كلا إنها تذكرة🤚

55 4 1
                                    

يوم ترجف الراجفه، تتبعها الرادفه ، قلوب يومئذٍ واجفة، أبصارها خاشعه، يقولون أءنا لمردودون ف الحافرة، أءذا كنا عظاماً نخرة ، قالوا تلك اذاً كرةٌ خاسرة، فإنما هي زجرة واحدة، يسئلونك عن الساعة أيان مرساها ، فيمَ انت من ذكراها ، الى ربك منتهاها، فإذا جآءت الصاخة، يوم يفر المرء من أخيه ، وأمه وأبيه ، وصاحبته وبنيه ، لكل امرئ منهم شأنٌ يغنيه، وجوه يومئذ مسفرة ، ضاحكة مستبشرة ، ووجوهٌ يومئذ عليها غبرة ، ترهقها قترة، وأما من اوتي كتابه بيمينهِ، فسوف يحاسب حساباً يسرا ، وينقلب الى اهله مسرورا، واما من اوتي كتابه ورآء ظهره ، فسوف يدعو ثبورا ، ويصلى سعيرا ، انه كان ف اهله مسروراً، انه ظن الن يحور، بلى إن رَبّهُ كان به بصيراً ، فأما من اوتي كتابه بيمينه فيقولُ هآؤم اقرءا كتابيه، إني ظننت أني ملاقٍ حسابية ، فهو ف عيشة راضيه ، ف جنة عالية ، قطوفها دانية، واما من اوتي كتابه بشماله فيقول ياليتني لم أُوت كتابيه ،ولم أدرِ م حسابيه ، ياليتها كانت القاضيه، كلا بل تحبون العاجلة، وتذرون الاخرة، وجوهٌ يومئذ ناضرة ،ووجوه يومئذ باسرة، ان الانسان خُلِق هلوعاً ،اذا مسه الشر جذوعاً ، واذا مسه الخير منوعاً ، الا المصلين ، الذين هم ع صلاتهم دائمون ، والذين ف أموالهم حقٌ معلوم، للسائل والمحروم ، والذين يصدقون بيوم الدين ، والذين هم من عذاب ربهم مشفقون ، ان عذاب ربهم غير مأمون ، والذين هم لفروجهم حافظون، كلا انها لتذكرة، " صدق الله العظيم" فعلاً والله كل دي تذكرة دي كلها آيات من رب العباد بيفكرك بيها بيوم الحساب🤚😔 بيقلك ان الدنيا دي فانيه ي ابن آدم مهما لعبت ومهما عصيته فانت هتتحاسب ع كل صغيرة وكبيرة بيوصفلك اليوم ده وبيوصفلك شعورك هيبقى ازاي وبيفكرك بنفسك انك ي ابن ادم بتحب الدنيا وبتفضل الدنيا الفانيه على الاخرة الباقيه اللي خلقك وخلقني عارف احنا بنحب ايه عشان كده خايف علينا وبينصحنا ونزل عليك كتابه الكريم عشان تقراه وتحفظه كل حرف فيه هيحل مشاكلك وهيفك كربك وهيفكرك بأخرتك اللي انا وانت وانتي ناسينها خلقك وقلك ي ابن آدم ادي الدنيا اجري فيها زي م انت عايز بس استنى لحظه انا بفكرك ان بعد ده كله ف آخرة ف حساب وعقاب ان مشيت كويس ف الدنيا ف جزائك ف الاخرة محفوظلك هتدخل الجنه وهتشوف مالا عين رأت ولا أذن سمعت ولا خطر على قلب بشر ، هتاكل اللي عمرك م اكلته وهتشرب اللي عمرك م تخيلت تشوفه بس ف الدنيا وهتشوف مناظر عمرك م خطرت ف بالك عمرك م تخيلتها حتى، يعني تشوف الطير ف السماء نفسك تاكله مشوي تلاقيه قدامك مشوي وتعدي السحاب تقلك اتمنى اي حاجه اللي تتمناه بتلاقيه بينزل عليك زي المطر بالله عليكم ف اجمل من كده ، في احسن من كده يا ابن آدم دنيا دنية ايه اللي احنا بنتخانق عشان نعيش فيها ي ابن آدم اصحى وفوق كده والله انها لفانيه هتيجي تتحاسب ولما تيجي تتحاسب ياتأخذ كتابك بيمينك وتفرح وتدخل الجنة العاليه ، ياتأخذ كتابك بشمالك وتتحسر وتقول ياليتني ما اخذته ياليتها كانت الموتة الاخيرة التي ليس لها رجعة😢 وليه ليه نستنى اللحظه دي ليه نستنى اللحظه اللي نندم فيها ع حاجه حلوة معملنهاش وع اللحظات البشعه اللي عملناها ليه ؟؟!! ليه منقتديش برسولنا وننهج نهج الصحابه االي كانوا عايشين ف الدنيا وهما متأكدين ان ده مش مكانهم كانوا بيجتهدوا عشان يوصلوا لمكانهم وهي الجنه !!
ليه وربك بيدلك ع اللي يدخلك الجنه بيعطيلك مفاتيحها ف ايدك فيه اسهل من كده بيديلك الاسئله بإجابتها وبيقلك ذاكرها واكتبها بس ايه ده ف أسهل من كده نعم والله انه لأحن ع الولد من والده انه الحنان المنان ذو الجلال والإكرام ده انت ي ابن آدم لما تدخل الامتحان بتدخل مش عارف الأسئلة هتكون ايه ومع ذلك بتحفظ الاجابة ف ايه بقى هو بيقلك اتفضل ي ابن آدم ادي الاجابه عايز تدخل الجنه صلي
ايه ده بس كده !!
ايوة داوم ع صلاتك ادي صيامك وادي زكاتك آمن ان فيه يوم للحساب والعقاب وكل واحد هياخد جزاءه اللي يستحقه غض بصرك ايوة وانتي كمان غضي بصرك الكلام ليكم كلكم وانتي التزمي بحجابك اللي امرك بيه ربك وانت خاف ربك ف بنات الناس زي م بتخاف ع اختك
ايه ده بس كده !!
ايوة ده اللي مطلوب منك نفذه بقى واصبر عشان متبقاش زي اللي ندم انه اخد كتابه بشماله اصبر عشان تاخد كتابك بيمينك اصبر عشان تفرح ايوة الفرح ف الآخرة بيبقى ليه طعم تاني دي اخرتك اللي ملهاش نهايه بقى يا تبقى سعيد ي تبقى حزين وبتتندم 💔😔

هل انت مستعد لصحوة الموت؟!🤔💔حيث تعيش القصص. اكتشف الآن