KAPITEL 3
Förstaårseleverna samlades sedan utanför den Stora salen, spända, ivriga och nyfikna.
En medelålderskvinna med grått hår uppsatt på huvudet i en stram knut talade till förstaårseleverna:
-Ni ska nu alldeles strax bli tilldelade era elevhem, elevhemmen kommer att bli som eran familj här på skolan, varje elevhem har sitt eget rum där ni har era sovsalar och ett uppehållsrum. Elevhemmen är Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw och Hufflepuff. Gör ni framgångar och är duktiga kommer ni att kunna få poäng till erat elevhem, om ni däremot är uppnosiga och bryter mot regler kan ni förlora poäng för elevhemmet. Efter detta år kommer det elevhem med flest poäng vinna elevhemspokalen, vilket är en stor ära för det segrande elevhemmet. Följ nu efter mig.
Kvinnan klev in i stora salen.
-Detta är sorteringshatten, den kommer att välja ett elevhem som passar er.
Hatten sjöng sin sång om Hogwarts skapare som byggde skolan och grundade den och elevhemmen vars namn är döpta efter dem. Den modige Godric Gryffindor, den sluge Salazar Slytherin, den kloka och intelligenta Rowena Ravenclaw och den lojala Helga Hufflepuff. Om hur Slytherin ville ha renblodiga trollkarlar och häxor och sen kom i strid med den andra grundarna och hur han lämnade dem.
När hatten sjungit sin sång applåderade alla eleverna kraftigt.
-Var goda och kliv fram då jag säger erat namn, sa kvinnan tydligt. Då ska ni sätta er på pallen och sätta på er hatten, låt oss börja.
Kvinnan tog fram en lång lista och läste klart och tydligt namnet som stod högst upp.
-Addison, Emelie.
En flicka med mörkblont axellångt hår klev försiktigt fram och satte sig på pallen. Hatten funderade tyst några sekunder, det var bara Emelie som hörde den, sedan vrålade den högt:
-HUFFLEPUFF!
Hufflepuff bordet applåderade kraftigt och Emelie gick och satte sig med dem och en äldre flicka som antagligen var hennes syster kramade henne.
Resten av sorteringen gick rätt fort och Jaqueline var säker på att alla hörde hennes hjärta banka. Hon lade märke till att hatten ibland tog längre tid på sig att välja och i vissa fall så behövde den bara nudda vid huvudet.
-Azon, Zofie.
Hatten mumlade nått och bestämde sig sedan,
-GRYFFINDOR!
En mörkhårig flicka trippade iväg till Gryffindorbordet som applåderade.
Jaqueline var alldeles för nervös och missade i princip resten av sorteringen tills hon hörde sitt eget namn.
-Clarence, Jaqueline
Hon hoppade till på stolen och kom sedan på att hon skulle gå fram. Försiktigt gick hon fram till pallen och satte hatten på huvudet. Den åkte ner över ögonen på henne.
-Hmm, du skulle passa mycket bra i Ravenclaw, du är väldigt klok... Nejmen här finns nåt annat, se där ja, mod, ja Gryffindor var det, ja så måste det vara.
GRYFFINDOR!
Jaqueline tog av hatten och hoppade iväg och satte sig bredvid den mörkhåriga flickan. Hatten sa att hon var klok, det är väl bra, tänkte Jaqueline.
Den mörkhåriga flickan log försiktigt mot henne.
-Hej, viskade hon.
-Hej hej, svarade Jaqueline.
Nu var hon tvungen att titta för nu var det Hannahs tur.
Hannah skuttade glatt fram till pallen och satte sig. Jaqueline förundrades av hennes lugn, hennes hjärta hade slagit som på en skrämd fågel.
Hatten hann knappt landa på Hannahs huvud förrän den bestämde sig.
-HUFFLEPUFF!
Hannah log glatt och satte sig vid Hufflepuffbordet.
Jaqueline kände sig lite ledsen för att Hannah inte hamnade i samma elevhem som henne, men nog skulle de väl iallafall ändå träffas nån gång.
Resten av sorteringen gick hyfsat fort, Oscar hamnade i Gryffindor och det gjorde hans kompis också, förutom de så hamnade också tre flickor och två andra pojkar med dem, en av flickorna var flickan med brunt hår från båten, Elvira.
Efter sorteringen höll rektorn sitt tal och sen åt alla av maten som dök upp på bordet.
Sedan skulle alla förstaårselever följa efter en prefekt från deras elevhem.
En lång blond pojke med viktig min stod och ropade till sig förstaårseleverna.
-Nu ska ni följa med mig till uppehållsrummet, för att komma in så behöver ni ett lösenord.
Han gick vidare och förstaårseleverna följde försiktigt efter i en liten trupp.
Man fick se upp för trapporna rörde sig när man minst anade det. Tillsist stannade de vid ett porträtt av en tjock dam.
-Lösenord? frågade den tjocka damen.
-Mandragora planta, svarade pojken, då svängde porträttet upp och avslöjade ett hål.
Prefekten bad dem krypa in.
-Detta är uppehållsrummet, där kan alla vara tillsammans, och där finns pojkarnas sovsal och flickornas sovsal. Där väntar också era väskor på er, sa han. Nåväl, ha det så trevligt!
Jaqueline hade ingen större lust att gå till sovsalen, hon var inte det minsta trött. Då fick hon syn på två pojkar med svart hår, den ena hade klargröna ögon. Hon tippade på att han också var en förstaårselev, just ja, det var pojken som satt mitt emot henne i stora salen.
Han verkade ganska tyst av sig, den äldre pojken var dock ganska högljudd och verkade gilla den stora skocken med elever, främst flickor som stod och flockades runt honom och den mindre pojken.
-Du Potter...
Jaqueline blinkade och stirrade på dom två pojkarna, hon slog sig i huvudet, såklart, varför hade hon inte märkt det tidigare, det var såklart James och Albus Potter. Ginnys och Harrys söner.
Jaqueline kastade ännu en blick på dem, sen bestämde hon sig för att gå och lägga sig. Hon gick upp till flickornas sovsal och drog på sig nattlinnet.
Hon lade huvudet på kudden och somnade nästan genast med knizzlaren Billy spinnande bredvid huvudkudden.
YOU ARE READING
Första året på Hogwarts
FanfictionDenna berättelse är baserad på J.K Rowlings Harry Potter böcker, alla platser (ex Hogwarts, Diagongränden, Hogsmeade etc.) , lärare m.m är från Harry Potter böckerna. Denna berättelse handlar om Jaqueline, en vanlig flicka som börjar sitt första år...