[Plagiat]

51 5 0
                                    

Witam wszystkich, w drugim rozdziale.
Dzisiejszy rozdział będzie o plagiacie, czyli przestępstwie ,które popełnia wiele osób ,a mało kto wie o jego nie małych konsekwencjach i odpowiedzialnościach karnych.

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest plagiat?

Plagiat ( łac. plagium, kradzież ) – pojęcie z zakresu oznaczające skopiowanie cudzego (lub jego części) wraz z przypisaniem sobie prawa do poprzez ukrycie pochodzenia splagiatowanego utworu. Może być nim obraz, grafika, fotografia, piosenka, wiersz, praca magisterska, praca doktorska, publikacja naukowa, jak również gra komputerowa.  

Istnieją dwa rodzaje plagiatu jawny i ukryty.

Plagiat jawnypolega na przejęciu całości lub fragmentu cudzego utworu i opatrzeniu go własnym nazwiskiem.  

Plagiat ukryty- występuje wtedy, gdy

,,autor" przejmuje fragmenty z cudzego utworu , a następnie ,,wplata" je do własnych wywodów. Mowa tutaj nie tylko do dosłownych zapożyczeń (,,słowo w słowo"), ale również o odwzorowaniu danego utworu przy użyciu innych wyrazów, oddających jednak dokładnie tę sama treść i konstrukcję myślową (rodzaj wywodu)..


Coraz więcej osób plagiatuje ,rzeczy stworzone przez innych ludzi, z wielu powodów. Można wymieniać je w nieskończoność ,dziś wypowiem się tylko o plagiatach na wattpadzie.

Wiele osób plagiatuje kropka w kropkę książki innych autorów, podpisując się pod nimi, jakby to oni byli ich autorem. Niektórzy ,również piszą książkę plagiatując całą fabułę z np.filmu, który jest mniej lub bardziej znany.

Kiedy widzę, że ktoś przywłaszcza sobie pracę innych od razu piszę do takiego użytkownika i zgłaszam sprawę prosto do wattpada.

Większość osób nie wie ,że plagiat jest karalny i w prawie jest traktowany jak normalne przestępstwo.

Odpowiedzialność karna za popełnienie plagiatu :

  Każdy kto dopuszcza się przywłaszczenia sobie utworu albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo artystycznego wykonania, zgodnie z Art. 115 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2017r., poz. 880) podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 3.  

Jak widzicie karą za plagiat ,może być nawet więzienie. Nie zawsze kończy się tylko grzywną.

Więc proszę, zastanówcie się za nim coś splagiatujecie i jeśli możecie udostępnijcie by te informacje dotarły do jak największego grona osób. Z góry dziękuję.

Link do źródła informacji, które zostały wykorzystane w tym rozdziale :

https://pl.wikipedia.org/wiki/Plagiat#Odpowiedzialność_karna


To już koniec opublikowanych części.

⏰ Ostatnio Aktualizowane: Dec 26, 2017 ⏰

Dodaj to dzieło do Biblioteki, aby dostawać powiadomienia o nowych częściach!

Jak nie pisać książekOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz