Het was eindelijk zover. De laatste dag in ons oude huis was aangebroken. Ik sprong uit bed en trok de gordijnen open. Eindelijk, de laatste dag hier. Ik woonde, of eigenlijk nog steeds woon, in en stad waar eigenlijk niemand elkaar kent en iedereen langs elkaar leeft. Ik bedoel, mijn ouders en ik wonen hier al sinds mijn geboorte, maar ik weet nog steeds niet hoe onze buurman heet. En volgens mij mijn moeder ook niet eens.
Ik kijk naar buiten. De lucht is blauw, bijna geen wolk aan de lucht. Ik zucht. Ondanks dat ik bijna niemand kende uit deze straat ga ik het wel missen. Het is wel een stukje geschiedenis voor mij, ik bedoel, ik ben niks anders gewend dan hier zijn. En dan straks naar een compleet andere stad verhuizen, tja, dat maakt dingen toch wel moeilijk.
Al snel glimlach ik weer en loop ik naar mijn kledingkast. Hij is oud, maar mijn moeder had beloofd dat ik een nieuwe zou krijgen voor in mijn nieuwe kamer. Hopen dat ze op die belofte terug valt.
Met een krakend geluid gaat de deur open van de kledingkast. Stapels met kleding liggen erin, en al gauw heb ik mijn favoriete sweather in mijn handen. Hij is grijs en heeft van die leuke, witte touwtjes bij mijn kraag. Heel basic, maar hij is super lekker warm. Ik pak een zwarte broek van de plank en gooi allebei de kleren op mijn bed. Ik pak ondergoed, sluit de kastdeur en loop mijn slaapkamer uit. Tijd voor een frisse douch.In de badkamer leg ik mijn spullen neer en draai de deur op slot. Ik kleed mezelf uit en borstel mijn haar nog even door. Zodra ik de borstel door mijn haar haal, begint alles te pluizen en statisch te worden. Gelukkig ga ik zo douchen, dus hoef ik me daar geen zorgen om te maken. Ik draai de warme douch knop open en voel met mijn hand of het water al wat warm wordt. Langzamerhand wordt het steeds warmer en uiteindelijk draai ik ook de koude douch knop open, alleen een stuk minder ver dan de warme kraan. Ik stap in de douch cabine, sluit de deur en stap onder de lauwe waterstralen van de douch. Het lauwe water valt op me neer en stroomt over me heen. Ik pak mijn fles shampoo uit het rekje dat in de douch cabine hangt en ik knijp in de fles. Er komt een roze, doorzichtige substantie uit. Ik wrijf het door mijn haar en spoel het daarna uit. Ik voel het schuim over me heen vallen en even later knijp mijn haar uit en pak ik mijn conditioner fles uit het rekje. Wanneer ik de dop open draai, druipt er ook een roze substantie uit, alleen deze was helemaal niet helder. Het was dik en troebel. Ik hield de fles op de kop en er kwam een flinke klodder conditioner uit. Ik smeer het goedje in mijn haar en spoelde het een paar minuten daarna uit. Ik was mijzelf met shower gel en draai even later de kraan uit. Ik stap uit de cabine en droog mijzelf af. Niet veel later sta ik in mijn ondergoed, voor de spiegel, mijn haar opnieuw te borstelen. Het is nog een beetje nat, maar het zit heel erg in de knoop. Vlak daarna draai ik de badkamer deur van het slot af, loop ik naar mijn slaapkamer toe en hijs ik mijzelf in de kleren die op mijn bed liggen. Ik pak 2 sokken, trek ze aan en loop mijn kamer uit, de trap af naar beneden.
Aan de eettafel zitten mijn vader een krant te lezen. 'Waar is mama?' Vraag ik. Vanachter de krant kijkt mijn vader op. 'In de keuken.' Zegt hij met een zwarte stem en hij leest weer verder in zijn krant. Hij klonk nog al geïrriteerd, dus ik besloot hem niet verder te gaan storen. Ik liep verder naar de keuken, en zag mijn moeder voor het fornuis staan, een ei te bakken.
'Goedemorgen lieverd.' zegt ze met een lieve stem. 'Goedemorgen mam.' Zeg ik en ik geef haar een knuffel. Ze glimlacht. 'Heb je lekker geslapen?' Zegt ze vervolgens.
'Ja, op zich wel.' Antwoord ik. 'Jij ook?' Mijn moeder knikt. Ze draait het fornuis uit en legt met een spatel het gebakken ei op het broodje dat naast haar op een bordje ligt. 'Kijk eens, voor jou.' Zegt ze. Ik kijk op. 'Lekker mam, dankjewel!' Zeg ik en ik neem het bord mee naar de eetkamer, waar mijn vader nog steeds de krant aan het lezen is. Met moeite probeer ik de achterkant van de krant te lezen om de tijd te doden. "Miljoenenbaas zet dorp onder druk", staat er met grote letters. Ik nam een flinke hap van mijn broodje ei en ondertussen is mijn moeder ook aan tafel gaan zitten met een broodje ei voor haar zelf. 'Mama?' Vraag ik. Mijn moeder kijkt op. 'Wie is die zo gehete miljoenenbaas?' Ik wijs naar de achterkant van de krant. Mijn moeder kijkt geschokt naar mijn vader die ondertussen de krant heeft omgedraaid. 'Oh lieverd..' zegt mijn moeder plotseling. Voordat ze de kans kreeg om haar zin aan te vullen, onderbrak mijn vader haar. 'Het is een schande!' Schreeuwt hij en hij slaat met zijn vuist op tafel. Geschokt kijk ik toe. Ik eet vlug mijn laatste stukje broodje ei op en ik loop de trap op, naar mijn slaapkamer met veel vragen in mijn hoofd.
JE LEEST
Secret society (dutch/nederlands)
Mystery / ThrillerJildou en haar familie verhuizen naar een klein dorpje vlak aan de kust. Iedereen kent elkaar in het dorp en is erg close met elkaar. Op haar nieuwe school maakt Jildou vrienden, maar ze vertonen raar gedrag. Afstandelijk gedrag. Wanneer Jildou dan...