HOOFDSTUK 5

8 0 0
                                    

'Dag lieve leerlingen en welkom in deze fantastische klas. We gaan er een spetterend jaar van maken.', sprak mevrouw Van Aperen. De eerste échte schooldag. Sophie is afwezig. Ik heb geen idee waar ze uithangt, ze heeft me niet ge-sms't, maar dat komt misschien omdat ik gisteren haar gezicht tot moes heb geslagen. 'Op deze tweede schooldag stel ik jullie graag nog twee nieuwe leerlingen voor: Lucas en Sabine. Ze zullen zich nog snel even voorstellen en dan beginnen we met de les.'
'Hallo, ik ben Lucas. Ik heb een zus en twee broers en woon hier in de buurt. Mijn hobby's zijn atletiek, de discipline poolstok springen en ik ben graag met dieren bezig. Vooral waterdieren vind ik fascinerend.'
'Hoi, ik ben Sabine. Ik kom van Frankrijk en woon hier nog maar een kleine maand. Nederlands praten gaat al goed, zoals je kunt horen. Ik zwem graag en lees graag thrillers, ik plan alles altijd heel zorgvuldig, want ik haat chaos. Mijn echte passie is paardrijden.'
Toen begon de les. Eerst geschiedenis, dan een uur wiskunde, pauze, twee uur Nederlands, een uur fysica, pauze, een uur informatica en een uur aardrijkskunde om mee te eindigen. Wat een rotdag. Zo saai! Onderweg naar huis denk ik aan Lucas en Sabine. Ze vonden al snel een klikje; ze konden het ontzettend goed vinden met Mira en Mathias uit mijn klas. Mira is zwemster op hoog niveau. Om helemaal tot rust te komen gaat ze vaak met haar vader vissen. Dat doen ze altijd samen, meestal op zaterdag. Ze heeft een keer gevraagd of ik meewilde. Ze vertelde dat ze urenlang naar de vislijn kon kijken. Ze vond het indrukwekkend wanneer je de vis binnenhaalde terwijl die probeerde in leven te blijven. Ze liet gelukkig altijd de visjes weer vrij. Ik heb Mathias altijd een beetje vreemd gevonden. Hij is super slim, ziet er niet slecht uit, maar draagt al-tijd handschoenen. Ook al is het zomer. Ik ben een keer bij hem thuis geweest, waar ik super dom een vaas heb gebroken. Ja, toen was hij behoorlijk kwaad. Het was zijn lievelingsvaas. Ik bedoel... Waarom word je zó boos over een stomme vaas? Maar goed, hij had een HELE schuif vól handschoenen. Ik heb hem er al eens achter gevraagd. Hij antwoordde nerveus en snel dat hij dat verzamelde. Een soort van 'hobby'. Ik heb er sinds die vaas nooit meer achter durven vragen. Mira, Mathias, Lucas en Sabine zijn op zich nog wel leuke mensen.

Het is nog maar 16:00u en ik heb geen huiswerk. Ik besluit Bo te sms'en om te vragen samen wat te gaan drinken. Nog geen 3 minuten later antwoordt ze: 'Zie je over tien min aan de lekkerbek. X Bo.' 

Ik wandel er rustig naartoe. Het café ligt in het midden van het bos, is echt prachtig ingericht en mega gezellig. Ik kom er vaak met vriendinnen. De laatste week van de vakantie zat ik hier elke dag met Bo.

Als ik aankom, staat Bo me buiten op te wachten. We lopen samen naar binnen. Ik bestel een Bananen-milkshake met extra aardbeien, gekrulde chocolade én een hele hoop slagroom en wat snoepjes. Njammie! Bo neemt een Kersen-Perzik-Smoothie met ijsblokjes en een hoop frambozen er bovenop. Als we onze drankjes besteld hebben, beginnen we te praten. Bo vertelt dat ze zich een beetje slecht voelt tegenover Lissa en Lara. Ze heeft hen in 3 weken tijd al 4 keer afgezegd, omdat wij toen afspraken. Ik vraag of ze daar boos voor zijn. Bo zegt van niet. Ze geeft me haar GSM, 'Lees de berichtjes maar.', zegt ze.

14:02uBo:  'Hey meid, het spijt me, maar ik moet afzeggen. Heb afgesproken met Finn. XX'

14:09u: Lara: 'Maakt niet uit, lieve schat. Zie je volgende keer en have fuuun! Doe haar de groeten van mij! XX'

Twee dagen later.

15:07u: Bo'Heeeey liefste, kan niet komen Finn wilt iets doen. Zie je morgen, goed? XX'

15:11u: Lara:'Dat is jammer, maar maakt niet uit. Tot morgen, schattebol! XX'

Een week daarna.

18:29u: Bo'Jowkesss, ik ga morgen met Finn naar Bobbejaanland, dus ik ga weer eens moeten cancelen... Het spijt me zo. Dikke kus XX'

19:22u: Lara:'Ooh super gezellig! Je hoeft geen sorry te zeggen. Geniet ervan en uih, neem wat foto's voor me ;) XX'

Laatste dag van de vakantie.

12:39u: Bo:'Hey Lara'tje, ik ga het helaas niet halen, zit nog met Finn op de trein... Morgen? XX'

12:48u: Lara:'Is niks. Morgen staat genoteerd ;). Knuffel XX'

Vandaag.

16:05u: Bo:'Ik heb nog snel met Finn afgesproken, zal dus niet kunnen komen studeren. Kus XX'

16:21u: Lara:'Is geen probleem, studeren is toch saai hahaha. Enjooooy! XX'

'Waar maak je je druk om? Ze is toch niet boos?', vraag ik. 'Ik weet het, maar ik zit er echt mee. En erover praten... Ik wil het niet erger maken.', antwoordt ze. 'Laat het dan? Laat het gewoon zo. Ze is niet boos op je en neemt het jou niet kwalijk.' Ze glimlacht. Ik glimlach terug.



MoordzaakWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu