5 Minutes [ finale ]

184 29 1
                                    

Yoongi menyapa Hoseok yang sedang asyik mengulang kaji pelajaran Matematik tambahan.

"Yo"

Hoseok memalingkan badan, menghulurkan satu sampul surat kepada Yoongi.

"Ni surat, untuk adik aku dan kau. Baca lepas pukul 12 Malam. Baru mujarab!"

Yoongi memandang Hoseok atas, bawah, kiri dan kanan. Meletakkan belakang tangannya di dahi Hoseok.

"Kau main bomoh mana ni? Bomoh kelapa ke?"

Hoseok menumbuk bahu Yoongi, gigi yang tersusun cantik itu diketap "bodoh lah kau. Agak lah, aku tak main lah bomoh ni. Baik aku suruh Namjoon ke Senior kita Jin tu ke  mandrem orang"

Yoongi hanya tersenyum kelat, menerima surat itu.

"Ha yelah yelah"

"Terima kasih Yoongi!"

---

"Er.. Jiwoo dengan Somin, malam ni jangan tidur tau" Yoongi duduk di sofa berhampiran mereka.

"Okay" Jawab mereka serentak. Mata mereka ralit menonton rancangan animasi 'Puteri Gunung Jeju' pelik sahaja nama rancangan zaman sekarang.

Yoongi merehatkan badan, mata dilelapkan seketika.

Jiwoo bangun, menguis baju  melihat Yoongi "Yoongi, Abang Hoseok kan.."

••••

"Hoseok! Kau bukak pintu ni!!!" Yoongi menendang pintu beberapa kali namun usaha dia gagal.

"HOSEOK!" Pintu ditendang sekali lagi. Jiwoo dan Somi sudah menutup telinga, menangis. Takut akan Yoongi yang sudah merah muka.

( siapa buat lawak cendol memang aku nak cakap, takde perasaan ke? AKU TAU NAK CENDOL KE DAH HAMBAR WEI )

Krekk..

Pintu akhirnya dapat dibuka selepas sepakan yang kuat diberikan. Yoongi memberi isyarat agar mereka berdua tunggu di luar.

Yoongi terus masuk ke rumah Hoseok tanpa membuka kasut. Dalam fikirannya hanya satu, Hoseok. Hoseok sahaja dia mahu lihat sekarang.

"HOSEOK!"  Yoongi jatuh terduduk, melihat Hoseok yang pucat tergantung di atas besi paip yang besar didalam rumah.

"Hoseok ah!!" Yoongi cuba untuk bangun namun gagal, Somin dan Jiwoo makin kuat bunyi tangisan saat menyedari situasi Abang mereka.

"H-hello, sa-ya nak laporkan.."

----

"Tertuduh dikenankan hukuman penjara 20  tahun dan bayaran denda 14,000000 ₩ di atas kesalahan menganiaya, mendera dan mengabaikan kanak-kanak yang berada di bawah jagaan beliau" Hakim memberi kata Putus.

Ibu Hoseok tertawa kecil, tidak takut dengan perkara yang bakal dihadapinya. Bagi dirinya, itu hanyalah perkara kecil dan dia akhirnya bebas dari anak-anaknya.

"Bagaimana dengan hak jagaan, tuan Hakim?" Tanya pendakwa Raya.

Hakim berdiri dari tempat duduk "Hak jagaan akan diturunkan kepada Keluarga Min, persekitaran mereka amat sesuai untuk menjaga dan membesarkan dua gadis kembar."

Pendakwa raya atau lebih dikenali sebagai Jungkook duduk dengan bangga, melihat Yoongi yang menyeka air mata.

"Baiklah, Mahkamah bersurai"

---

"Hoseok, aku rasa kau dah boleh pergi dengan tenang" Yoongi mengusap batu nisan yang terletak elok di atas kubur milik Hoseok.

"Yoongi, jom! Mama dah panggil tu" Jiwoo dan Somi berlari anak ke arah Puan Min. Yoongi hanya tersenyum melihat adik-adik baharu dia yang selama ini kurang mendapat kasih sayang dari orang sekitar.

Kalaulah Hoseok stay sikit je lagi. Kita mesti jadi satu family dah fikir Yoongi lalu bangun dan berjalan dengan gaya swagnya ke arah kereta Toyota Vios milik ayahnya.

"Kalaulah aku awal 5 minit" kata Yoongi keseorangan, melihat tanah perkuburan yang kian hilang dari pemandangan mata

- the end. Thank you :)

5 More Minutes | YoonseokWhere stories live. Discover now