Att inte tänka på någonting är inte lika lätt som man tror. Ibland kan det hända att man, t.ex, är på en lektion och ska lyssna på läraren och plötsligt kommer på sig själv att man inte hört något som läraren har sagt men inte heller tänkt på något annat. Man har helt enkelt bara suttit där och bara kollat utan att ha märkt att man inte lyssnat. Det kan också hända medan man kör cross, man bara slutar att tänka och plötsligt är man nere i ett dike för att man inte tänkte sig för. Det kan även hända att man fastnar med blicken på något medan man inte tänker på någonting. När man väl kommer tillbaka till att tänka så märker man att man har stirrat på en viss punkt hela tiden.Ibland måste man ta en paus från pluggandet och gå ut och släppa alla tankar och lyssna på musik. Men tänker man verkligen inte på någonting då, t.ex musiken man lyssnar på? Är det då lönt att ens lyssna på musiken?
Att tänka på ingenting är det att tänka på något? Är att tänka på ingenting något, eller är det inte något? om att tänka på ingenting är något- kan det fortfarande vara ingenting? Om det inte är något, så vad betyder ordet ingenting när vi använder det? Vad gör vi egentligen när vi tänker på "ingenting"? Vad sker i vår hjärna när vi inte har vår uppmärksamhet och koncentration riktad mot något speciellt i vår omvärld? Att inte tänka på någonting kan man nog inte göra medvetet, det händer bara utan att man märker det.
Vad är ingenting? För mig är ingenting att inte ha något att göra, när man bara sitter hemma i soffan och gör "ingenting" även fast man tänker på någonting eller faktiskt gör något men ibland är det så tråkigt det man gör så jag säger bara att jag inte gör något. Eller så tänker jag mig bort till ingenting och bara slappnar av. Vad är att tänka på ingenting för dig? Har du någonsin upplevt att du inte tänker på någonting? Eller händer det bara mig? Kan man ens säga ingenting? Hur kan man ens döpa ingenting till något? Betyder inte det att det är något?
Varför händer det då att man inte tänker på någonting? Är det att man har tråkigt, är trött och inte orkar lyssna på andra eller inte ens sina egna tankar, utan att man märker det. Eller är det att man tänker för mycket så att hjärnan bara slutar tänka och kommer till ingenting. Kan det också hända när det är en kompis eller förälder som pratar till en? Att man bara svävar in i en annan värld med ingenting. Vad är det för en värld? Är det en del av vår hjärna som inte är utforskat ännu? Finns det någon som kan utforska "ingenting" eller är det redan gjort? Jag kan inte skriva mer om ingenting resten av texten består nämligen av ingenting, ett tomrum.....