka tu."

Aku hanya menurut. Aku mengesat airmata yang masih bersisa.

"Aira." tegur satu suara.

"Yes Aidan." sahutku dalam serak dan tertunduk.

"What happen to you? Kenapa menangis ni?"

"I-im okay. Im fine."

"Sure?"

"Hello. Sorry. But boleh tak kitorang pergi tandas kejap?" Keisha menyampuk.

"Okay-okay. I will chat you later. Take care."

Aku hanya mengangguk.

*Dalam kelas*

*Ting* isyarat whatsapp masuk.

From: My papa

Mia. Sabar banyak-banyak. Habiskan kelas dulu. Nanti jemput adik terus datang ke hospital.

Aku rasa tak sedap hati dengan pesanan papa. Aku tak dapat fokus sepanjang menjahit. Aku mengelamun dan jari aku terluka tercucuk jarum. Aku makin tak sedap hati.

*Ting*

From: Aidan My Crush

Aira. Sorry disturbing you. Saya cuma rasa nak tahu. Awak ada masalah ke?

To: Aidan My Crush

Awak, my mama had operation today. Dia ada kanser tahap 4. Saya risau. Hati saya rasa tak sedap.

From: Aidan My Crush

I feel soryy for you. Awak boleh drive tak karang? Need a help?

To: Aidan My Crush

Awak boleh tolong hantar? Saya percayakan awak je ni. Saya sangat lemah. Saya risau tak boleh fokus.

From: Aidan My Crush

Anything for you. I will help you. See you at parking lot later.

Aku sedikit lega. Aku memang sangat tertekan. Selesai kelas aku terus bergegas ke parking lot. Aidan tercegat di bawah pokok.  Aku terus menuju ke arahnya.

"Sorry im late."

"Its okay. Come."

"But first. We need to pickup my brother."

"Oraite."

*Di hospital*

"Papa!!!!" aku nampak papa terduduk di depan pintu wad mama.

"Mia.... Mia..." papa terus pengsan.

"Tolong.... Tolongg!!!!" aku menjerit sekuat hati.

Papa ditempatkan di wad biasa.

"Papa. Kenapa?" soal aku.

"Detak jantung mama makin melemah. Papa tak kuat Mia." papa memeluk aku.

"Papa... Mama akan sihat... Percaya cakap Mia." aku terpaksa berlakon kuat demi papa.

"Maaf mengganggu. Ini keluarga Puan Anisa ke?"

"Ye saya." jawabku.

"Kami dah cuba sebaik dan sedaya upaya kami. Kami tak dapat selamatkan dia. Kami minta maaf. Harap kekuarga encik tabah."

Hampir aku terduduk. Aku sempat disambut oleh adik.

"Ngah jangan macam ni... Ngah... Sabar ngah... Kehilangan ni untuk kita semua ngah.... Ngahh... Kuat ngah..." adik menggoncang bahu aku. Adik membenamkan kepala aku ke dadanya.

"Adik... Terima kasih sedarkan angah."

"Papa.." aku dan adik memeluk papa.

Aku mengambil telefon. Nombor Along aku dail.

"Along... Dengar cakap angah elok-elok. Kuatkan semangat. Tabah...... Mama dah takde." airmata aku kembali menitis.

Setelah menamatkan talian. Aku mengatakan kembali kepada papa apa yang dikatakan oleh Along.

"Papa. Along cakap harini jugak dia balik. Dia cakap, tunggu dia."

"Aidan. Awak baliklah dulu ye? Maaf menyusahkan awak harini."

"Ehhh takpe. Apa-apa je saya boleh tolong. Uncle. Saya mintak diri dulu. Takziah buat keluarga uncle."

Aidan berlalu. Aku duduk bertentang dengan papa. Aku masih mengelamun. Teringat kenangan dengan mama. Bukan sedikit. Kenangan bersama insan yang mengandung, melahirkan, menyusukan dan membesarkan kami bertiga dengan segala kekuatan yang ada hingga kami bertiga menjadi manusia berguna.

*Selesai pengebumian*

Sunyi sepi rumah kami tanpa gurau senda. Hanya bunyi televisyen yang menemani kami.

"Malam ni kita nak makan apa?" soal aku memecah kesunyian.

"Apa-apa pun takpe. Kami tak kisah." along memandang papa dan adik.

"Haah. Masak je ngah."

Aku terus ke dapur. Aku menyiapkan bihun goreng kosong. Berkat bebelan mama, aku reti memasak. Aku reti buat kerja rumah. Kini hanya tinggal pesanan. Tiada lagi bebelan.

Selesai menjamu selera, semua buat hal masing-masing. Mencari ketenangan diri. Menangis pun tak berguna. Hanya iringan doa untuk mama.

Cinta UntukmuWhere stories live. Discover now