special bab (i)

7.1K 213 17
                                    

Air mata tidak henti menangis sebab terkenang memori dengan ilham.Pusaranya aku sentuh.

"Alang.Adik minta maaf kalau selama alang hidup adik buat alang terasa hati." Ujar ain.Rayyan yang sedang berada disebelah hanya memandang ain sambil mendukung si anak yang sedang lena.

"Sayang.Dah jom? Kita gerak ye?" Ujar rayyan.Ain memandang si suami lalu dia tersenyum dan dia memandang pusara milik abangnya semula.

"Alang.Adik minta diri dulu ye? Adik nak pergi rumah Maklong dekat Rembau sebab ada kenduri sikit katanya Assalammualaikum" kata Ain lalu dia bingkas bangun dan menuju kearah mereka.

"Sembap dah mata awak sayang." Kata rayyan sambil mengelap air mata ain.

"Tak pe.Nanti hilanglah sembap ni."kataku lalu dia mengambil Imran dari Rayyan dan dia sempat mengucup ubun-ubun imran.Usianya sekarang sudah menginjak satu tahun dan wajahnya juga makin tampan.

"Hensemnya anak mama ni."puji Ain.

"Tengoklah papa dia." Kata Rayyan.

Aku mula membuat muka meluat.Dia ni kalau tak puji diri sendiri tak boleh ke? Menyampah lah!

"Dah jom masuk kereta.Panas ni,Imran ni dahlah tak boleh kena panas sangat nanti naik ruam." Kata rayyan lalu dibuka pintu untuk menyenangkan ain masuk.

Sejuknya~

Kereta diundur kebelakang dan terus keluar dari tanah perkuburan Islam.Start kenduri pukul 3.30 petang, pukul 2.30 petang kitorang baru gerak sana.Bagus tak kami? Contohilah kami ya anak anak.

"Sayang kalau nak tidur, tidurlah dulu.Nanti dah sampai abang kejutkan eh?" Kata si suami pada si isteri.sambil itu tangan Rayyan mengusap kepala Imran.Inilah tanda kasih dan sayang kami.Hadiah tuhan yang tak terhingga.

Otak aku mula berfikir.Macam mana mak ayah dekat luar sana boleh terfikir nak buang bayi yang comel macam Imran ni? Ingat senang ke nak dapat baby? Cuba tengok suami isteri dekat luar sana yang dah sepuluh atau berbelas tahun kawin tapi still tak dapat anak? Yang dah dapat baby tu kira bersyukur lah.

"Biarlah dia sayang. Mungkin ada sebab diorang buat macam tu." Kata Rayyan.

Sifat dia yang boleh baca fikiran orang ni memang tak boleh hilangkan ke? Rimaslah kalau hari hari boleh baca fikiran aku!

"Tak delah.Tapi mana sifat keperimanusiaan diorang?? Mana sifat keibubapaan mereka? At least kalau nak buang pun, letaklah dekat depan masjid ke depan rumah orang ke.Ini tak! Buang dalam mangkuk jamban lah,tepi kandang singa lah! Inilah manusia, dah tau buat anak bila dah ada anak pergi buang!" Kataku sendiri.

Rayyan mula memandang pelik pada aku.Kenapa?

"Are you pregnant sayang?"

"I dont know"

"Sebab selalunya awak tak pernah pun bebel hal macam ni? And One more think, saya nampak sejak dua tiga bulan ni awak asyik makan banyak je.Lepas tu tak boleh berenggang dengan abang and paling ketara sekali yang abang nampak awak ni kuat jeles and kuat sentap."

"Manalah saya tau! Tak kan sebab saya bebel awak dah syak saya mengandung?" Kataku pelik.

Tapi ada betulnya jugak? Aku selalu makan banyak, kuat cemburu even rayyan selalun cium and tidurkan Imran, kuat sentap dan asyik nak dekat dengan rayyan je.Hmmmmmmm~~

"Awak tak nak buat check up ke? Mana tau ada isi ke dalam ni" kata rayyan sambil sengihan mula terbit.

"Nantilah kita buat, lagi pun saya rasa saya tak pregnant kot sebab Imran baru  je setahun lebih.Bang, kita terus je eh? Tak payah nak berhenti mana mana boleh?" Pintaku.Rayyan hanya geleng kepala.

DIA PENCULIK HATIKU √√Where stories live. Discover now