<<Bab 1>>

42 4 0
                                    

Lagu Blackpink'As if it you last'berkumandang kerana aku yang memasangnya untuk alarm aku.Aku terjaga dan mengeliat.''huarghh''aku terhuyung hayang berjalan ke bilik air.setelah itu,aku keluar dan baru teringat bahawa hari ini ialah hari aku untuk ke rumah ahjumma.aku lekas menukar baju dan mengangkat bagasi lalu meletakkannya ke dalam bonet kereta.setelah mencheck tiada barang tertinggal.aku ke keretaku lalu menekan brek untuk ke rumah ahjumma.sempat itu juga,aku singgah sebuah tempat menjual kuih.aku membeli kuih-kuih itu dan kembali ke keretaku lalu pergi ke rumah ahjumma.
Setelah sampai,aku menelefon ahjumma.'yeobuseyo?ahjumma,hyerin dah sampai dah depan pintu rumah.'mula mulanya bercadang hon je tetapi takut pula kena marah dengan jiran sekeliling kan.maka,telefon jelah senang.
''aah..hyerin aah.nae,tunggu kejap.nanti ahjumma datang.''''de.''aku menghentikan perbualan dan menunggu ahjumma membuka pagar.tidak lama kemudian,ahjumma datang dan aku masuk ke garaj untuk menyimpan keretaku.aku keluar dari kereta dan menyapa ahjumma.''annyeonghasaeyo.ahjumma!!lama dah tak nampak 😢.''''annyeong juga hyerin.dulu hyerin masih kecil lagi sekarang dah besar dah.apa kata kita masuk dulu.''''oh nae.''Saya sempat menghulurkan kuih yang saya beli tadi ke atas meja.
''Hyerin,maafkan ahjumma kalau tergesa-gesa menyuruh kamu ke sini tetapi ahjumma dah nak pergi ke Paris kat London sebab ada kerja kat sana.jadi ahjumma nak minta tolong hyerin jaga anak ahjumma selama 4 bulan.''''ermm..nae.saya terima sebab di rumah takde apa apapun boleh buat.''kataku.''Kamsahamnida,hyerin aah.ahjumma betul betul minta maaf sebab ahjumma dah takde siapa siapapun nak minta tolong,semuanya sibuk.''ahjumma hanna kelihatan serba salah.''takpe ahjumma.oh ya.anak aunty berapa eh sebab masa hari keluarga tu..hyerin cuma nampak 4 je..''ahjumma ketawa dan menjawab''7 lah.''aku terbeliak mataku sambil memandang ahjumma hanna.7 punyalah banyak tu anak aunty...''maksud aunty..4 anak aunty sendiri yang 3 tu anak angkat ahjumma.''aku cuma meng-o-kan saja.ahjumma memandang jam tangannya dan dengan tergesa gesa.''ahjumma dah nak jalan dah ni.duit bulanan tu ada kat meja sana.taehyung,jimin dan jungkook awak hantar balik ye.mereka pukul 11:30 balik.namjoon,jin,yoongi dan jhope.mereka pandai balik sendiri sebab dorang ikut bas.sekali lagi ahjumma nak minta maaf kat hyerin.''''nae ahjumma.dah tak mo sedih sedih dah.jangan risau,hyerin tak marah pun.okay ahjumma,nanti hyerin ambil dorang.pandu dengan cermat,aunty!!''aiyoo...aunty,dah balik balik aunty cakap sorry.takde papelah.bosan ni,bolehlah jaga budak budak tu sekali.chance of my life.ada pengalaman jaga budaklah juga tu.aku melambai lambai pada aunty sehingga aunty dah hilang dari pandanganku.
aku melihat jam baru pukul 9:30 pagi.aku membersihkan apa yang patut dan bersiar-siar di sekitar rumah.nak menyesuaikan diri lah katakan.aku perasan bahawa rumput di rumah ahjumma memanjang dan melihat taman bunga ahjumma yang dulunya berbunga dan berbuah lebat bertukar pokok yang layu.aku ingatkan musim luruh dah..'mesti aunty tak sempat nak buat ni'kataku.lalu ke stor dan mengambil mesin pemotong rumput dan memotong rumput itu.setelah itu aku menyapu rumput yang telah dipotong dan dimasukkan ke plastik hitam besar.kemudian,aku membuangnya ke tong sampah besar yang tidak jauh dari rumah ahjumma.lalu,aku sempat menjenguk jam di dinding.pukul 10:00.aku kemudiannya meneruskan kerjaku dan mengisi watering can tu dengan air.selepas itu,aku menyiram pokok bunga dan pokok buah.dalam hati berkata.-aiyoo macam mana kamu mahu bernafas ni kalau tumbuhan semua hampir layu.patutlah masa saya masuk rumah tadi pun macam panas.
aku menyiram semua tanaman dengan harapan mereka akan tumbuh dan mekar kembali.Setelah itu,aku menyimpan segala peralatan dan pergi membersihkan diri.setelah menukar baju,aku mencheck telefonku,pukul 11:35 pagi.''Alamak!lewat 5 minit lah pula.mesti dorang dah lama tunggu ni.apalah ko ni hyerin!!''aku segera mengambil kunci kereta dan menghidupkan enjin kereta.selepas itu,saya memecut kereta walaupun tak terlampau laju jugalah.nasib ahjumma bagi alamat tadika dorang ni..kalau tak,sampai bertahun-tahun lah cari ni.''ha...sampai pun.inilah tadika dorang rupanya.''boleh tahan besar tadikanya..bagus cari jungkook dulu..sebab saya mana kenal yang lain,pertama kali kenal dengan dorang,si gigi arnab tulah yang saya kenal dulu.hahhahahh''aah..mana jungkook ni....oh dah dapat.kookie!!''jungkook atau dipanggil kookie mencari arah suara yang memanggil namanya dan ternampak hyerin sedang melambai-lambai kepadanya.''erm..siapa tu ya?''Jungkook blur seketika.taehyung dan jimin hanya mengangkat bahu.''alaa..blur lagi ke kookie ni.haih....''kataku perlahan.jungkook kembali memandangku diikuti taehyung dan jimin.''hmm...noona ni..ahh!!Hyerin noona!!''kata jungkook lalu berlari ke arahku dengan mendepakan tangannya kepadaku.aku apa lagi sambutlah.yang taehyung dan jimin tu ikut jelah tengok drama tak berbayar ni.''apa noona buat kat sini ni?bila noona balik?''kata jungkook. ingatkan sudah senang lenang,jungkook ni terlampau rindu noona ke sampai jungkook bagi noona soalan bertubi-tubi.''err,noona dapat cuti kat universiti.so,noona baliklah.kamu tak tahu ke omma kamu kata dia ada kerja kat luar negara.sementara ni,noonalah jaga kamu.oh ya,kamu mesti taehyung dan jimin kan?''kataku sambil menunjuk jariku kearah taehyung dan jimin.taehyung dan jimin tersenyum.muka gempal terlebih kiut itu memperkenalkan dirinya terlebih dahulu.''hi.nama titew jimin.panggil jimin atau chim.''budak berambut merah campur hitam pula memperkenalkan diri.''hi.nama saya taehyung atau panggil v je.''katanya sambil tersenyum.aku tersenyum kepada mereka dan memperkenalkan diri.''hi.nama noona park hyerin.boleh panggil noona atau hyerin je.dah,mari naik kereta,mari balik rumah.mesti semua dah lapar kan?''''noona,cepatlah balik,jungkook nak tengok Scarlet heart ni.''aku hanya menggeleng kepala dan menjawab,''ye,ye.pakai tali pinggang keledar.''''yeah!!!''aku hanya berkata dalam hati.-amboi,kecik kecik dah pandai tengok cinta-cinta ye.
Setelah balik ke rumah,jungkook tergesa-gesa masuk ke dalam tandas.nasib saya tak jatuh.em...bukan jungkook kata nak tengok scarlet heart ke?asal masuk tandas lak?!eer..biarlah.😲eh taehyung dan jimin....apa kamu buat ni??terus tidur tanpa mandi dan kelihatan beg mereka di lantai.aku membangunkan mereka untuk pergi mandi.mereka akur dan lantas ke bilik air.aku turun ke bawah dan pergi ke dapur untuk menyediakan sarapan.aku memasak ayam goreng kepada mereka sambil memasak nasi.aku mengambil kuih yang kubeli pagi tadi dan memanaskannya semula.aku meletakkan ayam goreng di pinggan besar dan meletakkan kuih kuih itu ke pinggan besar dan meletakkannya ke meja.aku menutup makanan dan menjenguk anak-anak jagaanku.Terdengar bunyi pergaduhan,rupanya taehyung dan jungkook."oi,taehyung.saya nak tengok park shinhye la""taknak.nak tengok my love from the star..."jimin memandangku."hi noona.tengok kookie dan taehyung berebut remote control."aku menggeleng."betul cakap chimchim ni.taehyung,jungkook...."taehyung dan jungkook terus berhenti berebut kerana takut aku meletus gunung berapi.hahaha.tahu pun takut."omma,kami dah sampai"
"aah..tu dorang.."terus semua berlari ke arah pintu."ala..noona,tolong buka pintu ni.kami tak sampai lah."kata jungkook.aku membuka pintu dan muncullah empat figura kecil.hahaha.maksud saya budak.okay,nasib saya tak jatuh gara-gara semua lari pergi tengok tv.

dorang semua ni asal balik rempuh masuk je ke?tiap-tiap hari ke dorang buat macam tu?macam mana la aunty hanna handle dorang.aku ni hampir jatuh gara-gara budak-budak ni.asyik tv je,kang patah tv tu aku patahkan.nanti baru merayu beli tv baru.

Bts KidsWhere stories live. Discover now