Livs POV
Jag vaknade av mitt irriterande larm och drog handen ut från det varma täcket för att stänga av det. Klockan är 06:30 på en måndagsmorgon. "Käften jävla piss mobil" svor jag högt innan jag långsamt drog mig ur sägen. Idag skulle jag börja i en ny skola. Jag hade flyttat till Stockholm i Lördags. Jag satt ner fötterna på golvet och jag rös till av kylan. Jag var vrålhungrig och gick ner till köket för att ta något att äta. Kylan från kylskåpsdörren mötte mig som en chock och jag rös till. Jag hörde hur någon kom ner för trapporna.
"Godmorgon" sa mamma glatt.
"Mm det är en godmorgon" sa jag ironiskt. Det är bara jag och mamma som bor i Stockholm. Pappa dog när jag var 5 år och min storebror bor i USA. Mitt morgonhumör kan man inte säga är det bästa. Jag tog ut smöret, osten och juicen ur kylen. När jag hade gjort klart mina mackor satte jag mig vid bordet och började äta. Jag tänkte på alla kompisar jag lämnat och om hur mycket jag saknade dem. Hur skulle det gå i den nya skolan? När jag hade ätit klart gick jag med tröga steg upp för den vit-gula trappan mot mitt rum. Väl inne i rummet tog jag på mig min outfit som jag valde dagen innan. Sedan gick jag in i det lilla badrummet och borstade tänderna.
- - -
Jag kollade mig i spegeln en sista gång innan jag gick ut ur lägenheten. Klumpen av nervositet växte större i min mage och jag började gå mot skolan.