BAYANGAN wanita berambut panjang itu selalu menghantui Lara. Dia selalu terbayang wanita itu. Wanita itu ada di mana². Dengan muka yang berlumuran darah,itu sudah cukup dia tertanya². Siapa dia?“Lara...” Roy panggil Lara.
Lara pandang depan. Dia nampak Roy datang bersama Pak Berahim dan seorang gadis berbaju seragam yang sama sepertinya. Dalam klinik rupanya dia. Tadi sibuk fikir pasal wanita berambut panjang itu sampai tida tumpu perhatian.
“Lara,mula hari ni Lara akan ada kawan dalam klinik ini. Kenalkan,ini Zila,jururawat masyarakat dari kampung sebelah.” Pak Berahim memperkenalkan Zila pada Lara.
“Zila,ini Lara. Kamu berdua akan bertugas bersama²,” ujar Pak Berahim lagi.
Zila hulur tangan dia pada Lara dan Lara sambut. “Aku harap kita dapat bekerjasama dengan baik,Lara...”
Lara tersenyum. “Kita sama²saling bertunjuk ajar,Zila...”
“Okeylah,Lara,Zila. Saya balik dulu. Kalau perlu apa²,tanya saja Roy. Roy akan sentiasa berjaga di pagar klinik.” Pak Berahim meminta diri. Roy pula kembali berjaga di luar.
Sebulan sudah berlalu...
Zila suda biasa dengan Lara. Diorang macam adik-beradik suda. Lara selesa bercerita dengan Zila. Zila tinggal satu rumah dengan Lara. Jadi diorang tinggal satu rumah dengan Fiza sekarang.
Sejak diorang jadi jururawat masyarakat di kampung ini,penduduk kampung rasa senang hati. Mana tida. Diorang tida perlu lagi keluar dari kampung untuk berubat. Ubat²an juga lengkap di kampung ini. Lara dan Zila jenis yang peka.
“Banyak yang aku x tahu pasal kau, Zila,” ujar Lara.
“Okey,aku cerita. Aku memang bertugas di klinik kampung sebelah. Aku tida banyak tau pasal klinik ni. Aku masih bujang. Kau macam mana?” kata Zila.
“Jabatan aku hantar aku ke sini. Masa aku sampai sini,klinik ni sunyi saja. Macam suda lama kena tinggal. Aku pun masih bujang juga,Zila,” balas Lara.
“Sama²lah kita sahut cabaran untuk jadi jururawat masyarakat. Inilah cabaran yang kita kena tempuh,” kata Zila.
Seronok juga berbual Zila. Macam suda lama kenal. Lara banyak buka cerita pasal dia dan kampung ini. Cuma cerita pasal wanita berambut panjang dan rumah itu saja yang tidak dibukanya. Kalau boleh,dia tida mau Zila dapat hidu semua itu.
Petang itu,Lara dan Zila tutup klinik. Masa diorang tutup klinik memang cuaca nampak senja suda. Tadi ada benda yang mau dikasi beres dalam klinik,itu yang lambat tutup. Roy masih berjaga diluar masa itu. Macam selalu,Roy masih berjaga di sana sampailah diorang balik,barulah dia gerak balik. Lara dan Zila melangkah beriringan. Diorang tida berbual macam selalu. Memang diorang plan mau cepat sampai rumah.
Sedang diorang atur langkah,ada benda yang ikut diorang. Rasanya setapak dari jarak diorang berjalan. Di belakang diorang seorang wanita berambut panjang sedang mengekori. Yang buat diorang seram,dia boleh terbang. Dengan pakaian putih pula. Aduh,meremang suda tengkuk diorang.
“Lara,kau nampakkah apa yang aku nampak?” soal Zila dengan suara yang terketar².
“A... aku nampak,Zila.” Terketar² Lara menjawab.
“Apa yang dia mau? Kenapa benda tu ikut kita?” Zila bertanya.
“Aku tida tau,Zila. Mari cepat.” Lara tarik tangan Zila untuk mempercepatkan langkah. Laju betul dia dan Zila melangkah. Terlari² pun ada. Itu yang sampai terlanggar orang pun tida sedar.
Lara terjatuh masa dia terlanggar seseorang. Dia bangun dan pandang depan. Seorang anak muda berada di depan dan dia pun cuba bangun.
“Kamu tida apa²?” soal anak muda itu.
Lara menggeleng. “Tida. Saya baik² saja.”
“Saya Zul. Orang kampung ni juga. Lara dan Zila,kan?” Zul tersenyum.
“Kena kenal juga rupanya kami ni?” celah Zila. Lara pula pandang belakang,kelibat benda yang terbang tadi hilang.
“Mestilah kenal jururawat masyarakat yang berkhidmat di kampung ni. Macam penat berlari saja kamu dua ni. Kena kejar hantukah?” Zul berseloroh.
Lara dan Zila saling berpandangan. Mungkin Zul hanya berseloroh tapi,itu memang nyata. Hantu kali yang kejar diorang tadi tu.
Lara tersenyum. “Mana ada. Saja mau cepat balik rumah. Mau gelap suda,kan?”
“Betul juga. Okeylah,Lara,Zila. Hati² balik.” Zul mula melangkah. Lara dan Zila pun kembali atur langkah. Seriau pula bila ingat kejadian tadi. Bila imaginasi balik,rasa seram saja. Wanita berambut panjang yang terbang tadi tu apa sebenarnya? Lembaga putih,hantu atau pontianak?Yaii...bikin takut ba.
#Bersambung