Melenting!

45 3 0
                                    

Dalam kelas memang akan ada kawan sekelas yang kadang cepat melenting tak tentu pasal, aku pun kadang macam tu jugak.

tapi janganlah melenting tu sampai tak hormat perasaan orang, sampai tak jaga air muka orang. Semua manusia ada perasaan. Bukan kau seorang jak ada perasaan yang perlu dijaga.

Please! pleaselahhh!!!! letak perasaan kau di tempat orang lain. Cubalah kau fahami dan selami perangai kawan kau di kelas. Macam mana nada dia masa marah, gembira, teda mood dan sedih. Bila kau dah faham perangai kawan kelas kau mungkin tedalah kau melenting tak tentu hala macam tu. Tedalah kau terasa sana terasa sini. 

Teda kawan dalam hidup kau yang bukan speaker, kawan kau mesti ada yang suara dia nyaring macam baru telan mikrofon. Mesti dalam banyak member kau ada yang speaker yang bila bercakap dengan kau macam kau duduk jauh beribu batu dari kau. Mesti ada kawan dalam kelas kau yang kalau cara dia tanya kamu dengar macam dia cari gaduh tapi sebenarnya tidak. 

So please, kalau nak kawan jaga perasaan kau, kau yang harus jaga perasaan dia dulu. Jangan terlalu ikut baran kau jak. Bukan dengan kawan jak kau kena jaga perasaan tapi dengan semua orang. Kalau dengan kawan kau pun kau boleh buat macam tu, tak mustahil orang lain pun kau boleh buat. 

Jangan pernah fikir perasaan diri jak tapi fikir perasaan orang lain jugak...

________________________________________________________________________________

P/s: thanks untuk sesiapa yang sudi baca TUKDA. kalau ada yang kurang bolehlah comment untuk ditambahbaik. 


Tarbiah Untuk Kau Dan AkuWhere stories live. Discover now