Saya bercerita berdasarkan dari lubuk hati. Cuma itu yang saya ingin lepaskan semua. Berpandukan kenangan flash back. Inilah kisah-kisah yang pernah saya alami sendiri.
Saya ada kawan orang keningau, lelaki yang bernama Zulhairi, sekarang dia berumur 32 kalau saya tidak silap. Kami pernah tinggal bersama selama 6 bulan.
Dia lah yang saya anggap sebagai abang saya.. dia lah juga sahabat saya dalam bilik tu. Seramai 28 orang dalam bilik yang panjang tu. Cuma kami 2 orang seja urang sabah dalam tu. Saya biasa panggil dia Zul, ataupun tompinai. Yang bermaksud, saudara dalam bahasa suku kaum Kadazan Dusun.
Dia selalu tengok gambar wife dengan anak kecil dia yang berada di daerah keningau. Sebagai kawan. Walaupun jangka umur kami sangat berbeza. Tapi tidak salah bagi diri saya, untuk bagi kata-kata semangat. Saya faham. Bukan mudah untuk menutup perasaan yang merindui ahli keluarga. Lebih-lebih lagi kalau yang ada anak kecil kan.
Tengah malam tu, saya sama si zul cuci kain kami di bilik khas tempat mandi, juga untuk cuci pakaian. Masa kami 2 orang seja dalam tu kamar mandi. Saya terhidu bau wangian bunga khantan, daun kasturi, bunga melur.. bercampur-campur bah tu bau. So, tangan saya berhenti untuk berus pakaian coloreng tu.
"Tompinai, kau ada terhidu bau macam bunga-bunga tu kah?" Saya tanya dia. Masa tu kami bersebelahan seja bah tu. Dia cakap, tiada juga dia bilang. Aikk..dalam hati saya. Saya mula rasa lain di sana waktu tu. Memang tidak sedap hati. Duluan si Zul siap cuci kain dia.. terus dia pigi mandi.
Saya masih mencuci kain lagi gia tu. So masa memberus kain tu. Saya makin rasa bau tu makin dekat. Mencari-cari lah saya waktu tu. Pusing-pusing ni kepala saya berpusing, mau tinguk kiri kanan belakang, ada kah tiada tu benda.
Tapi syukur jugalah tiada waktu itu. Si ZUL tunggu saya siap cuci kain. Dia duduk di atas dek barisan tempat cuci kain tu. Tapi dia duduk yang di hujung-hujung sudah, yang tiada air. Dia sudah pakai seluar keringkan masa tu.
Masa kami di dalam tu, bercerita-ceritalah kami. Saya tanya dia.. "Zul, kau percaya wujud ni hantu ka?"
"Percaya Nico. Dulu saya di kampung sana keningau. Saya tidur di sulap kebun keliling hutan. Saya pernah nampak hantu depan mata saya kama tompinai. Hantu perempuan. Masa tu kan, saya mau tidur sudah. Tapi saya rasa lain betul tu hati saya masa baring di lantai sulap tu. Sekali saya buka mata saya. Hantu perempuan berampung lurus di depan muka saya Nico. Muka kami betul-betul berdepan masa tu. Badan dia pun lurus terampun. Kami punya badan, bukan malakat ah. Tidak. Saya tau dia perempuan. Sebab rambut dia menjurai jatuh di muka saya."
Zul berdiri dari tempat duduk dia yang di hujung tu. Dia jalan pindah duduk pigi dekat tempat saya cuci kain tu. Masa tu saya betul-betul masih ingat lagi. Saya membilas sudah guna air bersih tu pakaian-pakaian yang saya cuci tengah malam tu. Dia sambung lagi kasih cerita saya..
"Kau tau Nico? Time tu kan.. saya tidak bercakap kasih keluar suara saya mau teriak. Tidak dapat bergerak lagi tu badan saya langsung. Masih bujang lagi saya waktu tu Nico. Belum kahwin. Tapi saya lawan guna hati. Walaupun suara saya tidak keluar masa tu. Tapi saya marah-marah tu hantu sebab kacau saya. Lama-lama kan tu benda pandai hilang sendiri. Aiii.... sumarat saya mau kasih cerita kau ni Nico."
Time tu kami mau keluar sudah dari tu tempat. Sudah gia saya kasih perah tu pakaian saya. Masuk dalam baldi sudah. Lepas kami pigi jemur tu pakaian kami di jemuran sana luar bangunan tempat tinggal kami. Saya cakap si Zul..
"Tadi yang saya tanya kau tu kan, pasal bau wangian tu. Saya rasa ada kali tu benda yang lebih kurang macam kau nampak di kebun kau tu. Tapi saya tidak nampak juga. Cuma terhidu tu bau seja. Kuat betul tu bau, time kau pigi mandi sudah.""Ahh.. biarlah tu Nico. Jangan seja dia magacau kita, sudahlah. Biar tu bau-bau seja, tidak apa. Janganlah kau fikir-fikir tu tompinai. Bagus lagi kita tidur terus nanti." Bilang si Zul cakap saya macam tu hari. "Yalah.. bagus lagi kita tidur kan." Saya cakap.
Masa tengah malam tu.. saya terbangun. Terlampau tajam betul tu bau wangian bunga-bunga. Bau barus kapur lah, bau purfume lah..
Tidak lama tu, perlahan-lahan saya terdingar suara menyanyi. Saya tidak hafal tu lirik yang dari bunyi saya cengar menyanyi tu. Tapi saya sure betul.. suara tu milik lelaki. Tidak terlampau garau, tidak juga terlampau serak. Bunyi tu di belakang atas kepala saya.
Belakang kepala saya tu cermin tingkap. Tapi ada kain kelambu warna putih, kena tutup 4 segi memanjang bah tu katil saya. Takut nyamuk kacau tidur tengah malam kan.
Saya kasih biar seja. Lagi jelas suara tu saya dengar arr.. betul-betul saya rasa macam di sebalik tingkap atas kepala saya seja tu urang menyanyi. Tapi saya kasih biar seja tu suara menyanyi.
Bunyi batuk macam muntah-muntah. Itu yang buat saya terkejut. Masa tu. Mimang 1 badan saya tutup guna tu kain selimut tebal. Panas suam saya rasa bertutup guna tu kain selimut. Tapi tidak pandai berpeluh saya masa tu.
Gara-gara saya tidak tahan sudah mau dengar tu suara lelaki menyanyi. Saya mau tinguk tu lelaki siapa. Saya bangun dari katil, sambil pusing tinguk di bahagian belakang. Tempat cemin tingkap tu.
Alamak..! Lelaki bah betul-betul. Dia terundur. Macam terkejut nampak saya bangun pusing kan masa tu. Dia ketawa mengillai.. baru parau betul saya dengar tu suara dia waktu tu. Terbang tu badan dia melayang pigi atas bangunan di sebelah block.. sampailah saya tidak nampak lagi tu kelibat.
Masa dia terbang tu.. saya bulih dingar tu bunyi kain, yang macam kena tebar tu.. kalau kamu kasih macam mau buang habuk tu di selimutkan. Begitulah kuat tu bunyi kain dia pusing time mau melayang terbang naik atas...
Kejadian tu, macam terlalu pantas bah rasa. Macam sikijap seja ni. Tapi saya terkaku karas sana berapa lama kamu fikir? Sampai bisuk pagi tu ahh... Bisuk pagi time orang bangun mau pigi mandi, breakfirst segala. Saya lugai-lugai berjalan kebingungan. Sampai saya tidak dapat focus sepanjang hari tu.
Kamu pernah rasa yang mati kucing kamu piara, lepas kubur tu. Apa yang kamu rasa? Macam tidak bulih accept kan. Begitulah saya masa tu. Masa makan di dewan makan. Sudu saya terbalik. Tempat pigang sudu tu pula saya bikin kaut nasi untuk makan. Nasib tu kawan yang duduk depan saya tu. Kawan orang Sarawak tu, tegur saya. Dia bagi tau, "Nico. Sudu kau terbalik tu kau pakai bikin suap makanan."
YOU ARE READING
Alam Nyata VS DUNIA HANTU.
HorrorDikelilingi roh orang mati, melihat dengan rupa fizikal sekaligus. Itu bukanlah 1 gift bagi diri saya. Tapi 1 kehancuran yang membuatkan hidup saya semakin dimamah "KONFIUS". Sehingga sukar membezakan mana kehidupan reality, mana yang dimensi ruang...