Chap 5 (final)

2.3K 180 35
                                    

Hari sabtu...

Saya dan Fred janji mau jumpa di sebuah cafe. Seperti yang saya cakap saya datang bersama Boss. Boss memang tidak kasih saya jumpa Fred sendirian. Kuat cemburu dia ni... hrmmm

Masuk dalam cafe tu,belum ada lagi si Fred. Jadi saya sama Boss a.k.a special boyfriend saya tu order duluan dan duduk di sudut paling tepi,privasi sikit. Dekat setengah jam kami tunggu tu barulah muncul si Fred.

Apa yang paling buat saya terkejut Fred tidak datang sendirian. Tapi dia bawa someone. Someone yang saya langsung tidak sangka dia akan bawa. Dan menjadi tanda tanya sama saya apa hubungan durang dua.

Pada awalnya saya perna syak Mia ada kaitan dengan semua ni dan saya ada cakap sama boss. Tapi boss suruh saya jangan tuduh sembarangan dulu. Dan ternyata syak wasangka saya tu salah sama sekali. Sebab wanita yang ada di depan saya ni bukan Mia.

Saya renung wanita yang datang bersama Fred. Dia senyum dan berlagak tenang walaupun saya tahu dia agak segan atau takut ketika bersemuka dengan saya.. Saya tidak tahu situasi sebenar selagi saya tidak dengar cerita kedua-dua orang ni. Fred dan someone tu duduk depan saya dan boss.

Boss pun memang terkejut betul sampai dia nda dapat bercakap apa-apa. First time saya nampak boss diam jadi bisu. Hahaha!

“Fred..kau sama dia...?” Saya terus tanya. Fred nampak sangat tenang.

“Macam yang kamu nampak. Inilah wife saya,Gina..” Fred.

“Wife?” Saya terkejut. Saya tengok boss. Boss tengok saya.

“Urm..I know Gina already married but I dont know Fred was Gina husband. Saya memang tidak kenal Fred..” Boss explain sama saya.

“Jadi Fred,kau sama kak Flora apa cerita?” Saya sedaya upaya menahan rasa sakit hati dan marah. Masa ni saya yakin 100 peratus apa yang jadi sama kak Flora ada kaitan sama durang dua.

“Saya sama Gina sudah lebih setahun kawin...hubungan kami memang baik saja sebab kami kawin atas dasar suka sama suka.  Saya sayangkan Gina..sampailah Gina kasih kenal saya sama Flora...” Fred.

“Apa? Jadi masa kau ikut kak Flora balik kampung,status kau masa tu suami oranglah?” Saya.

“Ya.” Fred.

“Saya bingung sudah ni Fred,boleh kau explain sama saya kah apa sebenarnya yang terjadi? Kenapa kau boleh couple sama kak Flora sedangkan kau sudah ada wife?” Saya picit dahi saya. Memang saya stress betul masa tu.

“Baby,minum dulu..relax dulu bah..jangan terlampau emosi. Kita dengar dulu cerita durang...” Boss.

Boss genggam tangan saya lembut. Saya cuba ambil masa bertenang sebelum Fred mula cerita. Gina diam saja sesekali dia tunduk.

“Fred,kau ceritalah apa sebenarnya yang terjadi. Saya pun tidak senang tengok bakal wife saya ni stress dan terganggu dengan hal mendiang Flora. And I hope kamu dua boleh bersikap jujur. Kita di sini mau cari jalan penyelesaian..bukan tambah masalah..” Boss.

Tenang betul muka si boss. Memang dia matang dalam menghadapi situasi macam ni. Tidak macam saya,emosi terus. Sampai boss pun balik-balik tarik nafas tengok gaya saya. Haha!

Cerita si Fred...

Saya sayang wife saya. Gina adalah segala-galanya untuk saya. Tidak perna terfikir untuk curang sama dia. Dia adalah orang yang bersama saya dari waktu saya susah,tidak ada kerja,tiada harta sampailah saya berjaya dalam kerjaya saya.

Dari zaman saya di kolej lagi Gina sentiasa support saya. Dan sampailah kehidupan saya stabil,saya bawa Gina kawin. Selepas kawin Gina minta kebenaran kerja sebab dia boring di rumah. Jadi saya pun benarkan dia kerja.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 01, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

The Promise (janji) Where stories live. Discover now