Prolog #CSM

838 16 0
                                    


Langit cerah dan mentari mula menyinarkan cahaya. Di sebalik kaki bukit, kedengaran larian kuda-kuda merentasi padang hijau luas terbentang. Disertai deruman enjin sebuah traktor dipenuhi bunga-bunga matahari yang bergerak perlahan di sepanjang jalan bertar bersebelahan padang. Hanya pagar kayu bercat putih yang memisahkan, padang dan juga jalan.

Traktor yang dipandu seorang lelaki pertengahan usia 30-an melewati kawasan padang. Membelok ke simpang kiri dan traktor terus bergerak. Sehingga kelihatan tersergam indah sebuah rumah agam di depan mata. Menderum enjin traktor menarik perhatian seorang wanita yang sedang menyiram pokok-pokok bunga di laman depan.

Enjin traktor dimatikan lalu si pemandu melompat turun. Sekuntum bunga matahari diambil lalu dia mengatur langkah menghampiri wanita tadi. Senyuman terukir di bibir sewaktu bunga dihulurkan dan pemberiannya juga diterima dengan senyuman lebar.

“Tuan Arshad ada?”

“Ada.” Bunga matahari yang diterima didekatkan ke dada dan didakap penuh erat. Bagaikan memeluk tuan yang memberi bunga padanya.
Si lelaki tersengih. Bahagia, gembira, suka dan cinta. Perasaannya bercampur. Tidak tahu mana satu yang harus didahulukan. Dia tunduk memandang ke tanah lalu hujung kasut yang dipakai dikuuis pada batu-batu kecil di laman rumah.

“Rudy!”

Suara yang kedengaran memanggil mengejutkan kedua-duanya. Rudy mengangkat muka lantas menoleh. Di pintu depan rumah agam, seorang lelaki berdiri. Menggamit ke arahnya lalu tergesa-gesa Rudy melangkah. Menghampiri lelaki yang menguruskan rumah agam milik Tuan Arshad.

“Tuan nak jumpa.” Beritahunya.
Rudy mengangguk kepala. Dia sempat mengerling ke arah Melur dan keduanya berbalas senyuman. Rudy menanggalkan kasut yang dipakai dan dia melangkah masuk. Hisyam, pengurus rumah agam merenung mereka berdua tanpa sebarang kata.
Rudy menghampiri ruang tamu. Kelihatan Tuan Arshad sedang duduk di sofa. Cermin mata berbingkai hitam tebal yang dipakai menyerlahkan riak wajah seriusnya. Rudy berdiri tegak ketika wajah Tuan Arshad dipandang. Lelaki itu, matanya masih tertumpu pada surat khabar yang dipegang.

“Kamu hantar bunga matahari lagi hari ni?” Tuan Arshad menoleh lalu merenung Rudy.

“Ya.”

“Aku tahu kamu cintakan anak aku.” Ujar Tuan Arshad tiba-tiba.
Rudy tersentak dan serta-merta berubah riak wajahnya. Dia tertunduk, tidak berani bertentang mata dengan lelaki yang masih merenungnya. Rudy tahu dia salah. Tidak layak bercinta dengan anak majikan sendiri.

“Melur anak bongsu aku.” Tuan Arshad menghela nafas. “Dari dia kecil sampai sekarang, tak pernah dia minta yang bukan-bukan dari aku. Tapi semalam dia berterus-terang. Dia beritahu pada aku pasal kamu.”
“Tuan Arshad, saya minta maaf.”
“Kenapa? Kamu ada buat salah ke?”

“Pasal Melur, saya...”

“Aku izinkan. Minta keluarga kamu masuk meminang.”

Terpinga Rudy mendengar persetujuan Tuan Arshad. Sangkanya lelaki itu akan membantah. Tak mungkin semudah ini lelaki itu membenarkan ikatan cinta antaranya dan Melur terjalin. Tentu ada sebabnya.

“Tapi kenapa?” Rudy memandang Tuan Arshad. “Kenapa tuan tak bantah hubungan kami?”

“Cinta tu pelik, Rudy.” Tuan Arshad tersenyum. “Dah berapa lama kamu bekerja di ladang ni?” Tanyanya.

“Hampir enam bulan.”

“Sebelum kamu ke sini, ladang ni ada banyak kisah cinta. Kamu bukannya orang yang pertama.” Tuan Arshad mengerling lelaki itu. “Aku tahu kamu boleh bahagiakan Melur. Bercinta dengan dia. Gembirakan dia. Tapi dalam masa yang sama, kamu mesti bimbing dia. Jadikan dia perempuan yang baik di sisi kamu.”

Rudy terdiam mendengar kata-kata Tuan Arshad.

“Kamu sendiri sampaikan persetujuan aku pada Melur. Dia belum tahu lagi.”

“Terima kasih, Tuan Arshad.” Rudy tersenyum lebar. Berbunga-bunga hatinya. “Saya minta diri dulu.

Assalamualaikum.”

“Waalaikumussalam.” Tuan Arshad memandang ke arah Rudy yang laju melangkah meninggalkan ruang tamu. Lelaki itu menahan tawa. Orang muda bercinta memang begitu lagaknya. Dia menggeleng kepala sebelum matanya beralih pandangan pada Hisyam yang berdiri di antara ruang depan dan ruang tamu. “Kamu lebih faham, Hisyam. Macam mana perasaannya bila jatuh cinta.”

Hisyam hanya tersenyum.

“Aku ni dah tua. Melur pula perlukan teman.”

Hisyam masih membisu. Sekadar menjadi pendengar.

“Cinta orang-orang muda sekarang dengan cinta orang-orang dulu tak sama. Kamu lebih arif tentang hal ni.

Tak gitu?”

“Sebab tu Tuan Arshad setuju satukan Melur dengan Rudy?” Akhirnya, Hisyam bersuara. Dia juga teringin tahu kenapa tiba-tiba Tuan Arshad berubah fikiran. Dulu, lelaki itu lebih sinis. Cinta dua darjat bukannya perkara asing bagi orang macam Tuan Arshad.

“Ladang mangga ni banyak mengajar aku. Aku nampak banyak cinta.”
Hisyam menganggukkan kepala. Cinta, dia memang tahu bagaimana rasanya. Hisyam masih memandang Tuan Arshad sebelum dia berpaling dan melangkah keluar dari rumah agam. Kelihatan Melur dan Rudy di laman depan rumah. Sedang berbual dan sesekali kedengaran mereka ketawa.

Bahagia nampaknya menanti mereka berdua.

Hisyam mengatur langkah menuju ke ladang mangga. Beribu-ribu pokok mangga ditanam di sini dengan saiz dan ketinggian lebih kurang sama. Ditanam dalam barisan atas tanah berbatas. Rendang tetapi banyak hasilnya. Tapi ada sebatang pokok berhampiran dengan pagar kayu bercat putih. Hanya dihiasi daun-daun hijau yang merimbun.
Hisyam mengatur langkah menghampiri pokok yang tidak pernah lagi berbuah sejak setahun yang lalu.

“Hmm... sama lagi tahun ni.” Dahan pokok yang rendang diusap perlahan. Bagaikan membelai anak yang perlukan perhatian. “Kau merajuk ya, Rio? Aku marah kau asyik berbuah sebelum ni sampaikan aku tak larat nak petik.”

Hisyam tertawa sendiri. Pokok itu diberinya nama Rio. Hanya pokok itu yang ada nama. Ada sebabnya Rio istimewa. Pokok pertama yang ditanam di ladang ini. Hisyam menepuk-nepuk dahan sebelum dia duduk di bawah pokok. Dari sini, jelas kelihatan rumah agam Tuan Arshad yang berdiri megah.

Cahaya mentari semakin menghangat. Hisyam mengecilkan mata. Langit kelihatan biru dan awan nipis berarak perlahan. Tika ini, entah kenapa kata-kata Tuan Arshad terngiang-ngiang di cuping telinganya.

“Ladang mangga ni banyak mengajar aku. Aku nampak banyak cinta.”
Hisyam mengukir senyuman di bibir. Cinta. Bila hadirnya terasa manis bagaikan halwa. Tika ini Hisyam teringatkan mereka semua. Kisah cinta mereka. Semuanya bermula di ladang mangga ini.

Cinta Semanis ManggaWhere stories live. Discover now