Dewiza: من الشعب و للشعب - Z ludu i dla ludu
Zielony pas symbolizuje islam, biały moralną czystość, półksiężyc z gwiazdą to ogólnie przyjęty symbol muzułmański.
Napis obiegający godło głosi: "Al-Dżumhurijja al-Dżaza'irijja ad-Dimukratijja asz-Szabijja", co oznacza po polsku "Algierska Republika Ludowo-Demokratyczna". Na godle widoczna jest ręka Fatimy, umieszczona pod wschodzącym słońcem. Ręka Fatimy jest tradycyjnym symbolem kraju, a wschodzące słońce reprezentuje nową erę. Inne elementy godła są odwołaniami do rolnictwa i przemysłu kraju. Góry widoczne na godle symbolizują pasmo górskie Atlas.
HYMN
> po arabsku
قَسَمًا
قسما بالنازلات الماحقات
و الدماء الزاكيات الطاهرات
و البنود اللامعات الخافقات
في الجبال الشامخات الشاهقات
نحن ثرنا فحياة أو ممات
و عقدنا العزم أن تحيا الجزائر
فاشهدوا... فاشهدوا... فاشهدوا...نحن جند في سبيل الحق ثرنا
و إلى استقلالنا بالحرب قمنا
لم يكن يصغى لنا لما نطقنا
فاتخذنا رنة البارود وزنا
و عزفنا نغمة الرشاش لحنا
وعقدنا العزم أن تحيا الجزائر
فاشهدوا... فاشهدوا... فاشهدوا...يا فرنسا قد مضى وقت العتاب
و طويناه كما يطوى الكتاب
يا فرنسا ان ذا يوم الحساب
فاستعدي وخذي منا الجواب
ان في ثورتنا فصل الخطاب
و عقدنا العزم ان تحيا الجزائر
فاشهدوا... فاشهدوا... فاشهدوا...نحن من أبطالنا ندفع جندا
و على أشلائنا نصنع مجدا
و على أرواحنا نصعد خلدا
و على هاماتنا نرفع بندا
جبهة التحرير أعطيناك عهدا
و عقدنا العزم أن تحيا الجزائر
فاشهدوا... فاشهدوا... فاشهدوا...صرخة الأوطان من ساح الفدا
فاسمعوها واستجيبوا للندا
و اكتبوها بدماء الشهدا
و اقرأوها لبني الجيل غدا
قد مددنا لك يا مجد يدا
و عقدنا العزم أن تحيا الجزائر
فاشهدوا... فاشهدوا... فاشهدوا> transkrypcja
Kassaman
Qassaman Binnazilat IlmahiqatWaddimaa Izzakiyat IttahiratQassa Walbonood Illamiaat IlkhafiqatF'Ilgibal Ishshamikhat IshshahiqatNahno Thurna Fahayaton Aw ma maaatWa Aqadna Alazma An Tahya AlgazairFashhadoo! Fashhadoo! Fashhadoo!
Nahno Gondon Fi Sabil Il hakki ThornaWa Ila Isstiqlalina Bilharbi Kumna.Lam Yakon Yossgha Lana Lamma NataknaFattakhathna Rannat AIbaroodi Wazna.Wa Azafna Naghamat Alrashshashi LahnaWa Aqadna Alazmat An Tahya Algazair.Fashhadoo! Fashhadoo! Fashhadoo!
Nahno min Abtalina Nadfaoo GondanWa Ala Ashlaina Nassnaoo Magdan.Wa Ala Hamatina Narfao Bandan.Gabhato' Ltahreeri Aataynaki AhdanWa Aqadna Alazma An Tahya Algazair.Fashhadoo! Fashhadoo! Fashhadoo!
Sarkhato 'lawtani min Sah IlfidaIssmaooha Wasstageebo LinnidaWaktobooha Bidimaa IlshohadaaWakraooha Libany Ilgeeli ghadan.Kad Madadna Laka Ya Magdo YadaWa Aqadna Alazma An Tahya Algazair.Fashhadoo! Fashhadoo! Fashhadoo!> po polsku
Ślubujemy
Przysięgamy na niszczącą błyskawicę,Na potoki hojnie rozlanej krwi,Na jasne sztandary,powiewające dumnie nad szczytami gór,Że zbuntowaliśmy się. Czy zginiemy, czy będziemy żyć,Uważamy, że Algieria powinna żyć,Więc bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem!
Jesteśmy żołnierzami w walce o prawdę,I walczymy o naszą niepodległość.Gdy mówiliśmy, nikt nas nie słuchał,Więc przyjęliśmy huk prochu za rytm,A dźwięk karabinów za melodię,Uważamy, że Algieria powinna być,Więc bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem!
Nasi bohaterowie stworzą armię,Nasi zmarli będą naszą chwałą,Nasze dusze osiągną nieśmiertelnośćI na naszych ramionach uniesiemy Sztandar.Przysięgaliśmy Frontowi Wyzwolenia Narodu,Uważamy, że Algieria powinna żyć,Więc bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem!
Krzyk Ojczyzny rozbrzmiewa znad pól bitewnych.Usłysz go i odpowiedz na zew!Niech będzie zapisany krwią męczennikówI czytany przez przyszłe pokolenia.O, Chwało, wyciągnęliśmy do Ciebie ręce,Uważamy, że Algieria powinna żyć,Więc bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem! bądź nam świadkiem!
CZYTASZ
Odkryj, rozszyfruj
Non-FictionCiekawią Cię niektóre rzeczy dotyczące samej symboliki, ale nie możesz tego nigdzie znaleźć? Ta książka jest dla ciebie idealna...