Siemanko witam w mojej piwnicy. Tu wasz prowadzący Anarchistyczny Sceptyk. Dziś spojrzymy sobie na kolejny filmik, tym razem o płaskiej Ziemi. (Wybaczcie kolejny dosyć krótki, naszła mnie ochota aby wrzucić coś jak najwcześniej.) Czym jest płaska ziemia zapytacie? Najlepiej wytłumaczył to Sci-Fun: "Płaska ziemia to hipoteza, czy może system wierzeń w szeroki wachlarz tez opowiadający o tym, że: miejsce na którym żyjemy jest dyskiem otoczonym nieokreśloną kopułą, znajdujemy się w centrum wszechświata, że grawitacja nie istnieje a nas do Ziemi przyciąga elektromagnetyzm. Nigdy też nie lataliśmy w kosmos, a satelity nie istnieją, księżyc świeci własnym światłem, Słońce jest w środku kopuły więc bywa bliżej Polski niż Australia. Nasze Słońce jest z tego powodu malutkie i porusza się siłą magii, Australia ma rozmiar Afryki, za krawędzią dysku jest nie wiadomo co, bo całej Antarktydy, która ma kształt pierścionka, pilnują uzbrojeni źli ludzie. Oraz, że wszystkie te rzeczy to gigantyczny spisek." Oczywiście jest to bardzo duży skrót założeń tej teorii spiskowej, aby przybliżyć jej ogólne założenia niedługo dodam osobny rozdział. Zacznijmy więc tą karuzelę wrażeń. Formuła będzie podobna do tej z poprzedniej analizy.
" [...] Jednak w ogóle się nie zaokrągla. Zostało to zbadane i potwierdzone doświadczalnie i to już w 1849 r. (Parallax experiment - Bedford level)" Mamy tu od razu dwa problemy. Horyzont nie zaokrągla się, oraz wznosi do pozycji obserwatora właśnie przez zakrzywienie Ziemi. Nie ważne jak wysoko stoisz, zobaczysz płaski wycinek terenu. Do pewnej odległości oczywiście gdy będziesz w stanie objąć Ziemię wzrokiem. Eksperyment Bedfordzki to zupełnie inna sprawa. Przeprowadzony był na w miarę prostej rzece przez Samuela Birley Rowbothama w XIX wieku. Był on zwolennikiem płaskości Ziemi, a ten eksperyment miał tego dowodzić. Był sobie obserwator oraz obserwowany cel który powinien być ukryty za krzywizną ziemi. ALE NIE BYŁ! Jak to możliwe?
Otóż światło uległo refrakcji, czyli załamaniu. Nie przebiegało już więc prosto, tylko po linii krzywej, sięgając za krzywiznę. Przebiega to wtedy bardziej tak:
To wszystko jest oczywiście troszkę uproszczone, bo ta łódka nie powinna być widoczna przez krzywiznę, lecz moje nikłe zdolności artystyczne zmusiły mnie do zastosowania skrótu myślowego, iż tak jest.
CZYTASZ
Pseudonauka pod ostrzałem - Sceptycyzm i nie tylko
Literatura FaktuObalanie teorii spiskowych, kreacjonizmu, argumentów teistów, mitów na temat nauki, błędów logicznych et cetera. Pojawią się podstawy logiki, sceptycyzmu i może filozofii. Będzie to moja główna seria, nie wiem czy znajdzie ona czytelników na tym por...