kanna:shafiq!
shafiq:*terkejut*opocot!! mak kau! kanna kau ni!
kanna:HAHAHHA! kelakar la kau ni.
shafiq:*muka sedih*
crystal:shafiq, kenapa muka kau nampak sedih je kitorang tengok?
shafiq:*sign* aku teringat kat seseorang, seseorang yang pernah buat aku ketawa tak henti-henti.
sha:siapa nama dia?
shafiq:syafiqah
mia:sedap nama dia, kat mana dia sekarang.
shafiq:*tengok langit malam*dia dah tak ada di dunia lagi.
vshuvi:maksud kau dia dah......
shafiq:*mengalir air mata*ye dia dah meninggal dunia. hari ni hari jadi dia, tu sebab nya aku ingat kan dia.
frost:macam mana dia boleh meninggal dunia?
shafiq:cancer lukimia
semua kecuali shafiq:HAH CANCER LUKIMIA !?
shafiq:ye, sekarang ni aku rasa bersalah sebab tak ambil berat pasal dia
ari:bersabar lah ye.
crystal:boleh tak kau bagi tahu kitorang bila kau dapat tahu tentang sakit dia.
shafiq:masa tu....
flashback
aku tengah mencari jawapan sambil mengetuk kepala dengan pensil, sekali sekala aku tanya dengan syafikah. kemudian terus cari jawapan. masa aku tengah cari jawapan aku perasan syafikah menjadi lain, aku tanya dia.
shafiq:awak ok?
tanya saya. dia tengah memicit-micit dahi dia macam pening.
syafikah:saya ok, cuma pening sikit. awak sambung lah kerja awak.
jawab dia dengan lemah lembut.
shafiq:awak nak saya minta minyak kat mak awak tak?
Tanya saya lagi.
Syafikah:tak pe saya ok
Kata dia. Saya dah mula risau sebab dia macam tengah menahan sakit.
Syafikah:shafiq.....
Shafiq:ya.....
Syafikah terus pingsan.
Shafiq:awak..... Awak...... Bangun awak....... Syafikah
Panggil saya tapi tidak dijawab, saya merasa dahi dia. Rasa panas sangat.
Shafiq:ya Allah, umi...... Umi
Umi:ye kena...... Ya Allah syafikah!
Kata umi selepas melihat badan syafikah jatuh di pangkuan saya.
Umi:cepat angkat dia bawa masuk kereta, kita bawa dia ke hospital sekarang juga.
Kata umi. Saya mengangguk kepala kemudian mendukung syafikah masuk kedalam kereta. Saya cuma membaca doa saja supaya dia selamat. Sampai saja di hospital, dia terus di gegaskan ke wad rawatan. Saya tunggu kat luar wad rawatan tu, umi pula pergi telefon suami dia. Nurse keluar dan bertanya.
Nurse:siapa ahli keluarga dia?
Tanya nurse tu.
Shafiq:mmm.... Ahli keluarga dia takde, tapi apa pun nurse boleh beritahu saya.
Nurse:ok tapi encik kena pergi ke bilik doctor di sana.
Kata nurse tu dengan menggunakan ayat ganti nama 'encik' kepada saya. Mungkin nurse ni keliru kut sebab aku tinggi. Saya tak tunggu lama terus saja saya pergi ke bilik doctor. Sampai di bilik doctor saya terus duduk dan bertanya tentang syafikah.
Shafiq:doctor, macam mana keadaan kawan saya.