Alam Nyata VS DUNIA HANTU (BAB:3)

582 34 5
                                    

Mencari jalan keluar itu, seperti tiada kesudahan. Saya rasa macam, tiada jumpa titik penamat. Pernah saya berdoa untuk minta suatu keajaiban akan berlaku terhadap diri ini. Supaya saya tidak lagi nampak, dengar, mahupun diganggu hantu-hantu & roh orang mati lagi..

Kalau kena makbul lah wish saya ni.. rasa macam kena lottery 6D seja.. Disebabkan stresss, rasa marah bercampur tidak dapat terima keadaan yang di alami.. Habis barang-barang buku di atas meja dalam bilik tu, saya hempas di lantai. Saya buang di dinding.. saya teriak sepuas-puasnya yang terbuku dalam hati. Kenapa saya?! Kenapa balik-balik saya seja? Macam tiada manusia lain lagi dalam dunia ni????

Dulu saya balik rumah, sekitar jam 7 malam. Awan makin pekat gelap ... Masa tu, saya duduk di kerusi luar rumah, di meja bulat simen garrage luar rumah tu.. lama saya duduk santai termenung, sementara menunggu rasa penat fizikal tu reda sedikit. Baru gia saya balik dari jongging sekitar taman perumahan tempat yang saya sewa tu.

Masa saya tengah duduk tu.. Saya rasa, badan saya jadi berat.. tidak dapat bergerak. Suara pun tidak boleh tekeluar. Rasa macam tersangkut ni.. tu suara kan, macam stuck di kerongkong rasanya..

Bila saya cuba untuk bergerak, mahu berdiri. Badan saya rasa macam kena guncang. Rasa bergegar. Macam kena renjetan elektrik.. Rasa macam jadi orang terencat fizikal yang sedang duduk di kerusi tu. Lebih kurang macam tu lah keadaan saya masa tu.. makin saya mahu bergerak. Makin saya rasa, macam berat badan saya, bertambah bergegar body saya.

Panik jugalah saya masa tu.. saya ingat saya kena attack sakit ka apa. Tau-tau.. pantulan cahaya lampu cermin kereta di garrage rumah saya tu.. Saya nampak budak lelaki sederhana badan, sedang pegang kepala saya dari belakang.

Saya kurang pastilah, dia budak ka, remaja ka. Tapi ketinggian dia lebih kurang 5 kaki lebih. Badan dia size sederhana.. guna baju t-shirt tiada kaler. Seluar dia saya tidak nampak masa tu.. Bayangan dia jelas kelihatan di cermin kereta. Cuma start dari paras lengan dia, sampai di kepala dia sahaja yang boleh nampak bentuk di cermin pintu kereta saya masa tu. Saya masih duduk lagi di kerusi.

Perlahan lidah dia memanjang keluar dari mulut dia.. Begitu jelas saya nampak bentuk macam neck tie tapi panjang sekali. Lidah hantu tu slowly lilit bahagian leher saya..

Start sana lah, bukan seja suara saya tidak terkeluar dari kerongkong leher. Rasa macam kena cekik.. makin lama, makin ketat. Walaupun jujur saya bagi tahu, masa tu saya memang panik bercampur rasa takut.

Tapi saya tidak lupa tuhan. Saya berdoa dalam hati, walaupun suara saya tidak dapat keluar.. Memang apa yang saya pray time tu, tidak terususun.. saya main hentam cakap seja, asal ada sebut Yesus. Tapi perkataan yang paling banyak saya sebut, "Tolong saya. Help me god. pleaseee..."

Mau tau apa yang jadi seterusnya..? NOTHING.

Yess.. sebab berdoa balik-balik macam ni lah, lama kelamaan. Kepercayaan saya untuk yakin. Yang Tuhan itu wujud, mulai rapuh dalam jiwa saya. Saya memang tidak pergi church setiap hujung minggu atau pun, kalau ada misa pun, memang muka saya tiada di mana-mana dalam church. Bukan apa.. Let me explain 1st from my side.

Dulu di kampung, masa umur 5 tahun, saya ikut durang kakak saya dengan cousin-cousin yang lain pergi chapel. Masa tu di kampung saya, belum ada church lagi kena buat. Chapel seja atas bukit. Di bawah bukit tu chapel, tersusun rapi berderetan kubur-kubur orang kampung di sana. Sememangnya khas, buat untuk orang kampung tapak perkuburan itu.

Orang tua saya bagi ikut saya sunday school. Tapi, saya seja yang selalu ponteng. Lama-lama saya pun tidak masuk lagi. Sister yang mengajar masa tu, report dengan parents saya, yang saya tidak datang.. Saya datang yang awal pagi tu seja. Habis tu, saya pulang terus jalan-jalan di kampung. Keluarga saya penganut christian Roman Catholic.

Bila saya meningkat remaja, saya pernah datang masuk church di kampung hujung minggu tu. Sekian lama tidak masuk church di kampung. Di asrama, cuma membaca bible seja, kadang hujung minggu tu saya pergi church OUR LADY berdekatan dengan sekolah saya waktu tu.

Aduhh.. punyalah lain rasa. Saya berdiri seja di depan pintu church, letak jari di holy water dalam cengkerang putih sebelah pintu masuk tu. Saya tanda salib, then masuk dalam. Masa jalan mahu ambik tempat duduk di kerusi kayu coklet memanjang tu.. Bukan main lagi tu mata-mata orang-orang ruangan di dalam.

Macam durang nampak saya ni, hantu pula. Lebih rasa macam hati kena kilat.. bila anak mata saya sendiri nampak, beberapa wanita dewasa yang sedang duduk sebaris tu, berbisik-bisik sambil mata durang signal ke arah saya. Secara automatic, diri saya tersinggung nampak gegaya orang macam tu. Pelbagai pertanyaan, bermain dalam benak hati saya. Seolah-olah saya ni, penjenayah yang mahu di hukum mati atas keselahan membunuh. OMG..

Orang kampung pula ni, saya bukan datang dari luar. Takkan durang tidak kenal saya anak siapa. Habis pray dengar khutab father dalam church tu.. saya berdiri keluar hingga di penghujung kerusi tu, saya keluar terus pergi di luar. Masa berdiri menunggu durang kakak saya di pintu luar tu. Datang ni berapa aunty, "Mana sudah kau sekolah tu? Jarang sudah nampak kau di sini kampung." Itu aunty tanya saya.

"Saya sekolah di daerah ^£¥₩#$&, hujung tanduk sabah aunty. Cuti panjang seja, baru saya balik sini penampang." Saya jawab dia dengan senyuman.

Aunty yang di sebelah dia pula cakap dengan saya, "Tidak pernah saya nampak sekalipun kau datang sini curch. Baru ni hari.. Kau belum boleh ambik roti bah kan? Saya nampak tangan kau latak di bahu tadi.. bah, nanti ada masa-masa free.. kau ikutlah misa nanti di sini ah. Bulih juga belajar di sini."

Saya cuma senyum tengok sama tu aunty yang cakap dengan saya masa tu. "Aunty.. church ni, rumah tuhan. Bukan tempat mahkamah, untuk menyaksikan prosiding bicara. Bulih tahan aunty tinguk saya, sampai saya berjalan depan father tadi. But, thanks very much aunty, cause remind me. Aunty tinggal di mana?"

Tu aunty bagi tau yang dia terkahwin lelaki orang kampung saya. Nama tu husband dia pun, saya kenal juga. Dalam hati saya.. patutlah dia tidak kanal saya. Saya sendiri pun tidak pernah nampak dia. Kalau dia kanal saya, saya rasa dia sendiri pun tidak berani mau tegur saya kali. Jajal saya dulu masa kecil, bukan calang-calang kama. Babi nini (moing) saya pun pernah kana jual, kulam ikan habis malam-malam kena rambat bikin pusas. Ayam kampung kana culik di kandang, kena proses bbq di siring sungai.

Tapi sebab itulah, saya pandai rasa lain untuk datang balik di church tu. Best lagi masuk church di tempat lain. Orang lain tidak berapa perhati orang. Bukan apa.. saya berani katakan, orang yang sembayang menunjuk warak baik alimnya itu. Belum tentu orang itu miliki hati seputih kertas bersih. Barangkali hanya menujuk muka rumah tuhan, sebagai punch card sahaja.

Saya walaupun cuma setahun sekali pergi church. tapi saya baca bible perjanjian lama, dengan perjanjian baru di asrama dulu. Sebab dulu kalau cuti, saya susah mau balik untuk save bajet. Isi kandung bible yang makin buat saya minat baca, alkisah-alkisah para utusan dan sahabat pengikut Jesus chirst. Berbalik pada cerita tadi, pasal hantu lelaki di rumah.

Hantu tu masih berdiri di belakang saya.. dia masih pegang rambut kepala saya, lidah dia makin lama makin ketat lilit di leher saya masa tu.. Mata saya makin besar, mahu tahan nafas yang makin kurang oksigen masa tu. Tapi saya masih teruskan baca doa. Prayer st.micheal, doa yang tulus dari hati saya mohon betul pertolongan dari pencipta.. Once lightning saya ternampak di langit.. baru saya boleh bernafas.

Rasa happy, takut tu tetap masih ada.. saya pusing pegang gelas kaca di atas meja tu, saya baling terus di belakang saya. Tapi sayangnya.. benda tu tiada di belakang saya sudah.

Gone! I don't know, mana dia menghilang dalam sekelip mata seja masa tu. Gelas kaca saya pecah macam tu seja, terhempas di dinding belakang tempat yang saya duduk di kerusi tu.

Walaupun dalam keadaan takut, perasaan geram marah tu tetap ada. Kamu akan faham, bila kamu merasai apa yang saya lalui sekian lama menghantui hidup ini.


Dulu saya tinggal bersama 4 orang kawan. Tapi 1 orang ni, dia sudah pindah keluar.. so, kami ada 3 orang dalam rumah tu.. Selepas kematian seorang kawan kami yang bersama-sama tingal dalam rumah tu.. kejadian pelik, aneh lagi menyeramkan mulai menghantui hidup saya dengan seorang lagi kawan saat tu.

Alam Nyata VS DUNIA HANTU.Where stories live. Discover now