MIA
EDITED BY : REVILINE JAMES WANG
TRUE STORY : MIA
PART : 6Awal lagi sudah si Angel kasih bangun saya .
Angel - Miaaa , bangun lah ,jum kita serapan sebelum dorang bangun , biar saya buat semua , kau duduk² saja lah tengok saya k .
Mia - Biarlah bah Angel , nanti kena marah lagi kita kalau si mama tahu yang kau buat kerja bukan saya ,nanti kena lagi teruk .
Dengan perlahan² saya bergerak tengok si Angel .
Angel - Tidak bah tu , kau duduk saja sini k , nanti kalau dorang bangun , kau pura² berdiri tolong² juga , nanti pandai lah saya jawab apa² kalau si mama bercakap .
Mia - Bah ! dari kau saja lah , kalau kau bilang tu macam saya ikut saja lah , terima kasih aa Angel , siou (maaf) kasih susah² kau lagi sekarang hmm.
Angel - ishh , tidak apa lah bah , tidak juga kau menyusahkan saya .
Kami bangun pergi dapur senyap² kami turun pergi bawa , nanti bangun pula tu minan² semua , sampai didapur terus si Angel kasih suruh saya duduk .
Angel - Diam² kau kio disini aa , jangan kau mahu minta puji sana mahu tolong , ni hari kau rehat , ni hari kau tidak payah buat kerja , kau rehat saja , saya skip ni hari tidak pergi sikul(sekolah) .
Mia - Aik ,jangan lah , kau kena marah nanti , nanti disebabkan saya kau kena pukul lagi nanti tu , jangan la Angel .
Tidak bah si Angel layan saya cakap , sana sudah dia pergi potong² tu bawang ,rendam tu mee untuk goreng nanti mau kasih makan tu tuan puteri dua ekor (puteri kampungan) ,saya pergi tengok tu jam sana dinding jam 5:30pagi sudah terasa masih badan saya sakit² .
Tiba² tu lampu ruangtamu kena kasih hidup ,cepat² saya berdiri pergi cuci tu piring di sinki , saya tidak nampak siapa yang bangun , saya sama si Angel bertengokan sudah kami dua , signal² kami dua saja guna mata , sebab takut kena dengar .
Bapa - Mia sini dulu kau .
Sambil si bapa tengok saya sambil dia jalan juga pergi ruangtamu dan duduk dikusyen , pelan² saja suara si bapa , hairan saya "Takan lah bapa insaf sudah ni?" cepat² juga saya pergi tempat bapa saya , takut juga saya kena marah lagi kalau main lambat² berjalan , terus saya dekat sana kusyen saya berdiri pergi tengok bapa saya .
Bapa saya macam baru habis menangis tu mata dia tapi tidak saya peduli , lain tempat terus saya tengok .Bapa - Kenapa kau berdiri disana ! sini kau duduk sama bapa dekat sikit .
Dia tarik tangan saya suruh duduk tapi tidak kasar juga dia buat , pelan lagi hairan betul saya masa tu ,dalam hati saya ".Kenapa ni orang ?? tidak gila kah dia ni masih waras kah juga dia ni??" tu saja saya fikir (ada kah gila adehh ketawa saya type ni ayat).
Mia - bah
Saya duduk juga sebelah si bapa sambil tengok kaki saya , tidak bah saya berani mau tengok muka dia masa tu , walaupun pelik betul saya nampak dia hari ni .
Terus si Bapa berdiri dia ambil sesuatu di rak² dekat almari TV , saya tidak tahu apa tu dia ambil masa tu , macam ubat saja kali .
Si bapa angkat kaki saya kasih naik dikusyen dia pergi lah sapu² semua tempat yang ada luka dia bekas pukul semalam tu .Saya memang lah terkejut tahap dewa apa tidak tiba² jadi malaikat kan , tidak disangka bah berhabis saya berfikir ,kenapa bah bapa saya ni ? Apa juga dia makan ni sampai begini tebiat dia sekejap okey ,sekejap tidak okay .
Bapa - Mia mana lagi sakit ?? Bapa kasih sapu ubat , supaya tidak lagi bengkak , jam 7 kita pergi kelinil aaa .Dia tengok saya , ada air mata bertakungan dekat mata dia , tinggal mau jatuh lagi , haiyah berhabis saya mengumpat dalam hati masa tu " Kenapa lagi ni orang tua? tapi dalam masa yang sama saya pun terikut² juga menangis sama bapa saya sampai tarik2 hingus (singut²) lagi bah saya ,terharu juga saya masa tu .