Tio år sedan...
Hon gömde sig i den stora, taggiga busken i parken.
Om exakt tjugotre sekunder skulle mannen gå förbi med paraplyet i handen och med den allvarliga blicken i ögonen.
Femton sekunder... Sju... Tre...
"Ursäkta mig?" sa en röst bakom henne. Hon stelnade till.
Långsamt reste hon sig upp och vände sig mot mannen. Han lutade sig mot paraplyet en aning, ena foten var stukad. Håret var nyklippt, men låg dött på huvudet, det var påsar under ögonen. Kläderna var något skrynkligare än vanligt och han hade börjat röka igen, nikotinspår syntes tydligt runt naglarna. Han hade inte fått mycket sömn den senaste veckan.
"Jag ser att du inte har bytt gömställe på länge. Inte hittat några bra?" Mannen log, fast det såg mer ut som en smärtsam grimas. "Varför spionerar en sådan liten flicka på en man som mig?"
"Det är något med er, sir. Jag känner igen er." svarade hon svagt.
Mannen såg en föga förvånat på henne innan han harklade sig.
"Och varför tror du det? Jag vet inget om att jag känner några sexåringar som sover under buskar i parker och stjäl mat för att överleva. Var är dina föräldrar?"
"Jag har inga."
''Dem är döda." Det lät mer som att mannen konstaterade fakta än frågade, men hon svarade ändå.
"Mamma dog för ett halvt år sedan. Jag har aldrig haft en pappa." Mannen studerade henne en kort stund innan han öppnade munnen för att säga något, men hans mobil avbröt honom.
"Ursäkta..." Han tog upp mobilen och svarade, medan han fortfarande studera henne. "Ja? Den är redo. Mitt kontor. Hm... Ja, det ska...Va? Min bror?" Han suckade samtidigt som han himlade med ögonen. "Ja, skicka in honom."
En sista sekund såg han på henne. "Jag måste gå." Han sträckte fram handen, som om hon var en vuxen person.
"Miranda Stones." sa hon och tog honom i handen. För ett ögonblick såg han nästan chockad ut, men efter bara en sekund återhämtade han sig.
"Mycroft Holmes. Trevligt att träffas." Och sedan gick han.
ВЫ ЧИТАЕТЕ
M.S.H (BBC Sherlock fanfiction)
ФанфикMycroft Holmes, den mäktigaste och farligaste mannen i hela Storbritannien. Så hur kommer det säg att en liten flicka spionerar på honom en dag? Vad ska han göra när han får reda hennes förflutna? Och ska han berätta för sin bror om vad som hände fö...