"Kau lap muka kat lengan baju ke??"
"Manadaa... " sambil tgok lengan baju dia yang kotor. Serious tak perasan pon. "..... or mybe. Nthla. Aku tak perasan"
"Amirul.. amirul" sambil geleng-geleng kepalaa.
"Whaaaaaaatt?" Sambil gigit sudu aiskrim. " its not like aku sengaja. Mybe aku tk perasan aku lap"
"Hurm yela kau memang macamtu, selekeh" sambil haqim sekeh kepala budak laki tu.
"Issh apa ni" amirul mengaduh. "Yela yela tak buat dah"... hahahah sape je nak caya cakap dia. Lol
Serious. Dua orang makhluk ni memang beza langit dengan bumi. Haqim seorang yang sangat kemas, hensem plus pembersih. Kalau tgok kuku kaki dia pon serious licin berkilat even tiap petang main futsal. But tak pernab dia lupa jaga diri dia. Berus kaki, berus tangan. Kadang kadang almost everyday dia berus selipar dia. Sampai nak pudar dah. Biar pudar warna daari berlumut eeeeee. Tul dia selalu cakap.
While amirul on the other hand.....
Hahahahahaahahah....
Bukanlah totall jerk tak pandai jaga kebersihan. Cuma tak macam haqim tu. Amirull pemalas. Rambut diaa memang tak sika. Rambut dia jenis ikal keras susah nk sikat. Ended up dia tak sikat pon. Sebab dia senanya insecure. Compare ngn haqim tu. Haqim tu star bola, hensem. Body lean. Dia ni pulak gemuk. Klau dia sibuk nak sikat rambut dia kat cermin tu memang tak berganjak la gamaknya..sebab takkan pernh puas, ada je tak kena.
Tula dia malas. Sebab bagi dia defination of hensem tu takde kat dia. Ada kat haqim tu. So dia tabah jela. Hahha tapi ya dia buruk pon syukur haqim still sayang dia. Well he said so..."Tak caya laaa."
"Yala aku janji..."
"Hurm okay." Diorg baru lepas solat zohor kat surau. And on the way balik asrama. Sekarng duduk kat wakaf depan koperasi sekolah. Sebb si mirul ngidam aiskrim pulak huahuahua
"Yela aku tahu la aku ni selekeh. Tak macam kau. Hensem..."
"Dah-dah latu penat dengar kau puji aku.."
Memang rutin amirul pon..sebab memang betul. And dia bangga sangat. Sebab haqim ada dgn dia skrg."Klau tak hensem takdenya aku gilakan kau." Nada suara dia makin mendatar. Saja taknk ckp jelas. Nak-nak amirul tu pelat sikit.
"Apadiaaa? Ulang lagi sikit". Lembut kata dia. Sambil rapatkan telinga dia kat bibir amirul. Mula dah buat muka cute kerang busuk dia tu.
"Takde apaaaaaaaa. Dah jom" pura pura tak dengr. Saja nak aku puji dia. Getus hati amirul. "Lepas makan, teman aku naik dorm okay?. Nak cakap something".
"Okayy. Anything"
******************************************
"Wow. Aku tak pernah naik dorm ni sejaak budak tu kuar" first thing haqim cakap. Amirul dah baran dah. Budak tu lagi."U are not here because of that kid okay"
"Yaa i got to move on." Mata dia kelantai. "Anyway apa nak cerita?" Kata dia sambil dudum bersila bawah kipas.
"Ntahla idont know. Something bothered me tho"
"Apadia..."
"Since kau share something kat aku not to anyone else. Aku rasa better aku pon"
"Ya why not"
"Its about sh.. kau tahu tak? Yang aku selalu up status or story pasal dia?"
"Yaa i know. Ur crush"
"Ya. Actually, dia bukan crush je. He more than that"
"Wait. Is it 'he' iam hearing?" At this time amirul dah duduk bersila depan haqim.
"Yaa. Memang pon"
"So kenapa ngn dia"
"It just...." amirul begin tunduk bawh. Sambil peluk both lutut dia. He dont know how tk start.. "dia tu ... jahat la... jahat sangat..."
"Wait.. are u okay?" Ha sudah. Amirul dah mula teresak esak.
"Dia tu... kenapa dia buat aku ceni." Suara amirul dah start terketar ketar. Lama sangat dia pendam. Sekrang dia nak lepas kan..
Tsk ... tsk... tskk
.....
.......
.....
Jeda.
Sekarang haqim dah speechless. Mana taaknya. Depan dia sekrg ada sorg budak laki sedang nangis. Tanpa dia tahu apa sebab budak laki tu nangis. Macamana nak react woiiiiii
"Kalau kau tak cite macamana aku nak tahu. Dia buat apa?" Amirul skrg dalam posisi yang sama. Berteleku tutup muka. Takut haqim nampk muka dia buruk masa nangis. "Kau nangis ceni... cane nak cite.."
Tssk tskk
"Takpela qim. Kau balikla dorm kau.."
"Are u sure?"
"Yaa.. nanti aku datang."
"Hurm okay.." ya amirul is not that strong nak cerita senanya. What happened between him and his crush 'sh' tu. Even like nothing happened. But to amirul, a lot thing did happen. Huuhh. Takpela. And ya it feels like its not him la nak cite kat orang his problem. And for what? Symphaty? Naaah.
Dia cepat-cepat kesat air mata. Amik tuala terus capai baldi berisi barang mandi. Gerak pegi toilet, mandi.
********************
Now amirul kat dorm si haqim. Sebab apa? Sebab dia bosan kat dorm dia. Dia soorg je form5. Yang lain form1&2. Budak2 tu pon kat skola sesi ptg. Sebab tu dia bole nangis tadi. Kalau tak mahu kene kecam nangis depan junior. Dorm haqim pulak semua form5. And sekrng ni amirul tengh baring sebelah, aiman. Kawan baik dia. Bawah kipas. Amirul just act normal walaupun baru lepas nangis. Haqim tegah kumpul baju. Naak basuh. Budak2 lain semua dah turun prep. Dorg je belum since aiman baru balik kelas. Samala haqim ngn amirul. Cuma tak saing. Biasela cikgu tak betul kuar tak ikut masa. And suddenly aiman bukak cerita.
"Tadi aku lepak dengan shahril kat lab"
"Oh patutla lambat." Kata amirul
"Haah. Best do. Kawan ngan dia"
"Oh yeke. Huhu. Baguslah for u" bengkak mata dia tak obvious since si mirul ni sepet. So ya sape je perasan dia baru lepas nangis. And now sakit hati. Dengar cerita aiman tu. That guy huhh
"Takyah la sebut nama laki tu. Nyampah aku" sampuk haqim tetiba. Sebelum dia cau pegi basuh baju.
"Aikkk" amirul dah gelak dalam hati. Hahahah. Ya shahril is sh. Haqim dah tahu pon. Cuma saja pggl sh sebab awkward crush laki. Hahahahah
"Tetiba je qim" kata aiman. "Dia nganjing kau tu mirul"
"Nape pulakkk?"
"Satu aspura tahu kau tak suka shahril. Kenapa mirul?"
"Entahlah. Dia just hensem sangat insecure aku"dia buat cite. Hahaha padahal sebab lain.
"Ha kau. Tak abis-abis. Cubalah jangn jeles sangat."
"Hahahaha. Yela" mata still merah senanya. Haish tkpela.
Note: This is like serious shit true story. Bukan rekaan. Aku tulis sebab rindu. Kenangan aku dengan dia. Hahaha tu je. Sorry kalau sucks