Yeahaaa!!! happynya saya bila mama saya kasih tau yang kakak sepupu saya si Flora kasih benar saya tinggal menyewa sama dia di KK. Lama sudah saya mau pigi kerja di kk tu tapi parents saya nda kasih benar.
“Bagus-bagus di sana tu Yo. Jaga diri,jangan ikut-ikut kawan yang nda bagus. Dengar cakap si kakak Flora tu..” Mama.
Macam biasalah orang tua memang begitu.kasih nasihat tu anak yang mau pergi jauh. Walaupun nda juga jauh Beaufort sama KK tu tapi mau juga 2 jam bah kan. Saya kebiasaannya diam dan dengar saja apa mama saya cakap. Nanati kalau saya di kk sudah jarang sudah saya dengar mama membebel.
Bapa saya tu tengok tv saja. Dia nda juga banyak cakap,tapi kalau dia sudah bercakap satu hari satu malam nda tidur nanti. Abang saya yang tua kerja di KL. Ada juga dia call saya kasih nasihat saya supaya bagus-bagus di kk nanti.
Kesunyianlah sudah mama sama bapa saya tu. Tinggal berdua saja durang di rumah kami. Saya bukan juga nda mau kerja di Beaufort ni,tapi susah mau cari kerja sini. Di kk tu,kakak sepupu saya bantu saya masuk kerja tempat dia. Gaji pun dia kasih tau ok juga.
Sampai masa saya pergi. Awal lagi mama saya hantar saya pergi stesen teksi tu. Masa kami sampai ngam-ngam tinggal tunggu satu orang lagi. Saya berabis cium dan peluk mama dan bapa saya. Jalan tu teksi ada sikit air mata saya jatuh.
Ini bukan kali pertama syaa berjauhan sama durang cuma ini yang paling lamalah. Sebab saya akan bekerja dan nda tahu bila balik tengok durang lagi.
Sampai saja di bandaran tu saya menunggu lagi kak Flora dekat setengah jam. Dia datang sama tunang dia si Brad. Terkejut saya tengok keadaan kak Flora. Badan dia kurus betul,lepas tu ada banyak kesan lebam merah-merah.
“Kak,napa kau ni?” Saya.
“Sakit saya ni Yo..itulah saya lama nda balik kampung. Jangan kau kasih tau durang di kampung ar..” Kak Flora.
“Macam serius saja ni kak..sudah jumpa doktor kak?” Saya
“Banyak sudah klinik saya pigi,keluar masuk hospital saja saya ni tapi sama juga nda baik-baik...nantilah kita cerita di rumah.” Kak Flora.
Saya pun terus diam. Si Brad tolong kasih masuk semua barang-barang saya dalam kereta Vios dia. Sepanjang jalan mau balik tu si kak Flora batuk-batuk saja. Tu si Brad pun nda senang memandu. Kejap-kejap tangan dia pigi sapu-sapu belakang kak Flora.
Sampai saja rumah tu,baru kami kasih turun barang saya. Tiba-tiba kak Flora jatuh pingsan. Kecut terus perut saya. Cepat-cepat si Brad angkat dia masuk dalam rumah. Saya angkat barang saya masuk. Melangkah saja masuk dalam tu rumah punya bebau!!!
mual! Muak! Semua saya rasa. Mau muntah sudah ni. Cepat-cepat saya cari tandas. Sudah saya cuci muka tu saya keluar dari tandas. Saya dengar bunyi gelas-gelas di dapur. Saya subuk di dapur terkejut saya!
“Kak?! Kau ok sudah?” Saya tengok kaka Flora buat air.
“Ok bah saya Yo. Angkatlah barang kau tu pigi atas. Pintu warna biru tu bilik kau..” Kak Flora senyum. Ceria pula muka dia. Tadi bukan dia pingsan kah??
dengan perasaan penuh tanda tanya tu saya keluar ambil barang saya mau bawa naik atas. Teda sudah kereta Vios si Brad. Balik kali sudah dia.
Saya angkatlah beg saya. Naik saja atas saya tengok ada 3 bilik 1 tandas. Bilang si kak Flora bilik saya pintu warna biru. Jadi saya masuklah bilik tu.
Dalam bilik tu memang ada katil single,ada 1 bantal,ada almari pakaian single sama meja solek. Saya senyum-senyum. Terasa berdikari ni saya terus.
Saya ampai beg di tepi. Saya kasih keluar apa yang patut dan susun-susun. Sudah tu saya baring-baring teringat pula sama mama dan bapa. Terus saya ambil hp saya call durang.
YOU ARE READING
The Promise (janji)
HorrorRara datang ke KK dengan tujuan untuk mencari pekerjaan. Dia tinggal bersama kakak sepupunya Flora. Dengan bantuan Flora dia mendapat pekerjaan sebagai pembantu akaun di sebuah syarikat borong di KK. Flora juga bekerja di sana bahagian HR. kisah Rar...