MIA
EDITED BY : REVILINE JAMES WANG
TRUE STORY BY : MIA
PART : 5Sambil bercerita² sama tu auntie , tiba² tu auntie cakap .
Makcik bastop - Kau lari dari rumah kah ni ?
" Bukan saya lari dari rumah , tapi saya kena halau keluar "
Tapi dalam hati saja saya jawab lah , tidak saya jawab dia betul² .Saya - Tidak lah makcik , saya joging bah ni .
Dalam hati saya masa tu "Adakah orang joging berkaki ayam dengan pakaian kusut masai?) .
Itu saja lah alasan saya dalam fikiran yang boleh membantu konon ,terus saya senyum² sama tu auntie , tidak lama tu ada kereta Myvi berhenti didepan bastop tempat kami duduk ,terus tu orang kasih turun cermin depan kereta dia ."Bah mamy ,jum lah , automatic saya terus tengok tu auntie disebelah saya .
Makcik bastop - Bah auntie mau balik sudah ni , kau yakin kah ni duduk² saja disini , auntie rasa kau ada masalah bah ni ,kalau kau tidak keberatan , marilah ikut makcik , bahaya bah kau sendiri² disini satu orang lagi tu perempuan?
Berfikir saya sekejap , kalau saya terus stau saja sini belum tentu dorang mama tiri saya cari disini , "Apa saya mau buat ni?" Terpaksa lah saya jawab.
Saya - Iya makcik saya dalam masalah bah ni huhu , saya tidak tau mau pergi mana lagi , disini saya tiada keluarga , saya tidak kenal orang² disini selain keluarga saya .
Tu makcik tengok saja mata saya ,sambil tu makcik angguk² .
Makcik bastop - Bah mari lah ikut makcik .
Terus saya senyum sama tu makcik , kami berdiri sama² baru saya mau buka pintu kereta mau masuk , terus saya kena tarik keluar balik ni .
Punya saya terkejut nampak bapa saya sama mama tiri saya, sama tu kakak² tiri saya ,saya tengok si Angel macam baru siap nangis .Saya tengok muka si angel saya senyum saja , terus bapa saya cakap .
Bapa - Aduiii !! Mia kau pergi mana juga ni !! dari tadi kami cari kau , risau sudah betul kami , syukurlah kau selamat sayang .
Mama tiri saya lagi macam malaikat bertopengkan hantu saja masa tu !
Auntie Mary - Iya bah kan darling ,kesian anak kita , anduu kesian ni anak saya .
Macam hantu saja dalam hati saya hairan pun ada begitu cepat dia bebaik sama saya padahal saya merayu sama dia masa tu , saya tidak mau keluar dari rumah menangis saya ditendang ditarik dipukul semua tapi tidak didengar .
Tapi mana tiri saya ni dia pergi dekat² saya dia pegang tangan saya , memang dia sengaja pegang kuat² , dia picit berhabis saya punya tangan sampai lah saya rasa sakit tapi saya tahan saja .
Ni mama tiri saya sengaja saja tu mau kasih sakit saya ! Mahu saja saya cakap sama tu auntie "saya mau ikut kau auntie boleh kah?".Tapi bila tengok muka tu mama tiri saya ,kalau dia gorila ni sudah kali saya kena telan² , syukur saja lah dia manusia ! terus saya batalkan saja niat hati saya , biarlah ,ni kali kehidupan saya sebenar .
*Kalau ingat balik kehidupan saya ,kenapa lah masa tu saya terlampau bodoh! bikin ketawa pun ada sebab kebodohan sendiri , memang lah bodoh sebab tiada sekolah lagi berfikir rasional sikit pun tidak**
Bapa saya bercakap sama tu auntie .
Bapa - Terima kasih aaa , syukurlah dia jumpa orang yang bagus , kalau tidak sudah dia kena culik kali anak saya ni kan sayang ?
Dengan muka tidak bersalah bah , tengok muka si mama tiri tu pun tau juga dia tidak ikhlas , sengaja dia mau sayang² saya didepan orang , takut kedapatan betul tu perangai , tu auntie tengok saya saja , macam dia perasan sesuatu , ngaa tu lah takkan saya mau cakap bapa sama mama tiri saya ni jahat??(tapi tu lah kenyataan dia) .