CSM #7

123 7 0
                                    


Kisah Andrew dan Laila

Andrew dan Laila beriringan. Melangkah masuk ke dalam rumah agam. Tiada sesiapa yang kelihatan. Suasana sunyi. Melur tiada. Begitu juga Amira. Apatah lagi Hisyam yang sentiasa menguruskan rumah agam ini. Andrew dan Laila berpandangan. Mereka berdua menggeleng kepala.

"Mana semua orang pergi?" Andrew menjenguk ke ruang dapur. Kosong.
"Keluar agaknya. Kak Amira nampak marah sangat tadi." Laila menghampiri meja makan. Sekeping nota berada di atas meja. Diambil dan dibaca. Laila menggigit bibir sebelum dia berpaling memandang Andrew.

"Abang Hisyam suruh kita makan dulu. Dia bawa Kak Melur dan Kak Amira ke pekan." Beritahunya.
Andrew mengangguk. Dia turut menghampiri meja dan kemudiannya duduk. Lauk sudah terhidang di atas meja. Andrew tidak bersuara. Ketika Laila duduk di sebelahnya. Dia hanya memerhatikan. Sewaktu Laila menyenduk nasi ke dalam pinggan. Diletakkan di hadapan Andrew.

"Nak lauk apa?" Tanya Laila.

"Tak apa. Saya ambil sendiri." Andrew tersenyum. Dikerlingnya ke arah Laila. Agaknya Laila sudah terbiasa. Dia senang mengambilkan lauk untuk orang lain. Andrew teringat situasi semalam. Ketika Laila mencedokkan lauk untuk Hisyam.

"Awak jangan kekok pulak. Saya memang macam ni. Saya sebenarnya suka tengok orang lain makan." Ujar Laila. Dia seakan-akan dapat membaca. Apa yang berlegar dalam benak Andrew.

"Kenapa?"

"Hmm..."

"Suka tengok orang lain makan. Tentu ada sebabkan?"

Laila mengukir senyuman. Andrew merenung gadis itu. Tika ini senyuman Laila bagaikan memendam seribu rasa.

"Pada saya, makanan nikmat yang tak terhingga. Dulu saya makan apa saja yang diberi pada saya. Asalkan ada, saya tak kisah. Sampailah suatu hari saya bertemu dengan abah dan ummi.
Saya dijadikan anak angkat mereka sebab saya tak pernah kenal ibubapa kandung saya."

Andrew termangu. Tidak pernah diduga Laila mempunyai kisah hidup sebegitu rupa.

"Andrew, saya bukan bidadari. Saya berbintikan nama ayah saya tapi saya tak kenal siapa dia. Apatah lagi nak ingat muka ibu. Saya tak ada memori langsung pasal mereka berdua." Laila menghela nafas. Dia mencedok kari ayam di dalam mangkuk dan dibubuh ke dalam pinggan di hadapan Andrew.

"Sewaktu di rumah kebajikan dulu, saya suka tengok kawan-kawan saya makan. Itulah waktu yang paling kami suka. Jadi saya dah terbiasa. Dah jadi tabiat."

"Awak rasa kenyang walaupun orang lain yang makan dan bukannya awak?"

Laila tersenyum dan mengangguk.

"Saya faham." Angguk Andrew. "Awak dan mama saya ada tabiat yang sama. Mama saya pun suka tengok saya makan. Saya yang makan tapi mama yang rasa kenyang."
"Jadi, taklah awak rindu sangat dengan mama awak nanti."
"Sebab apa?"
"Saya ada dengan awak."
Andrew renung wajah Laila. Pandangan mereka bertaut. Perlahan-lahan senyuman terukir di bibir Andrew. Masih waraskah akalnya? Jatuh cinta pada Laila sejak pandangan pertama. Andrew mengangguk. Jari-jemarinya hampir saja menyentuh pipi gadis itu tika dia mendengar seseorang memanggil namanya.
Andrew menoleh. Kelihatan seorang lelaki. Merenung tajam ke arahnya.
"Papa!" Terkejut, Andrew bangun dari duduk. "Apa papa buat kat sini?"

Cinta Semanis ManggaWhere stories live. Discover now