Avertisment! Uneori ingnoranta este o binecuvantare. Dupa ce vei avea aceasta cunoastere, vei putea fi ranit cand este evident ca esti mintit. Urmatoarele tehnici de detectare a inselaciunilor sunt folosite de politisti, psihologi criminalisti, experti in securitate si alti anchetatori.
Introducere in detectarea minciunilor
Aceste cunostinte sunt folositoare pentru manageri, angajatori si pentru orice situatie din viata de zi cu zi in care faptul de a face diferenta intre un adevar si o minciuna pot sa te impiedice sa devii victima fraudelor/smecheriilor si a altor deceptii. Acesta este o trecere in revista a gesturilor fizice (limbajul trupului) si a indiciilor verbale care pot indica faptul ca cineva nu spune adevarul.Semne ale inselaciunii:
Gesturi fizice care pot indica minciuni:
Expresiile fizice vor fi limitate si rigide, cu putine miscari ale bratelor si ale mainilor. Miscarile mainilor, bratelor si a picioarelor sunt indreptate inspre propriul corp; cel care minte tinde sa ocupe mai putin spatiu.
O persoana care minte va evita sa aiba contact vizual.
Atingerea cu mainile a fetei, gatului si a gurii. Atingerea sau scarpinarea nasului sau in spatele urechii. Putin probabil sa isi atinga pieptul/inima cu mana deschisa.
Gesturi emotionale si contradictii
Sincronizarea si durata gesturilor emotionale si a emotiilor nu au ritmul normal. Afisarea emotiei este intarziata, dureaza mai mult decat ar fi normal si se opreste dintr-odata.
Nu sunt sincronizate gesturile/expresiile emotionale si cuvinte. De exemplu: Cineva spune 'Ce imi place!' cand primeste un cadou, iar apoi zambeste dupa ce face declaratia, in loc sa zambeasca si sa faca declaratia in acelasi timp.
Gesturile/expresiile nu se potrivesc cu declaratiile verbale, cum ar fi a te incrunta cand spui 'Te iubesc'.
Expresiile sunt limitate la miscari ale gurii cand cineva mimeaza emotiile ( bucurie, surprindere, suparare, mirare) in loc sa fie implicata toata fata. De exemplu: cand cineva zambeste natural toate fata este implicata - maxilar,obraji, ochi, frunte etc.
Interactiunii si reactii
O persoana vinovata devine defensiva. Una inocenta de multe ori va trece la ofensiva.
Un mincinos nu se simte confortabil sa dea fata cu cel care il chestioneaza si se poate sa isi intoarca capul sau corpul in alta directie.
Cineva care minte poate sa plaseze inconstient obiecte (carte, cana de cafea etc) intre el si tine.
Contextul si continutul verbal
Cineva care minte va folosi cuvintele tale pentru a raspunde la o intrebare. Intrebat 'Ai mancat tu ultima prajitura?' cel care minte va raspunde 'Nu. Nu am macat ultima prajitura.'
O afirmatie cu o contractie este mai probabil sa fie adevarata: 'N-am facut-o' in loc de 'nu am facut-o'.
Mincinosii uneori evita 'sa minta' nefacand o declaratie directa. Ei sugereaza raspunsurile in loc sa nege ceva in mod direct.
Persoana vinovata poate vorbi mai mult decat natural, adaugand detalii inutile pentru a te convinge... nu se simte confortabil cu tacere sau pauze in conversatie.
O persoana care minte este posibil sa omita pronumele si sa vorbeasca pe un ton monoton. Cand este facuta o afirmatie adevarata pronumele este accentuat la fel de mult sau chiar mai mult decat celalate cuvinte ale frazei.
Cuvintele pot sa fie deformate sau rostite usor, iar sintaxa si gramatica pot fi lasate la o parte. Cu alte cuvinte, frazele lui sunt posibil sa fie mormaite si nu accentuate.
Folosirea unui limbaj care sa ii indeparteze de afirmatii sau de continutul lor, cum ar fi reformularile, eufemismele, multe metafore.
De asemenea.
Alte semene ale minciuniiDaca crezi ca cineva minte, atunci schimba subiectul conversatiei repede. Cineva care minte te va urma de buna voie si va devenii mai relaxat. Cel vinovat vrea ca subiectul sa fie schimbat; o persoana inocenta se poate sa devina confuz de schimbarea brusca a subiectului si sa vrea sa se intoarca la vechiul subiect.
Folosirea umorului si a sarcasmului pentru a evita un subiect.
Observatii finale:
Evident, doar pentru ca cineva prezinta una sau mai multe din aceste semnalmente nu inseamna neaparata ca este un mincinos. Comportamentele de mai sus trebuie sa fie comparate cu comportamentul normal al unei persoane ori de cate ori este posibil.
Cei mai multi experti in detectarea minciunilor sunt de acord ca o combinatie a limbajului trupului si a altor indicatii trebuie sa fie folosite pentru a face o presupunere calificata daca cineva spune adevarul sau minte.