Dit Wattpad-boek is geen verhaal. Het is gewoon een verzameling van tekeningen, een prentenboek met hier en daar een woordje uitleg. In dit voorwoord praat ik eventjes over wie ik ben, hoe ik teken en waarom ik teken. Als dat je niet interesseert en je liever de tekeningen wilt zien, kan je dit hoofdstuk gewoon overslaan. Je zal niets missen.
Over mij
Tijdens mijn studies heb ik me onder andere met design bezig gehouden en hoewel dat me wel een paar dingen heeft geleerd over tekenen en schetsen, ben ik zeker niet genoeg opgeleid om mezelf een echte tekenaar te noemen. Ik weet niet meer over tekenen dan wie dan ook, ik verdien geen geld met mijn tekeningen en het is allemaal maar een hobby. Ik teken omdat ik het graag doe en ik deel de tekeningen met anderen omdat ik dat ook graag doe. Verwacht hier dus geen spectaculaire verzameling van heuse kunstwerken. Een bescheiden bundel vol leutige krabbels is alles wat ik aanbied.
Ik ben ook een fantast. Bijna elke tekening hoort bij een verhaal, elke tekening is een stukje van een andere wereld en over elke tekening heb ik wel wat te vertellen. Ik doe mijn best om iets interessant te vertellen bij elke tekening, zonder te verdwalen in lange saaie uitleggen over onbestaande scheppingen.
Wat ik doe
Ik schets vooral. Daarmee bedoel ik dat ik tegenwoordig zoveel mogelijk teken. Daarbij ben ik heel slordig. Het is kwantiteit boven kwaliteit. Ik vind het een betere tactiek om heel veel probeersels te krabbelen en dan enkel de beste resultaten aan de wereld te tonen, dan een lange tijd aan elke tekening te werken in een poging om ze perfect te krijgen. Wanneer zo'n poging faalt, leidt het tot veel tijdverlies en dat vind ik de moeite niet waard. Uiteindelijk gaat het voor mij vooral om expressie. Ik wil een idee zichtbaar maken. Ik wil iets beschrijven. Het hoeft er niet 100% uit te zien voor mij, als het herkenbaar is ben ik al heel tevreden.
Ik teken met potlood. Gewoonlijk een HB potlood. Ik gebruik meestal plastieken potloden met vervangbare vullingen. Ik ga voor 0.5 tot 0.7mm voor de vullingen. Ik gebruik ook altijd drie houten potloden (H, 2H en 3H) om in te kleuren. Dat is niet iets dat mij werd aangeleerd, ik merkte gewoon dat ik met die potloden het makkelijkst mee overweg kon om schaduwen en dergelijke te tekenen. Ik gebruik zelden echte kleurpotloden en ik hou het meestal als lijntekening of zwartwit. Als ik kleurpotloden gebruik doe ik dat vaak voor een speciaal detail of iets uitzonderlijk en dan kleur ik de tekening nooit helemaal in. Dan kleur ik enkel het relevante deel in.
Hoewel ik een hekel heb aan kleurpotloden, gebruik ik soms adobe's Photoshop om achteraf kleur aan mijn schetsen toe te voegen. Met behulp van Photoshop kleur ik graag de volledige scene in.
Daarbuiten kan ik ook overweg met adobe Illustrator, een vectorprogramma waarmee men makkelijk digitale logo's, iconen en illustraties kan maken. Ik gebruik het vooral voor school en professionele doeleinden, maar af en toe maak ik er ook iets mee in mijn vrije tijd (zoals de covers van veel van mijn boeken op Wattpad) en die zal ik hier ook tonen.
Waarom ik het doe
Om wat dieper op mijn motivaties in te gaan, kan ik stellen dat ik eigenlijk teken om dezelfde reden dat ik schrijf. Het is niet de daad van het tekenen zelf dat ik leuk vind. Het is de verbeeldingskracht die tot de tekeningen leidt die mij fascineert en waarmee ikzelf eindeloos geëntertaind kan zijn. Daarom zal ik zelden of nooit een hedendaags of normaal tafereel tekenen. In mijn hersenen is er namelijk alleen maar plaats voor monsters, ruimteschepen, andere planeten, spoken, draken enzovoorts. Ik verzin al die dingen, of ik er nu over schrijf en teken of niet. Als ik niet zou tekenen of schrijven zou ik het nog steeds allemaal verzinnen en dat zou zo'n verspilling zijn. Daarom laat ik liever mijn hersenspinsels op zijn minst hun teken achterlaten op deze wereld, vooraleer ik sterf en al deze fantasie meeneem naar mijn graf. Dat is alles. Voor de rest zit er geen plan of doel achter deze tekeningen. Het is slechts expressie. Het is, technisch gezien, kunst en het is geen design, zoals mij in mijn opleiding is aangeleerd.
JE LEEST
Visioenen van het Dagweb
RandomDit is een simpele verzameling van tekeningen en schetsen die ik gemaakt heb. Doorheen de hoofdstukken toon ik wat er allemaal in mijn schetsboeken staat. De thema's zijn fantasy, sciencefiction en alles waar ik gewoonlijk over schrijf. Neem maar ee...