Bab 8

59K 4.1K 413
                                    

Aku hanya memandang kosong ke arah televisyen yang menyiarkan cerita Barbie And The Diamond Castle.
Tapi fikiran melencong ke lain.

Biasanya kalau Barbie, memang aku takkan terlepas satu saat pun, tapi ni? Fikiran aku dah ke laut.

Ops. Bukan ke laut, tapi ke Farhan!

Aku mengingati semula kata kata Tokma petang tadi.

"Dia tu Farhan Iskandar, Cucu Angkat Tokma"

"Apa?!"

Aku memandang Tokma dan pintu utama yang baru Farhan lepasi bersilih ganti.

"Serius, Tokma? Sejak bila ada cucu angkat ni? Tak bincang dengan Irdi pun?"

Tokma mencebik. "Apa kau ingat Tokma kisah? Biarlah. Tokma kesiankan dia."

"Apa nak kesiankan pula Tokma? Dia dah besarlah. Takkan tak pandai jaga diri? Budak budak betul" rungutku.

"Jaga mulut! Apa cakap macam tu"

Aku mendengus kecil. Aku bukannya tak suka, tapi, aku takut dia tu yang menyampah dengan aku. Satu lagi, dari minggu lepas, asyik dia je yang tolong aku bila dalam kesusahan. Lepas dah 'terbalas budi' tu, aku taknaklah ada apa apa ikatan lagi. Er Korang tahu kan aku ni jenis macam mana?

"Tokma nak cakap ni---"

"Assalamualaikum!"

Sudahnya, Tokma terus melayan jiran sebelah yang datang pada waktu tak tepat. Baru je aku nak dengar kisah Si Farhan tu boleh jadi cucu angkat Tokma.

Dan tercongoklah aku depan TV ni.

Aku berkalih memandang handphone. Hazim kata nak call, mana dia ni?

Erm..akulah call.

Terus nama Hazim ditekan. Telefon itu aku tekapkan pada telinga.

Hmm..jawablah..jawablah...

"Hello"

oh yes!

"Hello! Assalamualaikum, Haz!'' Sapaku ceria.

"Waalaikumussalam, Dhia. Kenapa call ni?" Tanya Hazim.

Aku hanya tersenyum simpul. "Takdelah. Saja. Dah lama kita tak on phone, awak asyik busy je. Saya tahu awak banyak kerja, tapi janganlah abaikan saya macam ni" aku membuat suara rajuk. Kadang kadang, nak juga rasa dipujuk, kan?

Aku dengar Hazim mengeluh. "Maafkan saya, kalau buat awak rasa terabai, tapi saya betul betul sibuk. Banyak kerja nak dibuat. Sorry dear..i'm so sorry.."

"Its okey, i trust you. You know what Hazim? Loving you is like counting the numbers, it never end"

Aku dengar Hazim ketawa di hujung talian.

"Sweetlah awak ni."

"Sweet dengan awak je"

Er, asal aku rasa aku gedik ni. Tapi takpelah, dengan orang yang aku sayang jugak, kan?

"Awak..erm, saya ingat nak bagitau pasal kita dekat Tokma."

"Pasal kita?? Pasal apa awak?"

"Ish! Pasal awak nak kahwin dengan sayalah. Awak dah bincang dengan parents awak ?''

Hazim berdehem seketika.

"Belum ada masa lagi, sayang. Tapi takpe, saya bincang juga nanti. Err..buat masa ni, tak payah lagilah awak bagitau ya?" Suara Hazim berubah kekok.

Mr.Hoodie Pujaan Hati | TERBITWhere stories live. Discover now