Part 3
(Disiarkan di FB Page Jangan Tutup Lampu Suria FM pada 1/1/2018 @ 8.30pm)
"Miss Cat... Miss Cat..." Miss Cat yang sedang menyunting rakaman yang bakal ke udara memberhentikan tugasannya. Matanya tajam melihat Brian yang merempuh masuk ke biliknya.
Brian tercungap-cungap. Tiada kelibat Zack. Miss Cat mempersilakan Brian duduk di hadapannya. Gelas kosong dipenuhkan air dan dihulurkan pada pekerjanya. Tanpa segan silu, Brian meneguk rakus. Diam sambil cuba menstabilkan nafasnya yang tidak teratur.
"Kenapa Brian? Mana Zack?" soalnya perlahan. Brian mengangkat bahu.
"Miss Cat, tadi kami dengar rakaman. Memang... suara tu memang kuat tapi kami
dengar macam bukan dari rakaman. Macam Brian tu ada dalam bilik suntingan. Memang kuat!" jelas Brian dengan panjang lebar.
Miss Cat berdehem. Dia sudah menjangkakan Brianda ni akan berlaku.
"Zack mana?" Brian menggeleng tanda tidak tahu.
Seketika interkom berbunyi. Mss Cat menekan punat di telefon. Bergema suara setiausahanya di dalam bilik.
"Miss Cat, Zack on the air." Brian dan Miss Cat berdiri tegak seraya berlari ke konti.
Dari luar konti, terdengar lagu utama JTH dan Zack di dalam konti sedang menyanyikannya dengan penuh perasaan dan kusyuk. Bagai tiada orang di sekelilingnya.
"Ya... kembali lagi kita dalam siri Jangan Takut Hantu. Hantu... wujudkah hantu? Benarkah dia ada di sekeliling kita? Pernah dengar jika ada hantu menghantui kehidupan seharian kita untuk meminta pertolongan? Pertolongan untuk masa silamnya." Zack tersenyum penuh makna tika bertentang empat mata dengan Brian. Brian mengundur selangkah. Takut dengan Zack yang dia pasti sedang dirasuk berdasarkan suaranya yang garau dan menakutkan.
"Ini bukan masa JTH kan. Naim, cut off the line! Masukkan lagu lain," arah Miss Cat. Bimbang dengan kelakuan Zack yang mendadak berubah.
"It's not him!" jerit Brian. Naim dan produser mereka tercengang.
Naim memetik suis utama bilik konti yang terletak di luar. Sistem dimatikan serta-merta. Bilik konti gelap seketika sebelum lampu kecemasan menyala.
Tok! Tok! Tok!
Zack mengetuk cermin tembus pandang perlahan-lahan dan menyeringai memandang mereka semua. Nafasnya dihembus pada cermin dan membentuk wap. Jarinya menari laju menulis di atas wap tersebut.
"B." Brian mengeja dengan kuat. Miss Cat di sebelah menggenggam erat lengan Brian.
"O." Giliran Naim mengeja.
"B." Mereka saling berbalas pandang.
"Bob?" Miss Cat menjerit. Serentak dengan itu, lampu di luar berkelip-kelip dan bunyi sesuatu yang berat jatuh kuat kedengaran dari dalam bilik konti.
Bilik konti dibuka. Naim menghidupkan kembali sistem utama bilik konti. Bilik itu lebih dingin dari biasa. Masing-masing memeluk tubuh. Saat lampu menyala, mereka tertumpu pada Zack yang terjelepuk di sisi cermin. Zack pengsan!
Naim dan Brian memapah Zack yang tidak sedarkan diri ke bilik rehat. Suasana riuh seketika dengan kehadiran penyampai radio yang lain. Masing-masing memanggil Zack. Miss Cat meminta kesemua mereka beredar bagi memberi ruang kepada mereka untuk memulihkan Zack.
Halim yang baru tiba terpinga-pinga melihat keadaan Zack. Tidak betah menunggu lama, air dalam gelas dicapai dan bibir tuanya mula terkumat-kamit membaca surah-surah pilihan sebelum menyapunya ke muka Zack. Hanya dengan satu sapuan, Zack kembali sedar. Dia cuba untuk bangun tetapi gagal. Dia jatuh kembali. Terasa badannya lemah longlai. Lututnya terasa lembik.
Pandangannya berbalam-balam. Dahinya mula bertaut. Dalam Zack terkebil-kebil cuba membuka mata, sepasang matanya menangkap satu susuk hitam sedang berdiri tegak di hadapannya. Malah, lembaga itu menjegilkan kedua-dua belah matanya dan memandang Zack dengan sinis sebelum menghilang. Hatinya dijentik perasaan takut. Pandangannya berganti dengan wajah produsernya dan rakat sejawatnya, Halim dan Brian.
"Kau okey tak, Zack?" Prihatin Halim bertanya. Zack membalas dengan anggukan.
"Halim, you jaga Zack. Brian kena on air dah ni. Anything, call me," pesan Miss Cat sebelum berlalu dengan Brian.
Tatkala pasangan itu berlalu, Halim memicit bahu Zack sambil tersenyum penuh makna. Di belakang Halim, lembaga hitam itu menempel menyeringai memandang Zack yang terlantar keletihan.