Ceritanya bermula apabila aku ternampak kawan aku ecah bercakap dengan sorang laki tau. Seorang lelaki yang biasa biasa je bagi aku. Kitorang berkenalan la. Aku cakap nama aku dia cakap nama dia. Citer2 seme kitorang macam boleh buat kawan la kan.
Skip.....
Esoknya, aku datang la uni aku macam biasa. Masa tu aku ulang alik pegi uni. So, bila ikut ayah aku, automatik kena awal la kan.
Time tu aku tengah mengelamun tau. Macam2 aku berangan. Tengah berangan, aku perasan ada orang lalu tapi tak tahu kenapa otak taknak pergi ke realiti lagi. Tapi bila seseorang tu panggil nama aku, automatik terpandang lembaga tu. Ye, dia Mus (not real name obviously).
Aku ni jenis mudah terkejut. Terhinggut bahu aku. Dia senyum kemain senyum yang betul2 senyum tu. Aku sumpah rasa macam otak tak brain lagi ape berlaku. Maklumla pagi lagi. Rase macam mimpi lagi.
Bila dah waras sikit, aku senyum balik. Dia tanya, "awal sampai?". Aku jawablah "Ayah hantar awal". Pastu dia senyum pastu blah. Aku mengelamun balik.
Dalam 8.30 pg, library dah buka, aku pon masuklah. Macam biasa, aku rabun dan tak nampak manusia. So, aku buat tak tahu jelah pastu cari meja kosong.
Dah jumpa, aku pon buat kerja anatomy baca2 sebab ade quiz. Tengah syok2 baca, tetiba ada sorang lelaki letak beg dekat tepi aku. Masa ni aku tak pandang muka cuma separuh nampak seluar je camtu la tapi aku tahu la lelaki hm. Sumpah terkejut gila. Tapi aku takut. Kan aku dah cakap awal2 aku takut lelaki hmm
Dia tegur "ada orang ke?". Aku tengok muka, damn! Mus rupanya. Aku senyum pastu jawab la "takde orang". Dia bukak laptop buku nota dia semua, buat kerja dekat aku. Dia mastu tengah bayuk2.
Masa aku tengah belajar tu, obviously, aku susah belajar kalau ade orang dengan aku sebab cara aku belajar pwlik sikit. Aku suka cakap sorang2. Baca macam aku sorang je boleh dengar. Bukan baca dalam hati. So, aku try la borak2 kan. Sebab nampak awkward sangat haaa.
Obviously, ramai gila pandang aku ngan ngan dia. Bukan nak perasan tapi obviously, aku dduk meja belakang sekali. Meja tu dekat dengan dinding belakang and hanya kami je dekat situ. So, obviously they looking at me and him.
Suddenly, sorang lelaki yang aku sumpah tak kenal panggil si Mus ni. Dia dduk satu kelompok dengan geng2 lelaki. Aku ter ter pandang lelaki panggil Mus ni. Semua geng2 dia pandang kitorang senyum2. Aku pon buat2 la salin nota semua. Acah tak nampak.
Mus ni boleh pulak cakap "jangan la kacau". Bagi aku, ayat tu macam tak sesuai. Sebab menampakkan yang kitorang ni something. Tapi, mungkin aku je rase mcm tu. Sebab aku agak anti fobia dengan lelaki kan. Dia si Mus ni pun kadang2 aku takut.
Setiap kali Mus panggil meati aku takut sebab aku memang takut. Dan aku baru dapat tahu yang si Mus ni memang jenis senang bawa diri. Which means berkawan dengan semua orang la. Aku tak pernah pon anggap dia suka aku atau aku suka dia. Eiii aku tak tahu laaa
Aku blah la dari situ lepas tu sebab aku nak masuk kelas. Bila nak keluar dari lib tu, opkos lalu dwpan kawan dia kan... semua pandang aku senyum. Aku dengan bluurrr nye senyum balik. Entah ikhlas ke tak pon aku tak tahu la emm 🤣
Ada satu hari tu, kawan aku tak datang tau. Dia pergi klinik ke ape tah. Aku sorang. Aku ingat nak naik grab la sebab takde bas masa tu.
Masatu tu tak silap, awal lagi dan aku nak buat nota dulu sementara tggu pukul 4 camtu. Aku dduk kat kafe tempat duduk belakang sekali mcm biasa tempat tersembunyi yang tak berapa nak sembunyi.
Tengah2 buat nota, dia datang dekat aku. Dia siap tanya kenapa sorang, kenapa tak balik lagi seme seme tu bla bla bla. Aku pon jawab jawapan cliche smbil buat nota. Dia pon pegang kamus anatomy aku pastu baca2 kamus tu. Aku rase janggal sungguh la.
Dia pandang aku tau. Sumpah aku nampak dia pandang aku. Aku tak perasan masa ni. Obvious sangat tau tak. Aku pon mintak diri kejap sebab nak hantar keja dekat miss. Aku mintak dia tolong jaga. Semua aku tggal. Fon seme. Bodohnya, aku tak tahu kenapa aku percaya dia. Barang semua ada kat meja pastu aku blah hmm
Lepas aku hantar, aku pergi dekat meja tu balik, aku dduk kejap sebab fon aku tetiba buat hal. Nak order grab susah puleeeekkk.
Tiba2, group dia datang kat meja aku. Aku gabra gila. Ramai lelaki perempuan seme ada tau. Yang peliknya, lelaki seme dduk dekat aku. Yang perempuan dduk dkat dia. Haaa bongok betul. Ape laa
Semua senyum2. Ape pasal. Sumpah aku blur gila. Aku dari mula dorang berbual, struggle gila nak order grab. Ape kepayah sungguh grab sekarangkan..
Dia nampak aku macam tak okey, dia tanya la kenapa. Aku tak tahu plak yang dia tanya aku. Pastu dia cuit aku. Okey... berlapik ehh. Aku terkejut la. Macam biasa drama queen. Hahahhaa. Aku jawab la nak order grab tak boleh.
Dia tolong beb orderkan grab. Yang kawan2 dia, pandang je kitorang. Sumpah aku betul2 nak buat2 tak tahu tapi tak tahu kenapa rase segan je ngan kawan2 dia. Landang mengusik tau bukan pandang pelik ke ape.
Lepas tu grab sampai, aku cakap terima kasih pastu aku mintak diri. Aku senyum kat kawan2 dia. And... begitulah kejadiannya.
Semenjak tu, dia terus pandang senyum dekat aku. Kawan aku perasan dia sebab dia kerap sangat sampai kawan aku tanya siapa laki tu. Obviously, aku tak cakap lagi aku kenal dia. Aku cakap la, mungkin dia pndang org lain. Playsafe kan....
Satu hari tu, aku betul2 tak perasan yang dia duduk meja seberang. Kira berdepanan dengan aku. Aku kan agak rabun. Tak nampak.
Kawan aku cerita la yang laki yang sama ni, which is Mus pandang aku. Ada sorang senior ni tanya si Mus pandang siapa. So, Mus ni bengong tunjuk aku. Bodoh kan? Senior wei senior!Sumpah aku buat tak tahu je. Dia terlampau kerap buat bende yang aku tak suka. Dia ingat dia buat mcam tu, aku suka ke? Sumpah macam annoying...
Aku betul2 tak suka perhatian. Sampai satu saat tu, ada senior panggil aku then tanya Mus dekat mane. Bende kecik mcm tu pon aku rasa nak marah sangat2. Aku cover muka aku pastu cakap aku tak tahu then blah. Sejak tu, aku macam elak dari dia.
Seriously, katakan kalau betul dia suka aku macam yang kawan aku cakap, mesti dia beritahu aku. Gentle la kalau betul suka kan? Ni, habuk pon takde. So, aku anggap kawan dan tanak lebih dari kawan.
Senior2 macam kenal aku dah sekarang tapi mungkin tak tahu nama. Tolongla nama pon jangan beritahu.
Ps: aku tak cantik, hodoh, sombong, jerawat banyakss. So, bila semua bende ni berlaku, aku rasa insecure. Rasa macam dipermainkan. So, bukan slah aku kan 😭
YOU ARE READING
Diary..
RandomAll about me. Sad, Happy, Curious and all. Ini semua karut belaka. Luahan perasaan yang bodoh lagikan bodoh. Ahhh shit! My life terrible af.