Dia meletakkan kereta dibawah pokok,tidak jauh dari sekolah menengah itu. Sengaja dia memakai cermin mata hitam,berjaket putih dan memakai topi berwarna hitam agar tiada siapa pun yang sedar akan kehadirannya di situ. Dia mengerling jam di tangannya seketika. Tinggal sepuluh minit lagi loceng tamat waktu persekolahan akan berbunyi. Dia terus bersetia menunggu di situ.
Kenderaan diluar kawasan sekolah agak sesak dengan kereta dan motor. Masing-masing ingin mengambil anak mereka pulang dari sekolah. Ditambah pula dengan bas dan van sekolah yang begitu menyesakkan keadaan. Dengan cuaca panas serta suasana yang agak bising itu membuatkan dirinya tidak begitu selesa. Beberapa minit dia berada disitu,peluh sudah membasahi dirinya.KRING!!!!
Tidak sampai lima minit loceng berbunyi,para pelajar berpusuh-pusuh keluar dari perkarangan sekolah,menuju ke haluan masing- masing. Ada yang diambil oleh ibubapa,ada yang menaiki bas atau van sekolah dan tidak kurang juga yang menunggang matorsikal sendiri.
Dia mengerling ke arah pintu pagar sekolah. Orang yang ditunggu-tunggu masih tidak kelihatan namun dia tetap bersabar. Tidak lama kemudian,kelihatan seorang gadis bersama 3 orang perempuan berada di samping gadis tersebut. Mereka keluar beriringan keluar dan kawasan sekolah. Mereka berbual-bual sambil ketawa girang. Mungkin cerita menarik yang dikongsi bersama sehingga mereka bertepuk tampar sambil ketawa. Sesekali terdengar jeritan dari perempuan itu apabila di siku oleh teman mereka.
Ah! Dia tidak peduli apa yang sedang dibualkan oleh gadis-gadis yang berkulit putih serta berambut panjang itu. Tidak lama kemudian,keempat-empat mereka berpisah.
Gadis yang berambut panjang itu menuju ke arah kereta yang sudah lama menunggunya.Dia terus mengekori gadis itu dengan anak matanya sehingga gadis itu hilang dari pandangannya.
Dia menghela nafad panjang. Sudah dua bulan dia menjadi penunggu di situ dan delama dua minggu itu jugalah dia asyik memerhatikan gadis berambut panjang itu.
Cantik! Gaya dan langkahnya yang teratur itu sudah cukup untuk menambat hati seseorang tetapi bukan itu yang dia mahukan. Dia ke situ bukan untuk memikat gadis itu tetapi hanya dengan satu tujuan.
Ya,kalau hujung nyawa perlu dibayar dengan nyawa..maka hutang maruah,maruah jugalah jadi taruhannya.
YOU ARE READING
Cinta semanis gula
RomanceJika cinta itu benar ia akan membahagia kan diri. Jika aku mencari cinta tu ia akan pergi dengan sendirinya - syazrin syafwan kalau kau ditakdirkan untuk aku,aku terima. kalau bukan kau jodoh ku,aku akan pergi dari dirimu - Tania Hanani "Kau in...