Part 6

11 2 0
                                    


HARI berganti minggu dan minggu berganti bulan. Masa terus berjalan. Zila tidak cerita apa² pasal keadaan di klinik hari itu. Pasal keadaan di stor ubat yang mana dia terdengar pintu terbuka sendiri. Dia malas mau ambil tau. Mungkin pintu itu tutup sendiri. Petang itu,lepas klinik tutup,diorang terus balik rumah. Lepas mandi dan makan malam,masing² masuk dalam bilik tidur. Sebenarnya hari ini Lara letih betul. Banyak betul kerja dalam klinik. Tida menang tangan dia dengan Zila.

Lepas sapu losyen di lengan,dia sikat rambut sambil menghadap cermin. Begitu kemas tangannya menari di atas kepala. Dan sekali lagi pantulan dari cermin buat matanya silau. Dia sakit kepala sekejap. Dia tutup matanya dan tapak tangannya menekap cermin. Bayangan wanita berambut panjang itu datang lagi. Tapi,kali ini dia nampak cerita di balik kesengsaraan wanita itu.

"Kakak tida sangka kau sanggup buat kakak begini?" wanita itu bersuara.

"Saya benci kakak!" seorang lagi wanita bersuara tapi, lebih muda dari wanita berambut panjang tadi.

"Kakak suda banyak bantu kau. Kenapa kau mau kakak mati? Kenapa?"

"Mama kakak yang buat ibu mati. Saya takkan maafkan."

Lara berteriak saat melihat wanita muda itu menoreh muka wanita berambut panjang tadi menggunakan pisau. Tapak tangan Lara yang masih bertampal di cermin bersatu dengan wanita berambut panjang tadi. Akibatnya wanita berambut panjang tadi masuk ke dalam tubuh Lara. Lara yang macam kena renjatan elektrik berteriak macam orang kena histeria. Zila yang masa itu belum terlelap,berkejap ke bilik Lara. Dia nampak Lara duduk di depan cermin dengan rambut berjuntaian di wajahnya. Rambutnya berserabut. Zila datang bersama Fiza.

"Kau kenapa,Lara?" Zila mendekati Lara dan cuba sentuh bahu Lara.

Lara menolak Zila dan Zila rebah di atas katil. Lara pandang depan dengan mata bulat yang dilingkari darah pekat. Zila terkejut. Apa suda jadi pada kau,Lara? Kau bukan Lara yang aku kenal.

Lara pandang depan. "Fiza... kau berdosa pada aku!"

Fiza terkejut. "Nia???"

Rupanya itu bukan Lara. Itu hanya jelmaan Lara saja. Zila tida tunggu lama. Dia terus keluar dari rumah dan berkejar ke kawasan kampung untuk meminta pertolongan. Di kawasan balairaya dia nampak ramai penduduk berkumpul. Dia terus mendapatkan diorang. Dia nampak Zul dan terus dapatkan Zul.

"Lara dalam bahaya. Tolong dia." Zila menangis.

"Kenapa dengan Lara?" soal Zul.

"Lara dirasuk. Ada benda masuk dalam badan Lara. Lara teriak²." Air mata Zila terus berlinangan.

Roy mendekati Zul. "Kau saja yang boleh berdepan dengan mahkluk macam tu, Zul. Lara perlukan kau. Pergilah kalau kau sayangkan dia."

Zila tersentak. "Ada apa sebenarnya,Roy?"

"Ada masa aku cerita. Sekarang bukan masanya. Pergi kejar Zul. Nanti aku akan bagitahu Pak Berahim pasal Lara." Roy sentuh bahu Zila. Zila kejar Zul yang suda jauh melangkah. Lara harus diselamatkan.

Sampai di rumah Fiza,diorang dengar Fiza dan Lara saling berbalas kata². Tida tau apa yang terjadi. Zul dan Zila masih kekal sebagai pemerhati. Diorang ingin kisah di balik semua itu terjawab.

"Kau bunuh kakak tanpa belas kasihan. Kau ceritakan pada orang kampung kejadian itu. Kalau tida aku akan bawa kau ke alam aku. Sekarang!" Leher Fiza hampir² dicekik.

Fiza tergagap² bercakap. "Ba... ba... baiklah. Aku akan ceritakan..."

#Bersambung

CerminWhere stories live. Discover now