part 1

126 8 5
                                    

Bangunan besar yang tertera perkataan UniKL kupandang teruja.Inilah kali pertama aku menjejakkan kaki di universiti yang terkenal ini dan semestinya inilah juga buat pertama kali aku menjejakkan kaki di Kuala Lumpur,ibu kota Malaysia.Selalunya aku hanya melihat di dalam tv keindahan KL dan kini aku dapat melihat secara live.Alhamdulilah,Allah masih panjangkan umur.

'Welcome to UniKL'bisik hatiku.Nafas panjang ditarik.
Kakiku melangkah masuk ke dalam Uni.Anak mataku bulat memandang persekitaran uni.Mewah dan eksluskif.Jakun sekejab sambil mulut tergangga.

"Hei,buta ke apa?"marah satu suara.

Fail failnya yang terjatuh di lantai,aku kutip.lepas tu aku hulur pada gadis.Dia rampas kasar.Aku terkelu.

" Maaf cik.Saya tak sengaja langgar cik tadi."terbongkok bongkok aku meminta maaf.

"Lain kali jangan nak main pusing pusing.Ingat U ni apa?taman ria?Huh,dasar perempuan kampung."sindir perempuan tu lalu berlalu pergi dengan gediknya.

Terkebil kebil aku dibuatnya.Kemudian aku mengutip fail fail aku.Sambil mencangkung aku membebel.

" Kenapa kalau aku budak kampung pun?Berdosa ke?Ele,untung jadi budak bandar.Tapi kesian juga ye.Semiskin miskin aku mampu juga nak beli kain.Tak macam minah tu tak cukup kain nak buat baju tu pakai baju separuh
pusat.Tsk tsk,kesian muka je cantik tapi miskin harta.Perlu ke aku derma kat dia?"bebel aku.Pelajar pelajar yang lalu lalang di sekitar sini pandang aku pelik tapi tak nak pun bantu hamba Allah yang tengah kesusahan ni.¶_¶

Tiba tiba satu kaki panjang berhenti dihadapanku.Jari jemariku yang ligat menyusun kertas yang sudah bertaburan dari dalam fail,terhenti.Si pemilik kaki itu mencangkung.

"Awak ok?"

OMG,suaranya sedap betul masuk ke dalam gegendang telinga terus menuju ke otak untuk diproses.Seketika aku terpinga pinga.Aku mendongak.Bulat mata memandang seraut wajah tenang
disisiku.

Lelaki itu mengangkat kening.

Aku terus mengeleng.Terkantoi pulak usyar mamat ni.tapi kan  dia kacak gila.Muka dia sebiji macam pelakon  drama koreayang menjadi sebutan seantero dunia.

"Nak."

"Terima kasih." kertas yang telah disusun kusimpan ke dalam fail.Lelaki itu masih menungguku.Aku bangkit berdiri sama dengan lelaki itu.

"By the way,saya ammar fikri.Awak?" Ammar menghulur tangannya.

Aku hanya memandang tangan itu tak beriak.

"Perempuan dan lelaki tak boleh bersentuhan.Haram." Tak fasal fasal aku bagi ceramah percuma.
Ammar termalu sendiri.Belakang tengkuknya diusap sambil memaling muka ke arah lain.

Aku tersenyum.Comel lah pulak dia ni kalau malu.Jika dia ni halal bagi aku,dah lama pipi tembam tu aku tarik tarik.Geram!

"Hana."

"Hah,bunga?" lelaki itu blur.Tadi dia dengar huruf H disebut.

"Bukan bunga tapi Hana.
Nurhana Kasturi."

Ammar senyum.Jelas kelihatan lubang yang dalam di pipi kanannya.Aku terpana.Cantiknya senyuman dia.

"Cantik nama secantik tuannya juga.Saya suka."

Aku tersipu malu.Siapa tak malu kalau yang puji tu jejaka tampan berwajah korea?

"Tak adalah.Nama saya biasa biasa aje."ujar aku,sengaja tidak teruja.

Lelaki tinggi lampai dalam kira kira 170 cm tu mengerling jarum jam di tangan.Ada masa setengah jam lagi kelas bersama prof Zahin.

" jomlah saya teman awak ke perdaftaran."

"Ok"

Kami mula berjalan beriringan.Terasa kerdil pulak bila aku berdiri di sebelah mamat berkulit putih pucat ni.Huhu,memanglah ketinggian aku baru je 158 cm.Tatkala aku nak pandang muka dia pasti aku terpaksa mendongak 180 darjah.

Mataku mengerling pada para mahasiswa dan mahasiswi yang berselisih dengan kami.Rata ratanya memandang aku sambil berbisik.Ada juga yang menjeling tajam.Amboi,kalau jelingan tu cantik tak apa lah juga, ni hampir juling aku tengok.Lepas tu,aku pandang muka Ammar.Tenangnya muka dia,senang hatiku melihatnya.

"Kenapa pandang saya macam saya tu?" soalnya.Yelah tunduk je  terus nampak minah pendek ni tengah pandang dia tak berkelip mata.

"Eh,bukan.Tu pipi awak comot." kata aku.Tak nak lah tertangkap basah untuk kali keduanya.

Muka mamat ni berkerut.Sapu tangan pink dikeluarkan dari poket seluar lalu dilap di pipinya.
Mata aku hampir terjojol melihat warna sapu tangan tu.Pink?!

"Tak ada pun.Awak tipu ye?"

"Eh,mana ada.Betul lah,tadi ada sisa makanan kat pipi awak."

"Yelah,tapi kan saya rasa awak tu yang makan gelojoh sangat." bersahaja je dia menuturkan ayat tu.Aku yang mendengar hampir meletup.

"Tu.Dekat pipi awak ada coklat."
Tunjuk dia.

Aku mula gelabah.Tapi aku tak nak mengalah.

"Tipu!Ele,awak senggaja kan nak kenakan saya balik?"

Ammar berhenti.Dia mendekati aku.Terus aku berundur ke belakang sampailah aku tersandar ke dinding.Ammar letak tangan kanannya di sebelah
Mukaku.Matanya redup menatap mata tak berapa nak besar milik aku.Aku terkedu.Tanpa dijangka aku menutup mata bagai mengalu alukan dia melakukan apa sahaja di tubuhku.

Huarghh,kenapa aku tutup mata pulak?Buka cepat mata tu,Hana oi,tak pasal pasal dia fikir kau merelakan apa saja yang hendak dia lakukan.Aku buka mata sepantas kilat.Membulat matanya apabila pipiku di sentuh dengan sapu tangan,dia mengelap kesan kotoran di pipiku dengan cermat sekali.Terbuai aku dengan raut wajahnya yang tenang.

"Done."

Aku pantas rampas sapu tangan pink tu....eh bukan biru laut tu.Memang betul kata dia ada kesan kotoran di mukaku.
Mulalah aku naik segan.Itulah nak kenakan orang last diri sendiri yang terkena.

Kerana malu yang teramat,aku menonong pergi meninggalkan mamat Kpop tu dibelakang.Sayu sayu telinga aku mendengar bunyi ketawa seseorang.Malang betul nasib aku hari first day dah timbul banyak masalah.

############################

Hi guys ni story baru author.Hope story ni best bagi korang.🎆🎆🎊

Vote and comment.✨✨

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Dec 09, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mr Senior Saya Suka Awak!Where stories live. Discover now